Op dit moment ontbreekt iedere zekerheid of het Minis
terie van Verkeer en Waterstaat dit tekort geheel of
gedeeltelijk af wil dekken. Door deze onzekerheid staat
het hele integrale openbaar vervoerplan, dat in het
kader van de Vervoerregio is ontwikkeld om een bijdrage
te kunnen leveren aan de taakstelling met betrekking
tot de beperking van de automobiliteit, op losse
schroeven
Meer duidelijkheid over de financiering van dit
exploitatietekort is noodzakelijk.
Parkeren
Er moet rekening worden gehouden met de concurrentie
verhoudingen tussen de verschillende plaatsen; in
verband hiermee is een goede onderlinge afstemming van
het parkeerbeleid noodzakelijk.
Hoewel de opzet van het kwalitatieve en kwantitatieve
parkeerbeleid uit het raamplan positief benaderc kan
worden, dient met het bovenstaande terdege rekening
gehouden te worden. Het geformuleerde stringente par
keerbeleid is alleen haalbaar indien alle gemeenten,
die kernen hebben met een verzorgende functie, dit
beleid onderschrijven en uitvoeren. Voor Leeuwarden is
het van essentieel belang dat de koopkrachtbinding niet
negatief beïnvloed wordt door een wijziging in het
parkeerbeleid. Verder kan opgemerkt worden dat de
Dienst Stadsontwikkeling en Milieu de methodiek, die in
het kader van de Vervoerregio Friesland is ontwikkeld,
nader laat onderzoeken op bruikbaarheid en toepasbaar
heid
Fietsen
Voor o.a. Leeuwarden is in het kader van de Vervoerre
gio een netwerk van fietsroutes ontwikkeld. Het is de
bedoeling dat vier belangrijke routes hiervan in de
komende jaren met voorrang zullen worden verbeterd.
In het kader van het Stadsgewest Leeuwarden is een
concept-fietsplan ontwikkeld. Dit plan kan als een
verdere uitwerking worden beschouwd van datgene wat op
het gebied van het fietsen door de Vervoerregio is
aangedragen. Het stadsgewestelijk fietsplan is nog niet
door de participanten vastgesteld. Verwacht wordt dat
dit na de zomer plaats kan vinden.
Naar aanleiding van dit fietsplan zal een aantal, reeds
in het kader van de Vervoerregio aangedragen projecten
in verder uitgewerkte vorm worden ingebracht. Naar
verwachting zullen ook aanvullende c.q. nieuwe projec
ten worden aangemeld.
Vooruitlopend hierop kan nu reeds gewezen worden op het
project Fiets snelweg Stiens-Leeuwarden"Bij een
fietssnelweg worden hoge eisen gesteld aan het comfort
en de doorstroming voor fietsers. Dit project heeft de
bijzondere belangstelling van zowel de gemeente Leeu-
warderadeel als Leeuwarden. Het past in de uitgangs
punten van de Vervoerregio en sluit goed aan bij het in
de deelnota "fiets" aangeven "kansrijke" traject Mr.
P.J. Truelstraweg - binnenstad.
De beide betrokken gemeenten staan uitbreiding van dit
project tot in de kern Stiens voor, zoals is aangegeven
in het (concept) Stadsgewestelijk Fietsplan en zouden
het project dan ook door middel van een in deze vorm
aangepaste omschrijving in het raamplan opgenomen
willen zien.
4 - Goederenvervoer
Het Van Harinxmakanaal is ingedeeld in klasse IV. Dat
wil zeggen, dat het kanaal geschikt is voor schepen tot
ca. 1350 CEMT.
Knelpunten in de vaarroute zijn gelegen in Franeker en
Harlingen. Deze dienen aangepakt te worden.
De gemeente Leeuwarden heeft er in het kader van het
Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer voor gepleit
het Van Harinxmakanaal in het hoofdvaarwegennet op te
nemen en de verbinding Leeuwarden - Prinses Margrietka
naal uit te bouwen tot Klasse V kanaal (geschikt voor
schepen tot ca. 2000 CEMT).
De Minister heeft bij de behandeling van het Tweede
Structuurschema Verkeer en Vervoer in de Tweede Kamer
laten weten, dat zij pas overweegt om het kanaal op te
nemen in het hoofdvaarwegennetwanneer via deze vaar
weg minimaal de volgende hoeveelheden worden vervoerd:
- 10.000 containers per jaar;
- 5 miljoen ton goederen per jaar.
Momenteel passeert bij Harlingen nog geen 2 miljoen ton
goederen en bij Franeker slechts 1,2 miljoen.
Daar thans wordt afgezien van de aanleg van een weg/wa-
terterminal op het bedrijventerrein Hemrik, lijkt de
conclusie gerechtvaardigd, dat de aanwijzing van het
Van Harinxmakanaal als hoofdvaarweg, laat staan een
opwaardering tot een klasse V kanaal niet in de rede
ligt. Wel dient naar onze mening voortvarend gewerkt te
worden aan een verbetering van de gebruiksmogelijkheden
van het kanaal, daar waar zich de knelpunten voordoen.
5 - Samenwerkingsvorm
De huidige, informele samenwerkingsvorm van de Vervoer
regio Friesland zal vervangen moeten worden door een
meer definitieve oplossing. Door de stuurgroep wordt
voorgesteld, ter voorbereiding en uitvoering van het
regionale verkeer- en vervoerbeleid, een openbaar li
chaam Vervoerregio Friesland in te stellen, gebaseerd
op de Wet gemeenschappelijke regelingen, waaraan de
Friese gemeenten en de provincie Friesland deelnemen.
Verder wordt voorgesteld voor de samenwerking tussen de
gemeenschappelijke regeling Vervoerregio Friesland, het
rijk en de openbaar-vervoerbedrijven een Vervoerregio-
overleg tot stand te brengen. Deze samenwerking zou
vastgelegd moeten in een convenant.
De concepten van de gemeenschappelijke regeling Ver
voerregio Friesland en het basisconvenant ten behoeve
van het Vervoerregio-overleg zijn bij de stukken ter
inzage gelegd.
5