146 De financiële consequenties van de voorstellen voor nieuw beleid met een incidenteel karakter zijn in onderstaande tabel samengevat: 1991 (absolute bedragen x f 1.000, Uitvoering Bestuurlijke Preventie Veel Voorkomende Criminaliteit 50 Verhoging PR-budget 50 Inhalen achterstand semi-statische archieven 100 Gemeentelijke Sportdag 25 Werkgelegenheidsfonds banenplannen 25 Jeugd werk garantiewet 75 Werkgelegenheidsfonds marktsector 300 Stelpost investeringsplan economische voorzieningen 170 Beleidsmedewerkster emancipatie onderwijs 17 Projectorganisatie voortgezet onderwijs 60 Nieuwe lokale omroep 30 Stimuleringsfonds toerisme 200 Tijdelijke ondersteuning recreatie en toerisme 80 Woon-werkproject St. de Straathoek 35 Inhalen rekeningachterstanden 100 Totaal 1317 Binnen dit geheel van nieuw beleid is een dwarsdoorsnede te maken voor onze hoofdprioriteit Sociale Vernieuwing. Dit blijkt uit het volgende staatje: 1991 1992 1993 1994 Preprioriteiten Sociale vernieuwing 350 575 795 795 Kinderopvang 395 395 395 395 Bijzondere bijstand/ Sociale Vernieuwing 1332 1107 887 887 Aanvullende voorstellen structureel Knelpunten peuterspeelzaal 100 100 100 100 Kinderopvang 100 100 100 100 1991-1994 3. De financiële toestand van de gemeente 147 Aanvullende voorstellen incidenteel Werkgelegenheidsfonds banenplannen 25 Jeugd werk garantiewet 75 Uitvoering preventie criminaliteit 50 Totaal 2427 2277 2277 2277 Als laatste merken wij op dat een compleet overzicht van de ingediende voorstellen nieuw beleid 1991 voor U bij de stukken ter inzage is gelegd. 3.4 Heffingen en tarieven Algemeen Met betrekking tot de leges, retributie en belastingen voeren wij in beginsel een beleid dat gericht is op een trendmatige aanpassing. Afgezien van bijzondere factoren gelden daarop twee uitzonderingen. Zowel bij het Rioolrecht als de Afvalstoffenheffing streven wij naar 100% kostendekking. Bij de voorbereiding van de begroting verstrekken wij aan de diensten een aantal uitgangspunten. De uitgangspunten voor de begroting 1991 waren een trendmatige verhoging van de leges en retributies met 3% en een verhoging van de belastingen met 2,25%. Op grond van de Macro Economische Verkenningen 1991 zijn wij in onze tariefvoorstellen zoals die aan U zijn voorgelegd, uitgegaan van 4% respectievelijk 2,5%. Tevens is daarin rekening gehouden met nadere inzichten omtrent de problematiek rond de Afvalstoffen heffing. In het Beleidsplan 1990-1994 hebben wij al meegedeeld, dat de opbrengsten van de als leges en rechten aan te merken heffingen niet hoger mogen zijn dan de ten laste van de gemeente voor die heffingen blijvende kosten (maximaal 100% kostendekking). Tot 1994 zuilen gemeenten, waar nu nog sprake is van een overdekking, de opbrengsten terug moeten brengen naar het kostendekkende niveau. Waar nodig zullen wij in onze tariefvoorstellen hier nader op ingaan. Kwijtscheldingsbeleid Het kwijtscheldingsbeleid, zoals wij dat in het vorige beleidsplan hebben geformuleerd, zetten wij onverminderd voort. Dat betekent een actief beleid m.b.t. de Onroerend-goedbelastingen, de Afvalstof- i d s p I a n 1991-1994 3. De financiële toestand van de gemeente

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 91