106 volkshuisvesting. Deze versterking kan onder meer worden bereikt door het verlenen van gemeentelijke medewerking aan het terug brengen van het aantal corporaties waardoor grotere - en naar verwachting - organisatorisch en financieel sterkere verbanden ontstaan. In verband met de aan hen toegekende zelfstandige bevoegdheden, ligt de primaire verantwoordelijkheid voor samen werking en eventuele fusie bij de corporaties. De gemeente kan hierbij stimulerend optreden. Ook een verdere democratisering van de corporaties is in de komende jaren van belang, een en ander op grond van een herziening van de ter zake geldende wetgeving. Functie 821: Stadsvernieuwing Het accent in het stadsvernieuwingsbeleid lag tot voor kort op het inhalen van achterstanden in de leefomstandigheden van de oudere woonwijken. Thans staat er een verschuiving aan te komen, waarbij de aandacht zal worden gericht op de naoorlogse wijken. In mei 1990 is het onderzoeksrapport van de Werkgroep '2 duizend "Negen naoorlogse wijken en hun toekomst" uitgebracht. Deze rapportage mondt uit in een reeks aanbevelingen. Deze aanbevelin gen zijn gegoten in de vorm van een opsomming van te nemen maatregelen, gerangschikt naar urgentie. Het is van belang het vervalproces in de naoorlogse wijken in een zo vroeg mogelijk stadium tegen te gaan. Uit globale berekeningen volgt dat voor de uitvoering van de in het rapport genoemde maatregelen minimaal 14 miljoen aan gemeentelijke middelen nodig is. Gelet op de kosten is het nodig de noodzakelijke activitei ten uit te smeren over een aantal jaren op basis van de in het rapport genoemde prioriteiten. De investeringen kunnen niet over een te lange periode worden uitgesmeerd, omdat dan de problemen sneller in omvang toenemen dan de verbetering. Het ligt in het voornemen de in de Nota Naoorlogse wijken geconstateerde knelpunten in een tijdsbestek van 5 jaar aan te pakken. Vooralsnog laat het zich aanzien dat o.a. door interne herschikking de middelen daartoe binnen de reguliere fondsvorming beschikbaar zijn. Mocht evenwel deze aanname op grond van bijvoorbeeld lagere rijksbijdra gen niet correct blijken te zijn, dan zijn wij voornemens U nadere dekkingsvoorstellen te doen. Naast de maatregelen in de fysieke sfeer dient ook aandacht te worden besteed aan de maatschappelijke factoren als werkloosheid, armoedeproblematiek, betrokkenheid bij de leefomgeving e.d. Het is daarom van belang gebruik te maken van de mogelijkheden die het convenant sociale vernieuwing ons biedt. Naast de hiervoor geschetste verschuiving op het terrein van de stadsvernieuwing is de aandacht gegroeid om datgene dat is bereikt op peil te houden. Uitgangspunt daarbij is alle betrokkenen, eigenaren en gebruikers, meer te betrekken bij de zorg voor de woonomgeving. In stadsvernieuwingsgebieden gaat het hierbij met name om het behoud van de bereikte kwaliteit. Het beheer speelt daarin een voorname rol. Het positieve effect van de gepleegde investeringen dient zo lang mogelijk zichtbaar te blijven. Aan het 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie 107 beheeraspect wordt allereerst gewerkt in de vorm van het opzetten van experimenten voor planmatig wijk- en buurtbeheer, op basis waarvan het beheer na de stadsvernieuwing kan worden vastgelegd. Om ook de kwaliteit in de overige gebieden te handhaven of te verbeteren, is inmiddels gestart met de uitvoering van het jaarlijks overleg tussen de bewonersorganisaties in buurten en wijken en de gemeente. Via dit overleg kunnen onder meer deelexperimenten op het gebied van buurtbeheer met betrekking tot speel- en groenvoorzieningen, verkeersmaatregelen, enz. worden opgezet. Na circa 2 jaar, dus in de loop van 1992, kan op basis van de opgedane ervaringen worden nagegaan of deze werkwijze zal worden voortgezet en verbreed. Voorts heeft onverkort de aandacht de particuliere woningverbete ring, het aanschrijvingsbeleid in de daartoe aangewezen gebieden en het bevorderen van het wonen in de binnenstad. In de sfeer van de particuliere woningverbetering speelt het onderzoek van het Bouwcentrum naar de kwaliteit van de woning voorraad een voorname rol. De uitkomsten van dat onderzoek zijn dat binnen de stadsrondweg 9500 woningen van eigenaren-bewoners aan verbetering toe zijn. Afgezet op een huidige verbeteromvang van ca. 300 woningen gemiddeld per jaar zal duidelijk zijn dat de verbeteroperatie te lang zal duren bij een gelijkblijvend budget. Een en ander impliceert dat op termijn in ieder geval meer middelen naar de particuliere woningverbetering zullen moeten vloeien. Vooralsnog leggen wij de eerste prioriteit bij de aanpak van de knelpunten in de naoorlogse wijken. Daarnaast zal voor de particu liere woningverbetering gestreefd worden naar vergroting van de gemeentelijke inspanning. Het onderzoek naar de verbeterbehoefte onder de particuliere woningen heeft niet alleen ten doel gehad een nadere onderbouwing te geven aan de te reserveren middelen voor de particuliere woningverbetering, maar zal ook gehanteerd worden bij een nadere bezinning op de wijze waarop die middelen uitgezet kunnen worden. Begin 1991 zullen wij U een notitie over de stadsvernieuwing negentig aanbieden, waarin de hoofdlijnen en prioriteiten worden uiteengezet. Gelijktijdig zal U het Verdeelbesluit Stadsvernieuwing 1991 worden voorgelegd, waarbij in het kort per onderdeel een terugblik wordt geboden op de inzet van de stadsvernieuwingsmid delen. Functie 822: Overige volkshuisvesting 822.02 Woonwagens, woonschepen en woonwagencentra In juli 1990 is de woonwagenlokatie aan de Jelle Bangastraat in de wijk Cambuur-Metamorphose gerealiseerd. Deze lokatie biedt plaats aan 6 woonwagens. Voor een drietal bewoners zal de gemeente met rijkssteun een huurwoonwagen moeten aanschaffen. Deze wagens worden evenals de reeds eerder aangeschafte wagens ondergebracht Beleidsplan 1991-1994 2 Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 70