voor - Het materiaalgebruik sluit aan bij de functie en verdraagt zich
goed met het overige in de straat gebouwde,
tegen - Glas en staal horen niet in deze historische omgeving.
4. Symbolisch
De luchtbrug kan worden gezien als symbool van nieuw elan dat de
instelling/de stad/de provincie ontwikkelt op het gebied van cultuur.
voor - Kr wordt een positieve bijdrage geleverd aan het culturele imago.
- De luchtbrug vormt een teken dat aangeeft dat op deze
plaats iets bijzonders, namelijk het Fries Museum, geves
tigd is.
- De luchtbrug symboliseert de eenheid van het Fries Museum,
tegen - Er wordt een machtsgreep gedaan ten nadele van de openbare ruimte
en het stadsbeeld.
EVALUATIE VAN DE PUBLIEKE MENINGSVORMING.
Ten aanzien van de luchtbrug zijn er duidelijke voor- en tegenstanders. Er
lijkt een tendens te bestaan dat de groep die onder voorwaarden accoord zou
kunnen gaan met het plan groeit.
Uit analyse van de publieke meningsvorming blijkt, dat een belangrijk deel
van de weerstanden tegen de luchtbrug weggenomen zouden kunnen worden door
een minder nadrukkelijk in het oog springend ontwerp. Onder meer het
Welstandsadvies wijst in deze richting.
Gezien de visualisaties (de maquette, fotomontages en tekeningen) van de
ontworpen luchtbrug wordt van het gepresenteerde ontwerp een belangrijke
invloed op het stadsgezicht en de directe omgeving verwacht. De kans, dat
de historische en esthetische waarde bij uitvoering van het voorliggend
ontwerp in ernstige mate worden aangetast wordt door velen te groot geacht.
Dit is vooral een gevolg van de omvang van het bouwwerk, het kleurgebruik
en de omvang van de staalprofielen.
Twijfels bestaan er ten aanzien van de gevolgen die het onderbrengen van de
restaurantfunktie in de luchtbrug heeft t.a.v. de beoogde kwalitatieve
uitstraling en voldoende doorzichtigheid, met name op termijn.
Ook met een wat kleinschaliger ontwerp kunnen doelen als het benadrukken
van de eenheid van het museum, de gewenste uitstraling en een goede
functionele verbinding bereikt worden.
STEDEBOUWKUNDIGE RANDVOORWAARDEN.
Primair dient de vraag beantwoord te worden of met het principe van een
luchtbrug over de Tweebaksmarkt kan worden ingestemd. Een antwoord op deze
vraag is in hoge mate afhankelijk van de vraag in hoeverre het object past
in het stadsgezicht.
Analyse van de argumenten die bij de publieke meningsvorming naar voren
zijn gekomen geeft aan dat juist dit aspect zeer verschillend wordt
beoordeeld en dat een stellingname alleen kan plaatsvinden op basis van in
schatting van de visueel/ruimtelijke gevolgen.
Om de aanvaardbaarheid van een luchtbrug over de Tweebaksmarkt inzichtelijk
te maken is het wenselijk over stedebouwkundige randvoorwaarden te beschik
ken.
In het hier voordoende geval is sprake van een specifieke vraagstelling.
Het gaat om een luchtbrug waarvan de plek in hoge mate vastligt, terwijl de
discussie en meningsvorming, zoals die de afgelopen maanden hebben plaats
gevonden, niet ontkent kunnen worden. Dat betekent dat de stedebouwkundige
randvoorwaarden niet volledig "waardevrij" zijn, althans niet in die zin
dat ze zijn opgesteld zonder voorkennis over het ingediende ontwerp. Hoewel
een poging in deze richting is gedaan zullen de randvoorwaarden niet dat
algemene karakter hebben, dat wel mogelijk is in een "blanco" situatie. Bij
de toetsing van het plan dient dit gegeven meegenomen te worden.
Met nadruk wordt erop gewezen dat het plan van het Fries Museum meer omvat
dan alleen de luchtbrug. Echter, alleen het onderdeel "luchtbrug" maakt een
stedebouwkundige toetsing wenselijk over de principiële aanvaardbaarheid.
Uitgangspunt is dat de lokatie tot op een tiental meters vastligt en dat cr
sprake is van een éénmalige ingreep.
Stedebouwkundige randvoorwaarden kunnen op diverse abstractieniveaus
gegeven worden. Hier is gekozen voor:
A. Randvoorwaarden op het niveau van het stadsgezicht, die een antwoord
geven op de vraag onder welke voorwaarden de ingreep in principe
acceptabel is.
B. Aanvullende randvoorwaarden, die een nadere invulling geven van de
eerder geformuleerde randvoorwaarden en meer gericht zijn op de
specifieke omstandigheden.
C. Randvoorwaarden van functionele aard, waarbij de relatie naar het
zinvol en logisch gebruik aan de orde komen.
D. Randvoorwaarden, die een aantal praktisch technische eisen op uit
voeringsniveau betreffen.
Eisen ten aanzien van het stadsgezicht.
1. De schaal van het bouwwerk dient beperkt te zijn.
Achtergrond vormt het feit dat er sprake is van één doorgaand/2
stedebouwkundige ruimte die gevormd wordt door de Druifstreek/Twee-
baksmarkt/TurfmarktEen beperkte ruimtelijke indeling van deze
ruimte is geen bezwaar. Dit was ook het geval toen er een gracht
liep met daarover bruggen. Het totaal van de ruimte moet echter
behouden blijven. Dit vraagt een beperking van de omvang van
eventuele toevoegingen in het straatprofiel. De omvang van het
bouwwerk dient op zijn minst één schaalniveau lager te liggen dan
de omvang van de panden en de straat. Dit betekent een hoogtemaat
in de orde van grootte van een verdieping en een breedtemaat in de
orde van grootte van een trottoir.
Belangrijk hierbij is dat er een zodanige hoogte wordt gekozen dat
de doorgaande ruimte op straatniveau blijft bestaan, maar ook dat
de luchtbrug zelf zodanig beperkt in hoogte en visuele zwaarte is,
dat in een hoger deel van het blikveld geen afsluiting ontstaat.
Met name bij de beleving van de visuele zwaarte speelt ook de
(vloerbreedte van de luchtbrug een rol.
Tussengelegen ondersteuningen zullen de opdeling van de stedebouw
kundige ruimte versterken en zijn in die zin dan ook minder
gewenst
Concretisering van deze gegevenheden levert het volgende op.
De vrije hoogte van de luchtbrug dient ten minste 4.50 m te
bedragen.
De hoogte van de luchtbrug zelf dient beperkt te blijven tot max.
3.00 m.
De vloerbreedte dient beperkt te blijven tot ca. 3.00 m.
Daarnaast moet een dergelijk bouwwerk in visuele zin een passende