E. Beleidsplan hoofdstuk 2: Economische Zaken, Algemeen, Handel en Ambacht,
Promotie en Acquisitie, Markten en Beurzen en voorstel nieuw beleid
inzake Acquisitie.
Vanuit de commissie komen de volgende vragen en opmerkingen:
In Den Haag erop aandringen dat de IPR- en ISP-gelden voor *94
veilig gesteld worden. Extra stimulerende maatregelen blijven nood
zakelijk. (CDA, D66PvdA)
Ten behoeve van regio's faciliteiten creëren op het terrein van
belastingen. (D'66, PvdA)
Aan te trekken acquisiteur moet voldoende ruimte krijgen om te
opereren, bedrijven aan te trekken en bedrijven te begeleiden.
Betrokkene moet niet verstrikt raken in bureaucratie. (PvdA, CDA)
Tot nu toe gevoerde acquisitiebeleid eerst evalueren en bezien op
bereikte resultaten. Middelen zijn schaars. Voorbehoud m.b.t. voor
stel nieuw beleid. (PAL)
Moet voor promotiemateriaal nieuw geld worden vrijgemaakt. (CDA)
Term nutri-business kan verwarring wekken en geeft niet aan dat het
ook betrekking heeft op agrarische sector. Andere naam is gewenst.
(WD, PvdA)
- Economische zaken en werkgelegenheid moeten veel meer op elkaar
betrokken worden en niet los van elkaar opereren. (PAL)
Zal voorzitter AROL toelichting geven in de raad. (PvdA)
Wethouder Heere
Toezegging dat getracht zal worden om de regionale stimuleringsmaat
regelen voor Friesland te behouden.
- Da vraag is of generieke maatregelen als belastingfaciliteiten wel
effectief genoeg zijn. Voorkeur voor het leveren van maatwerk in
concrete gevallen. Minder fraudegevoelig.
Aandacht schenken aan zittende bedrijfsleven. Werkgelegenheidsont
wikkeling in Leeuwarden is grillig en onregelmatig. Mogelijk is de
filialisering hiervoor een oorzaak.
Promotiemateriaal kan niet uit reguliere middelen bekostigd worden.
- Deskundig bureau zal gevraagd worden een nieuwe naam te bedenken die
ook een wervend element in zich heeft.
- Dhr. Biesheuvel is bereid de raad een toelichting te verschaffen.
- Acquisitiefunctie wel binnen de gemeente houden maar met voldoende
ruimte. Inderdaad ook begeleiding van bestaande bedrijfsleven.
Bureau bedrijfskontakten biedt op dit terrein faciliteiten.
- Bij de reorganisatie is gekozen voor de koppeling van economische en
sociale zaken. Of dit een meerwaarde oplevert is nu nog niet duide
lijk. Wel is koppeling economische zaken en werkgelegenheid van
belang.
Er komt een concreet P&A-plan met daarin de onderliggende visie.
Advies: De commissie gaat akkoord met het voorstel nieuw beleid inzake
de intensivering van het acquisitiebeleid, behoudens PAL en WD
die een voorbehoud maken.
4
F. Herwaardering Dienst Frieslandhal
Vanuit de commissie komen de volgende vragen en opmerkingen:
- Onderzoek naar mogelijkheden om de ijshal niet meer op de gemeen
tebegroting te laten drukken is terecht. Echter onderzoek moet niet
alleen gericht zijn op de consequenties van sluiting van de ijshal.
Uitgaan van een bredere context. (PvdA, CDA, D*66, WD, PAL)
Wethouder Heere
Formulering voorstel moet geplaatst worden in het kader van de
herwaardering en daarom wordt geen afstand genomen van de formu
lering door het college. Het onderzoek moet leiden tot een voorstel
dat het mogelijk maakt de gemeentelijke bijdrage aan de ijshal tot
nul te laten naderen.
Advies: De commissie gaat akkoord met het herwaarderingsvoorstel om een
onderzoek te doen naar de consequenties van sluiting van de
ijshal
G. Beleidsplan hoofdfunctie 6 Sociale Voorzieningen en maatschappelijk
werk onderdelen: Algemeen; Sociale Zaken; Centrum voor Beroepsoriëntatie
en Beroepsoefening Friesland; Sociaal-Cultureel Werk in het kader van
werkgelegenheid; Ontwikkeling van de werkloosheid en werkgelegenheid en
voorstel nieuw beleid m.b.t. storting werkgelegenheidsfonds onderdeel
banenplannen
Vanuit de commissie komen de volgende vragen en opmerkingen:
- Hoop gevestigd op een minder fraudegevoelige bijstandswet. (PvdA)
Mensen kunnen ook uit onwetendheid fouten maken; vervelende sfeer
n.a.v. Groninger onderzoek. (D'66)
Als uitvoerders van de ABW aan Tweede Kamer onze bezorgdheid melden
vanwege de grote nadruk die op fraude wordt gelegd. Te weinig aan
dacht voor positie van uitkeringsgerechtigde. (PAL)
- Verbijsterd over voorstel van PvdA(landelijk) om de uitvoering van
de ABW volledig voor rekening van de gemeente te laten komen. Zal
grote financiële gevolgen hebben. (GPV/RPF/SGP)
- Welke resultaten tot nu toe bereikt met trajectbemiddeling. (PvdA)
- Hoe zijn de meldingen van samenloop voor Leeuwarden. (WD)
Interne controle op het gebruik van het sofi-nummer i.v.m. privacy
(D* 66)
Zijn er actuelere cijfers m.b.t. werkloosheidsontwikkeling.
(GPV/RPF/SGP)
Werkgelegenheidsoverzicht specificeren naar categorieën. (PAL)
Additionele karakter banenpoolplaatsen goed bewaken. (GPV/RPF/SGP)
Heeft Leeuwarden een hoger uitstroompercentage dan aanvankelijk
verwacht. (PAL)
I.v.m. sollicitatieplicht moet een part-time vervulling van banen
poolplaatsen mogelijk gemaakt worden. (PAL)
Nadere informatie over werkzaamheden van projectontwikkelaarster.
(PAL)
Wethouder Janssen
Blij met ondersteuning voor genuanceerde benadering zoals verwoord
in de nota handhavingsbeleid. Geen heksenjacht ontketenen. Op andere
terreinen is fraude veel omvangrijker.
5