82 het fonds zal worden gedaan. Met name "subsidiëring" en (deelname in) onderzoekskosten doen aanslagen op het fonds. Ten einde als gemeente activerend en waar nodig ondersteunend te kunnen optreden ten aanzien van de marktsector, achten wij het gewenst in het kader van nieuw beleid voor 1991 aan dit onderdeel van het fonds incidenteel ƒ300.000,extra toe te voegen. Promotie en acquisitie Ter nadere uitwerking van het gefaseerde promotie- en acquisitiebe leid, zoals weergegeven is in de notitie "Tweede Fase Actieplan Promotie en Acquisitie" (okt. 1987), zal, in combinatie met het bestaande beleid, ook op deelgebieden meer specifiek promotie en acquisitiebeleid worden geformuleerd. Dergelijke promotieplannen zullen voor een deel een belangrijk "eigen" karakter moeten hebben om de slagingskans van de voorge nomen activiteiten te bevorderen. Afstemming met en complementa riteit ten opzichte van het reeds in de organisatie verankerde gemeentelijk promotie- en acquisitiebeleid en de stadsgewestelijke promotie kunnen leiden tot belangrijke synergie-effecten. In het kader van het Investeringsplan Economische Voorzieningen is een afzonderlijk promotieplan opgenomen met dwarsverbanden naar het hiervoor genoemde gemeentelijk beleidskader. Bedrijvencentrum Leeuwarden In het najaar van 1990 zal naar verwachting gestart kunnen worden met de geplande uitbreiding (derde fase) van het Bedrijvencentrum Leeuwarden (BCL), waarvoor een subsidie van de kant van het Europees Fonds Regionale Ontwikkeling (EFRO) is toegezegd (tot een maximum van 3,6 miljoen gulden). Deze uitbreiding vindt, ten einde adequaat te kunnen inspelen op de ontwikkelingen van de markt, gefaseerd plaats en zal worden gerealiseerd op het bedrijventerrein "Hemrik" op het perceel dat gelegen is op de hoek van de Planetenlaan en de Apolloweg. Omwille van de representativiteit is aan deze lokatie de voorkeur gegeven boven de oorspronkelijk aangewezen lokatie achter de bestaande bebouwing aan de Jupiterweg. Onlangs is de exploitatie van het BCL overgedragen aan een nieuw opgerichte Besloten Vennootschap. Daarmede is tegemoet gekomen aan de wens van de particuliere participanten in de Stichting Jonge Bedrijven Centrum Leeuwarden om, mede in het licht van de derde fase, slagvaardiger en marktgerichter te kunnen opereren. Het bestaande onroerend goed blijft in eigendom van de stichting. Door middel van een huurovereenkomst is dit aan de BV in gebruik gegeven. De realisering van de derde fase behoort daarmede tot de verantwoordelijkheid van de nieuwe BV. 1991-1994 2. Be Ieidsvoornemens per hoofdfunctie 83 Stichting Bedrijfsgebouwen Leeuwarden (SBL) Onlangs heeft de SBL besloten op eigen terrein (Uranusweg, bedrijventerrein "Hemrik") een bedrijfshal op voorraad te bouwen volgens het door haar ontwikkelde turn-key-concept. Het is de stichting in het afgelopen jaar niet gelukt een gegadigde te vinden voor een standaardhal "op papier", ondanks de gevoerde promotionele activiteiten (deelname aan Hemrik-Happening en bedrijvencontactdagen, plaatsing van advertenties). In het overleg met potentiële gegadigden werd dikwijls als gemis ervaren dat geen concreet produkt kon worden getoond. De oplevering van de bedrijfshal heeft op 1 december 1990 plaatsgehad. De stichting verwacht op weinig problemen te stuiten bij het aan de man brengen van de hal, gelet op de relatieve ruime vraag vanuit de markt naar bestaande bedrijfsruimte. Functie 620: Maatschappelijk werk In de afgelopen jaren heeft de beleidsverantwoordelijkheid voor het Algemeen Maatschappelijke Werk (AMW) afwisselend bij het Rijk en/of bij de gemeenten gelegen. Als gevolg van de invoering van de Welzijnswet zijn de rijksmidde len voor het AMW toegevoegd aan de Algemene Uitkering Gemeen tefonds. Dit betekent dat sindsdien de beleidsverantwoordelijkheid voor het AMW geheel en al bij de gemeente berust. Als uitgangspunt voor het beleid voor de komende jaren geldt het door het Maatschappelijk Werk Leeuwarden (MWL) ingediende "Beleidsplan 1989-1991". Voor de verdere toekomst is bepaald dat door het MWL eenmaal in de twee jaar een evaluatie van werkzaam heden over de afgelopen periode en tevens een werkplan voor de volgende periode bij de gemeente wordt ingediend. In dit werkplan worden de concrete werkdoelen van de instelling geformuleerd. Op basis van dit plan wordt een raadsbesluit genomen over de subsidi ering van de instelling over de nieuwe periode. De eerste evaluatie kunt U in 1991 tegemoet zien. Het subsidie staat daarmee voor deze nieuwe periode in principe vast, afgezien van het jaarlijkse accres/decrespercentage. Voor 1990 en 1991 is het personeelsbudget bepaald op de formatie van 12,65 plaatsen. 620.01 Maatschappelijke hulp- en dienstverlening aan jongeren en jongvolwassenen Met de verhuizing naar het nieuwe onderkomen in het pand Zuidergrachtswal 27 en de ruimere gemeentelijke subsidiëring inzake de exploitatie van het Krisis Interventie Centrum (KRIC) is er een periode aangebroken waarin het KRIC beter dan voorheen toegerust is om de voorziening in stand te houden ten behoeve van personen 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 56