120
37
27
18
128
Dit beeld van ingecalculeerde tegenvallers is weer wat verslechterd
(zie regel 7).
Daarbij is nog geen rekening gehouden met nog potentiële financi
ële risico's zoals door het Rijk opgelegde efficiencykortingen, het
afschaffen van de Rijksvergoeding voor de kapitaallasten-component
op grondkosten in de onderwijssector, etc.
Wij menen dat daarvoor eerst de Tweede Kamer tot een afgeronde
besluitvorming moet zijn gekomen. Overigens menen wij dat deze
kortingen een ondergraving van het Bestuursakkoord betekenen.
Daarnaast zijn er altijd nog financiële risico's in de gemeentelijke
huishouding die moeilijk in te schatten zijn zoals bijv. de gemeen
telijke grondexploitatie.
De conclusie moet ook zijn dat zeker gelet op deze risico's en gelet
op de bescheiden begrotingssaldi in de periode 1991-1994 Leeuwar
den heel goed op zijn zaken moet passen.
In tabel 3.1 wordt de opbouw van de begrotingssaldi van de
onderscheiden jaren van het beleidsplan weergegeven. Zo kunt U
constateren hoe het beeld ten opzichte van het Beleidsplan 1990-
1994 is gewijzigd. Daarbij is - overeenkomstig de gedragslijn van
voorgaande jaren - tevens rekening gehouden met enige vrij
invulbare ruimte voor nieuw beleid 100.000,per jaar).
De in het kader van de algemene uitkering uit het gemeentefonds
ontvangen middelen voor milieu en investeringsimpuls hebben wij
-zij het geoormerkt voor onze hoofdprioriteiten - eveneens aan de
ruimte voor nieuw beleid toegevoegd. Daarenboven hebben wij
gemeend dat de ruimte bij ongewijzigd beleid 1991 (circa
400.000,tevens aan de ruimte voor nieuw beleid kan worden
toegevoegd.
Hoewel de resultaten van het voorliggende Beleidsplan 1991-1994
laten zien dat er sprake is van een verslechtering van de financiële
positie, menen wij dat thans nog geen herwaarderingsoperatie nodig
is.
Wij zijn er ons wel van bewust dat de verslechtering van de
financiële positie zoals die blijkt uit tabel 3.1, met de daarbij nog
dreigende financiële risico's, terwijl het gemeentelijk beleid m.b.t.
onze hoofdprioriteiten in de komende jaren geïntensiveerd zal
moeten worden, een voorbode kunnen zijn voor een nieuwe
herwaarderings- cq. ombuigingsronde. Bij de Kadernota 1991 zullen
wij U daaromtrent nader informeren.
Uit tabel 3.1. blijkt onder regel 7. de omvang van de mee- en
tegenvallers. Deze hebben wij in paragraaf 3.2 voor zoveel mogelijk
gespecificeerd per jaar aangegeven.
3.2 Mee- en tegenvallers
In de tabel 3.1 hebben wij U de opbouw geschetst van de jaarlijkse
begrotingssaldi. Het resultaat van de Voorjaarsnota 1990 is reeds af
zonderlijk in de Raad aan de orde geweest. Dit betekent dat wij
het overzicht van mee- en tegenvallers kunnen beperken tot de
ontwikkelingen zoals die sedert de behandeling van de Voorjaarsnota
1991-1994
3. De financiële toestand van de gemeente
129
1990 manifest zijn geworden (verschil tussen de regels 6 en 8 uit
tabel 3.1).
Bij de behandeling van de ramingen ongewijzigd beleid hebben wij
een aantal tegenvallers geconstateerd. Aangezien daarbij in een aantal
gevallen voor de desbetreffende diensten sprake was van endogene
(beïnvloedbare) ontwikkelingen, hebben wij hen daarvoor alsnog
taakstellingen opgelegd. De tegenvallers minus de opgelegde
taakstellingen vindt U in de hierna volgende tabel aangegeven.
tabel 3.2
Mee- en tegenvallers ten opzichte van het Beleidsplan 1990—1994 en de Voorjaarsnota
1990 (in mutaties).
dienst/funct. omschrijving1991 1992
Dienst Bestuurszaken
001.1
002.0
002.5
002.5
002.8
020.3
wachtgelden oud-wethouders
dienstverlening aan derden
gemeentelijke basisadmini
stratie
Leges Burgerzaken en secre
tarie leges (002.0)
hogere inningskosten van het
Rijk
opheffen leegstand pand Oos-
tergoweg 10
52
48
40
20
Dienst Stadsontwikkeling Milieu
723.0
hogere overhead na reorgani
satie
- 100
210.2
meevallend resultaat aanpas
sing erfpacht
45
210.1
bijdr. parkeergarage Zaailand
in bewegwijzering
36
822.0
aanpassing opbrengst bouw
- 100
vergunningen
530.8
exploitatielasten vierhuis/
Kalverdijkje
- 3
810.0
verschuivingen personeels
budget naar derden
- 122
Dienst Stadsbeheer
210.2
210.9
560.0
560.2
bruggelden/opbrengst oude
straatsteen (210.0)
reclame-opbrengsten en af
dracht BTW
temporisering verkoop over-
hoekjes
kosten jachthaven
- 25
- 94
- 26
- 18
- 22
Beleidsplan
1991-1994
3. De financiële toestand van de gemeente