De lessen en activiteiten zouden verder kostendekkend moeten zijn.
Voor degenen die dat niet kunnen betalen zou via de sociale dienst
e.e.a. geregeld moeten worden. GML geeft aan een bezuiniging van
5 ton aan te kunnen. Dit is ook wel het plafond. Samenwerking zou
positieve effecten kunnen hebben, zo mogelijk met 1 passende huis
vesting.
Tegen de taakstelling van 1 miljoen. Ga uit van een taakstelling van
f 500.000,- zoals het GML die zelf ziet. Niet eens met de opheffing
van de beide instituten.
Dhr. De Beer (VVD):
Taakstelling van f 1.000.000,-- gaat ten koste van e.e.a. Sluit zich
aan bij het minderheidsstandpunt.
Reactie wethouder Janssen:
Bekijk de voorstellen in het perspectief van de noodzakelijke struc
turele bezuinigingen. In het college-program is cultuur niet één van
de hoofdprioriteiten, toch is er geen culturele kaalslag, vergelijk
de "Uitgids" van een paar jaar geleden maar eens met die van tegen
woordig. We hebben een verbouwde Westerkerk, straks een nieuwe
Harmonie, kijk naar het Natuurmuseum e.d.
Er wordt gezegd dat een fusie alleen meerwaarde zou hebben als de
instelling op één locatie gehuisvest zou zijn. Toch wijzen ontwikke
lingen elders in het land er op dat waar er huisvesting op meerdere
locaties is of waar dependances worden gesticht dit geen problemen
oplevert.
Dhr. Greving merkt op dat de wethouder niet steeds over fusies en
samenwerking moet spreken want in het voorstel gaat het duidelijk
over opheffing en oprichting van een nieuw instituut.
Reactie Weth. Janssen: wat betreft het vooroverleg: Het GML is een
gemeentelijk instituut. De gemeente is werkgever die haar eigen
werknemers nu geen zekerheid kan bieden. Bij een vertrouwelijke
uitwerking is geheimhouding irreëel. Wel moet er voor het personeel
zo snel mogelijk zekerheid komen. Nu moet er voortvarend gewerkt
worden aan realisatie van een nieuwe instelling, de taakstelling,
randvoorwaarden, activiteiten, tariefstelling e.d., met een budget
vanf 1.000.000,-, o.l.v. een buitenstaander. Op grond van zo'n plan
kunnen dan definitieve beslissingen worden genomen.
Dhr. Hoogcarspel vraagt of de wethouder weet hoe lang de wachtlijsten
zijn.
Reactie wethouder Janssen.
Dat is de wethouder bekend, maar we zitten midden in een herwaarde
ringsoperatie waarbij je prioriteiten moet stellen. Kies je hier voor
5 ton, dan moet je elders nog wel 5 ton halen.
Niet alle bezuinigingsvoorstellen leveren netto het structureel te
besparen bedrag. Er is gekozen voor enerzijds een bezuinigingspot en
anderzijds een frictiepot, waarvoor overigens nog wel extra bezuinigd
moet worden. Gedacht wordt hiervoor deels ook de afkoopsom ISP-gelden
aan te wenden.
- Wat een wachtgeldregeling zal kosten is pas bekend op het moment
dat je weet wie in het nieuwe instituut geplaatst worden.
- Bij de herziening minimabeleid komt een voorstel tot het instellen
van een fonds deelname culturele activiteiten.
- Met de gemeente Menaldumadeel is afgesproken dat de lessen die zij
afnemen kostendekkend zijn.
6
Lessen kostenddekkend maken: als dit alleen kan met marktprijzen
dan is dat één van de gevolgen van noodzaak tot bezuiniging.
- Zal uitzoeken wat GML per hoofd van de bevolking kost.
- Wethouder is benieuwd naar alternatieve voorstellen van Pal/Groen
Links.
Herwaarderinasvoorstel 540.0 (117) Verlaging biidraae aan Stichting
Westerkerk.
Reactie publieke tribune:
Dhr. Van der Wey. namens Stichting Westerkerk:
Zie bijlage 3.
Vragen/opmerkingen vanuit de commissie:
Dhr. Brinks (Pal/Groen Links):
Denkt dat Dhr. Van der Wey gelijk heeft. Budget is nu krap, maar kan.
Haal je daar nu geld weg dan zullen er nauwelijks nog activiteiten
plaatsvinden. Theater Romein moet eigen gezicht houden. Mogelijk zou
samenwerking met De Harmonie iets op kunnen leveren.
Tegen voorstel.
Dhr. Hiemstra (D'66):
Eens met Dhr. Van der Wey. Om na 1 jaar al te beginnen met afbouw
werkt negatief. Eerst nader onderzoek. Tegen voorstel.
Dhr. Hoogcarspel (PVDA):
Stichting is net van start gegaan, daar kun je nu geen 32% korting
toepassen, maar voorstel gaat pas in 1996 in. Laten we deze post p.m.
zetten en e.e.a. in 1995 nader bekijken. Nu tegen voorstel zoals het
er ligt.
Dhr. Greving (RPF/GPV/SGP)
Voorstel gaat pas in 1996 in. Stel eerst onderzoek in.
Dhr. Bilker (CDA):
Theater heeft nu ook opvangfunctie voor De Harmonie, functioneert nu
nog niet zoals oorspronkelijk bedoeld.
Er moet een duidelijke inspanning gedaan worden om de horeca-inkom
sten te verhogen. Onderzoek ook nadere samenwerking met De Harmonie.
Je kunt nu niet deze taakstelling opleggen. In 1996 kan misschien wel
een bedrag van de exploitatie-subsidie van De Harmonie overgeheveld
worden naar Theater Romein.
Dhr. De Beer (VVD):
Voorziet dat het theater niet zonder deze subsidie kan.
Wat kost het de gemeente als het theater moet sluiten, ook gezien de
investeringen die in het verleden gedaan zijn.
Dhr. Terpstra (PVDA):
We wilden graag een gerestaureerde kerk en een theatervoorziening. In
Theater Romein zijn deze samengevoegd. Nu praten we over samenwerking
tussen De Harmonie en Romein, terwijl dat eikaars concurenten zouden
moeten zijn. Vraag: Hoe kan het theater zijn eigen identiteit en be
staansrecht creëren?
Reactie wethouder Janssen:
Het College is niet van plan het theater op te heffen, anders was
hele subsidie bedrag wel ingetrokken. We zijn bezig met middellange
termijnplanning. In 1996 draait het theater natuurlijk langer dan een
jaar.
De Stichting geeft enkel aan dat ze overleg willen, maar alleen als
bezuiniging van tafel is.
7