Op dit moment ontbreekt iedere zekerheid of het Minis terie van Verkeer en Waterstaat dit tekort geheel of gedeeltelijk af wil dekken. Door deze onzekerheid staat het hele integrale openbaar vervoerplan, dat in het kader van de Vervoerregio is ontwikkeld om een bijdrage te kunnen leveren aan de taakstelling met betrekking tot de beperking van de automobiliteit, op losse schroeven Meer duidelijkheid over de financiering van dit exploitatietekort is noodzakelijk. Parkeren Er moet rekening worden gehouden met de concurrentie verhoudingen tussen de verschillende plaatsen; in verband hiermee is een goede onderlinge afstemming van het parkeerbeleid noodzakelijk. Hoewel de opzet van het kwalitatieve en kwantitatieve parkeerbeleid uit het raamplan positief benaderc kan worden, dient met het bovenstaande terdege rekening gehouden te worden. Het geformuleerde stringente par keerbeleid is alleen haalbaar indien alle gemeenten, die kernen hebben met een verzorgende functie, dit beleid onderschrijven en uitvoeren. Voor Leeuwarden is het van essentieel belang dat de koopkrachtbinding niet negatief beïnvloed wordt door een wijziging in het parkeerbeleid. Verder kan opgemerkt worden dat de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu de methodiek, die in het kader van de Vervoerregio Friesland is ontwikkeld, nader laat onderzoeken op bruikbaarheid en toepasbaar heid Fietsen Voor o.a. Leeuwarden is in het kader van de Vervoerre gio een netwerk van fietsroutes ontwikkeld. Het is de bedoeling dat vier belangrijke routes hiervan in de komende jaren met voorrang zullen worden verbeterd. In het kader van het Stadsgewest Leeuwarden is een concept-fietsplan ontwikkeld. Dit plan kan als een verdere uitwerking worden beschouwd van datgene wat op het gebied van het fietsen door de Vervoerregio is aangedragen. Het stadsgewestelijk fietsplan is nog niet door de participanten vastgesteld. Verwacht wordt dat dit na de zomer plaats kan vinden. Naar aanleiding van dit fietsplan zal een aantal, reeds in het kader van de Vervoerregio aangedragen projecten in verder uitgewerkte vorm worden ingebracht. Naar verwachting zullen ook aanvullende c.q. nieuwe projec ten worden aangemeld. Vooruitlopend hierop kan nu reeds gewezen worden op het project Fiets snelweg Stiens-Leeuwarden"Bij een fietssnelweg worden hoge eisen gesteld aan het comfort en de doorstroming voor fietsers. Dit project heeft de bijzondere belangstelling van zowel de gemeente Leeu- warderadeel als Leeuwarden. Het past in de uitgangs punten van de Vervoerregio en sluit goed aan bij het in de deelnota "fiets" aangeven "kansrijke" traject Mr. P.J. Truelstraweg - binnenstad. De beide betrokken gemeenten staan uitbreiding van dit project tot in de kern Stiens voor, zoals is aangegeven in het (concept) Stadsgewestelijk Fietsplan en zouden het project dan ook door middel van een in deze vorm aangepaste omschrijving in het raamplan opgenomen willen zien. 4 - Goederenvervoer Het Van Harinxmakanaal is ingedeeld in klasse IV. Dat wil zeggen, dat het kanaal geschikt is voor schepen tot ca. 1350 CEMT. Knelpunten in de vaarroute zijn gelegen in Franeker en Harlingen. Deze dienen aangepakt te worden. De gemeente Leeuwarden heeft er in het kader van het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer voor gepleit het Van Harinxmakanaal in het hoofdvaarwegennet op te nemen en de verbinding Leeuwarden - Prinses Margrietka naal uit te bouwen tot Klasse V kanaal (geschikt voor schepen tot ca. 2000 CEMT). De Minister heeft bij de behandeling van het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer in de Tweede Kamer laten weten, dat zij pas overweegt om het kanaal op te nemen in het hoofdvaarwegennetwanneer via deze vaar weg minimaal de volgende hoeveelheden worden vervoerd: - 10.000 containers per jaar; - 5 miljoen ton goederen per jaar. Momenteel passeert bij Harlingen nog geen 2 miljoen ton goederen en bij Franeker slechts 1,2 miljoen. Daar thans wordt afgezien van de aanleg van een weg/wa- terterminal op het bedrijventerrein Hemrik, lijkt de conclusie gerechtvaardigd, dat de aanwijzing van het Van Harinxmakanaal als hoofdvaarweg, laat staan een opwaardering tot een klasse V kanaal niet in de rede ligt. Wel dient naar onze mening voortvarend gewerkt te worden aan een verbetering van de gebruiksmogelijkheden van het kanaal, daar waar zich de knelpunten voordoen. 5 - Samenwerkingsvorm De huidige, informele samenwerkingsvorm van de Vervoer regio Friesland zal vervangen moeten worden door een meer definitieve oplossing. Door de stuurgroep wordt voorgesteld, ter voorbereiding en uitvoering van het regionale verkeer- en vervoerbeleid, een openbaar li chaam Vervoerregio Friesland in te stellen, gebaseerd op de Wet gemeenschappelijke regelingen, waaraan de Friese gemeenten en de provincie Friesland deelnemen. Verder wordt voorgesteld voor de samenwerking tussen de gemeenschappelijke regeling Vervoerregio Friesland, het rijk en de openbaar-vervoerbedrijven een Vervoerregio- overleg tot stand te brengen. Deze samenwerking zou vastgelegd moeten in een convenant. De concepten van de gemeenschappelijke regeling Ver voerregio Friesland en het basisconvenant ten behoeve van het Vervoerregio-overleg zijn bij de stukken ter inzage gelegd. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 171