Tabel 3. 5. 1 Jaar Aantal inwoners per 1 jan. Woningbouw: Woonruimte per 1/1 toe name bij zondei be- bouwii voor C Marktrente in :e ig )GB voor raad per 1/1 nieuw bouw ont trek king woon een heden woon wa gens woon sche pen 1989 85. 296 787 180 2. 161 22 152 8, 5 1990 85. 569 38. 799 398 50 2. 066 29 152 128 8, 5 1991 85. 855 39. 147 240 50 2. 066 35 152 128 8, 5 199?. 86. 100 39. 337 240 50 2. 066 35 152 128 8, 5 1993 86. 340 39. 527 240 50 2. 066 35 152 128 8, 5 1994 86. 580 39. 717 240 50 2. 066 39 152 128 8, 5 148 fenheffing en de Rioolrechten. Met ingang van 1 juli 1990 zijn de normen, die bij een verzoek om kwijtschelding worden gehanteerd, verhoogd. De verhoging houdt verband met de stijging van de netto-minimumuitkeringen. De normen per 1 juli 1990 zijn als volgt: a. voor echtparen en samenwonenden 1.355, b. voor een één-oudergezin 1.195, c. voor een alleenstaande 885, d. voor woningdelers 780, Om voor kwijtschelding in aanmerking te komen moet het netto besteedbaar inkomen lager liggen dan deze normen. Bij de bere kening van het netto-besteedbaar inkomen mag o.m. rekening worden gehouden met woonlasten (alleen de huur) en buitengewone lasten (b.v. dieetkosten). De persoonlijke omstandigheden zijn in het algemeen doorslaggevend om voor kwijtschelding in aanmerking te komen. Tegelijk met het in werking treden van de nieuwe Invorderingswet 1990 is m.i.v. 1 juni 1990 een formele status gegeven aan het kwijtscheldingsbeleid. Ter uitvoering van artikel 2b van de Invorderingswet 1990, waarin thans de kwijtschelding is geregeld, is bij Algemene Maatregel van Bestuur de "Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990" vastgesteld. In deze regeling zijn de normen, alsmede de voorwaarden om voor kwijtschelding in aanmerking te komen, geregeld. Nieuw is, dat er nu tegen een afwijzende beschikking op een kwijtscheldingsverzoek bezwaar kan worden aangetekend. Een verdere procedure is echter niet mogelijk. Deze bezwaarschriftenprocedure betekent een taakverzwaring voor de gemeente(n). Eerder onder punt 920.00 OGB hebben wij U al mededeling gedaan van andere taakverzwaringen in het kader van de OGB. De bedragen, die met het kwijtscheldingsbeleid gemoeid gaan, groeien de laatste jaren sterk. Dit houdt verband met de forse stijging van de tarieven van met name de Afvalstoffenheffing en de Onroerend-goedbelastingen. In de ontwerp-begroting 1991 houden wij rekening met de volgende bedragen: Onroerend-goedbelastingen 800.000, Afvalstoffenheffing 1.120.000, Rioolrechten 25.000, Diversen f 25.000. Totaal 1.970.000,— 3.5 Kwantitatieve uitgangspunten gehanteerd bij het samenstellen van de ontwerp-begroting 1991 en het ontwerp-Beleidsplan 1991-1994 Hierna zijn de kwantitatieve uitgangspunten die ten grondslag liggen aan de meerjarenramingen 1991-1994 samengevat. 1991-1994 3. De financiële toestand van de gemeente 149 Kwantitatieve uitgangspunten ten aanzien van inwoners, woning bouw, woonruimte, bouwsommen en rente. Voor de Onroerend-goedbelastingen is uitgegaan van een jaarlijkse kwantiteitstoename bijzondere bebouwing ter waarde van 120 miljoen. Onderscheid is van belang doordat bij de OGB wordt uitgegaan van de verkoopsom, terwijl het bij de bouwsommen utiliteitsbouw voornamelijk over de geraamde bouwkosten gaat. Ontwikkeling van het loon- en prijspeil De veronderstellingen met betrekking tot de algemene loonsomstij ging (salarissen soc. lasten) en de algemene prijsstijging over 1990 zijn voor de ontwerp-begroting 1991 gebaseerd op de Macro Economische Verkenningen 1990. Voor 1991 is voor de samenstelling van de begroting(en) zowel de ontwikkeling van de algemene loonsom als de algemene prijsontwikkeling uitgegaan van 0%. De in de begroting verwerkte incidentele loonsomstijging is gebaseerd op de gebruikelijke periodieke verhogingen. Op basis van de gegevens uit "PRIS" per 1 maart 1990 is nagegaan welke conse quenties voortvloeiende uit de functiewaardering nog niet in de begroting 1990 waren voorzien. Deze plus een geschat bedrag van 50.000,- voor nog lopende gevallen (beroepsprocedures) zijn in de begroting 1991 verwerkt. Een onzekerheid vormt op dit moment nog de uitkomst van de functie waardering bij de Brandweer. B e I e i d s p I an 1991-1994 3. De financiële toestand van de gemeente

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 92