brengen, bijvoorbeeld in de vorm van extra verkeer, stank, geluid,
ed
Een tweede aspect heeft betrekking op het niveau van de functie. De
lokatie leent zich in principe alleen voor functies op buurtniveau en
maximaal op wijkniveau. Onder wijk verstaan wij Huizum-west.
Een derde algemeen aspect heeft betrekking op de mate van milieu
hinder. In principe komen alleen activiteiten in aanmerking die niet
hinderwetplichtig zijn of vallen onder de milieucategorie 1 en
eventueel 2, mits duidelijk is, dat een dergelijke activiteit geen
onevenredige aantasting van het woonklimaat met zich mee brengt.
De ligging maakt het pand geschikt voor wonen, al dan niet in combi
natie met aan huis verbonden activiteiten (kantoor aan huis,
practijkruimtese.d.) en voor kleinschalige ambachtelijke en/of
dienstverlenende bedrijven die zich verdragen met de woonfunctie.
Datzelfde geldt voor kleinschalige kantoren en welzijnsvoorzieningen.
Ten aanzien van horeca-activiteiten merken wij op, dat wij met
uitzondering van een buurtcafé of snackbar van bescheiden afmetingen
en afgestemd op de behoefte van de omgeving, dergelijke activiteiten
als strijdig met de woonfunctie afwijzen.
medewerking
Wij achtten het op grond van vorenstaande verantwoord medewerking te
verlenen aan de vestiging van een snackbar, c.q. cafetaria met
opslagmogelijkheid in het pand Nieuwe Hollanderdijk 1-3, met dien
verstande, dat:
slechts sprake mag zijn van horeca-activiteiten op buurt
niveau die gericht zijn op het bereiden en verstrekken, c.q.
verkopen van eet- en drinkwaren direct aan de gebruiker(s)
voor consumptie zowel ter plaatse als elders;
ter plaatse geen snacks, e.d. mogen worden bereid ten behoeve
van de verkoop elders in andere snackbars, cafetaria's, e.d.;
de activiteiten dienen te voldoen aan de bepalingen van de
Drank- en Horecaverordening van de gemeente Leeuwarden, waar
onder o.a. een sluitingstijd van uiterlijk 23.00 uur is
begrepen;
de activiteiten moeten voldoen aan de voorschriften van de
Algemene Maatregel van Bestuur (A.M.v.B.) Horeca.
Dhr. Edens heeft ons vervolgens bericht met vorenstaande voorwaarden
in te kunnen stemmen.
bezwaren
Tegen het verzoek om vrijstelling zijn gelijkluidende bezwaren
ingediend door het bestuur van de Buurtvereniging "De Hollanderwijk"
en 219 omwonenden.
De bezwaren richten zich met name op het volgende:
a. het gebruik van het pand voor snackbar, c.q. cafetaria is in
strijd met het geldende bestemmingsplan;
b. men verwacht stankoverlast;
c. er zijn in de omgeving al verschillende snackbars gevestigd;
d. bewoners verwachten verkeershinder
e. men is bang voor overlast van met name jeugdige
snackbarbezoekers
2
Wij merken daarover het volgende op.
Strijd met het ter plaatse geldende en meer dan 10 jaar oude
bestemmingsplan wil niet zeggen, dat een verzoek om vrijstelling van
de geldende voorschriften sowieso moet worden geweigerd.
Het gaat er in het concrete geval om, of er, nadat de verschillende
belangen tegen elkaar zijn afgewogen, wel of geen aanleiding is
medewerking te verlenen aan een procedure op basis waarvan wij
vrijstelling kunnen verlenen.
Wij achten dit bezwaar niet gegrond.
In het kader van een aanvraag voor een milieuvergunning kan in
technische zin worden voldaan aan de eisen te stellen ten aanzien van
damp- en stankoverlast, zoals overigens ook bij andere snackbars
gebruikelijk is. Overigens geldt voor de aanvraag voor een milieu
vergunning een afzonderlijke procedure.
Wij achten dit bezwaar eveneens niet gegrond.
In Huizum-west zijn snackbars, c.q. cafetaria's gevestigd aan de
DHondecoeterstraat en aan de Jan van ScorelstraatDeze bedrijven
liggen hemelsbreed ca. 200 meter uit elkaar en functioneren op
buurtniveau. Aan het begin (van de oostkant) van de Schrans zijn twee
snackbars, c.q. cafetaria's vrijwel naast elkaar gelegen. Deze
functioneren in een aanlooproute naar het centrum en zijn vanuit
Huizum-west alleen bereikbaar door de (drukke) Schrans over te
steken. De afstand van het pand aan de Nieuwe Hollanderdijk tot het
dichtst bijzijnde bestaande horecabedrijf bedraagt hemelsbreed ca.
350 meter.
Wij voeren geen specifiek beleid ten aanzien van snackbars en
cafetarias
Wel constateren wij, dat op een inwonertal van ruim 7300 (1-1-93) in
Huizum-west redelijkerwijs niet kan worden gesproken van een overmaat
aan dergelijke voorzieningen.
Wij zien daarin dan ook geen aanleiding van medewerking af te zien.
Een snackbar, c.q. cafetaria op buurtniveau trekt niet zoveel
(auto)verkeer aan, dat gesproken kan worden van verkeershinder. In de
directe omgeving (Hollanderdijk) zijn voldoende openbare parkeer
plaatsen aanwezig om in de behoefte te voorzien. Die behoefte kan op
2 a 3 plaatsen worden gesteld.
De bevoorrading blijft beperkt tot hooguit enkele keren per week en
wijkt in die zin overigens nauwelijks af van die van een winkel op
dezelfde plaats. De doorstroming wordt daardoor niet of nauwelijks
belemmerd
Ook ten aanzien van de verkeersaspecten is naar ons oordeel geen
sprake van een onevenredige aantasting van het woonklimaat.
Een snackbar kan een ontmoetingsplaats zijn voor jeugd. Dat geldt ook
voor andere plekken in een woongebied. Waar jeugd zich verzamelt,
laat zich doorgaans moeilijk voorspellen. De bestaande snackbars in
Huizum-west dienen tot nu toe niet als verzamelplaats. Op voorhand
kan dan ook niet worden gesteld, dat een snackbar aan de Nieuwe
Hollanderdijk als zodanig zou gaan functioneren. Daarin bestaat voor
ons geen aanleiding af te zien van medewerking.
3