brengen, bijvoorbeeld in de vorm van extra verkeer, stank, geluid, ed Een tweede aspect heeft betrekking op het niveau van de functie. De lokatie leent zich in principe alleen voor functies op buurtniveau en maximaal op wijkniveau. Onder wijk verstaan wij Huizum-west. Een derde algemeen aspect heeft betrekking op de mate van milieu hinder. In principe komen alleen activiteiten in aanmerking die niet hinderwetplichtig zijn of vallen onder de milieucategorie 1 en eventueel 2, mits duidelijk is, dat een dergelijke activiteit geen onevenredige aantasting van het woonklimaat met zich mee brengt. De ligging maakt het pand geschikt voor wonen, al dan niet in combi natie met aan huis verbonden activiteiten (kantoor aan huis, practijkruimtese.d.) en voor kleinschalige ambachtelijke en/of dienstverlenende bedrijven die zich verdragen met de woonfunctie. Datzelfde geldt voor kleinschalige kantoren en welzijnsvoorzieningen. Ten aanzien van horeca-activiteiten merken wij op, dat wij met uitzondering van een buurtcafé of snackbar van bescheiden afmetingen en afgestemd op de behoefte van de omgeving, dergelijke activiteiten als strijdig met de woonfunctie afwijzen. medewerking Wij achtten het op grond van vorenstaande verantwoord medewerking te verlenen aan de vestiging van een snackbar, c.q. cafetaria met opslagmogelijkheid in het pand Nieuwe Hollanderdijk 1-3, met dien verstande, dat: slechts sprake mag zijn van horeca-activiteiten op buurt niveau die gericht zijn op het bereiden en verstrekken, c.q. verkopen van eet- en drinkwaren direct aan de gebruiker(s) voor consumptie zowel ter plaatse als elders; ter plaatse geen snacks, e.d. mogen worden bereid ten behoeve van de verkoop elders in andere snackbars, cafetaria's, e.d.; de activiteiten dienen te voldoen aan de bepalingen van de Drank- en Horecaverordening van de gemeente Leeuwarden, waar onder o.a. een sluitingstijd van uiterlijk 23.00 uur is begrepen; de activiteiten moeten voldoen aan de voorschriften van de Algemene Maatregel van Bestuur (A.M.v.B.) Horeca. Dhr. Edens heeft ons vervolgens bericht met vorenstaande voorwaarden in te kunnen stemmen. bezwaren Tegen het verzoek om vrijstelling zijn gelijkluidende bezwaren ingediend door het bestuur van de Buurtvereniging "De Hollanderwijk" en 219 omwonenden. De bezwaren richten zich met name op het volgende: a. het gebruik van het pand voor snackbar, c.q. cafetaria is in strijd met het geldende bestemmingsplan; b. men verwacht stankoverlast; c. er zijn in de omgeving al verschillende snackbars gevestigd; d. bewoners verwachten verkeershinder e. men is bang voor overlast van met name jeugdige snackbarbezoekers 2 Wij merken daarover het volgende op. Strijd met het ter plaatse geldende en meer dan 10 jaar oude bestemmingsplan wil niet zeggen, dat een verzoek om vrijstelling van de geldende voorschriften sowieso moet worden geweigerd. Het gaat er in het concrete geval om, of er, nadat de verschillende belangen tegen elkaar zijn afgewogen, wel of geen aanleiding is medewerking te verlenen aan een procedure op basis waarvan wij vrijstelling kunnen verlenen. Wij achten dit bezwaar niet gegrond. In het kader van een aanvraag voor een milieuvergunning kan in technische zin worden voldaan aan de eisen te stellen ten aanzien van damp- en stankoverlast, zoals overigens ook bij andere snackbars gebruikelijk is. Overigens geldt voor de aanvraag voor een milieu vergunning een afzonderlijke procedure. Wij achten dit bezwaar eveneens niet gegrond. In Huizum-west zijn snackbars, c.q. cafetaria's gevestigd aan de DHondecoeterstraat en aan de Jan van ScorelstraatDeze bedrijven liggen hemelsbreed ca. 200 meter uit elkaar en functioneren op buurtniveau. Aan het begin (van de oostkant) van de Schrans zijn twee snackbars, c.q. cafetaria's vrijwel naast elkaar gelegen. Deze functioneren in een aanlooproute naar het centrum en zijn vanuit Huizum-west alleen bereikbaar door de (drukke) Schrans over te steken. De afstand van het pand aan de Nieuwe Hollanderdijk tot het dichtst bijzijnde bestaande horecabedrijf bedraagt hemelsbreed ca. 350 meter. Wij voeren geen specifiek beleid ten aanzien van snackbars en cafetarias Wel constateren wij, dat op een inwonertal van ruim 7300 (1-1-93) in Huizum-west redelijkerwijs niet kan worden gesproken van een overmaat aan dergelijke voorzieningen. Wij zien daarin dan ook geen aanleiding van medewerking af te zien. Een snackbar, c.q. cafetaria op buurtniveau trekt niet zoveel (auto)verkeer aan, dat gesproken kan worden van verkeershinder. In de directe omgeving (Hollanderdijk) zijn voldoende openbare parkeer plaatsen aanwezig om in de behoefte te voorzien. Die behoefte kan op 2 a 3 plaatsen worden gesteld. De bevoorrading blijft beperkt tot hooguit enkele keren per week en wijkt in die zin overigens nauwelijks af van die van een winkel op dezelfde plaats. De doorstroming wordt daardoor niet of nauwelijks belemmerd Ook ten aanzien van de verkeersaspecten is naar ons oordeel geen sprake van een onevenredige aantasting van het woonklimaat. Een snackbar kan een ontmoetingsplaats zijn voor jeugd. Dat geldt ook voor andere plekken in een woongebied. Waar jeugd zich verzamelt, laat zich doorgaans moeilijk voorspellen. De bestaande snackbars in Huizum-west dienen tot nu toe niet als verzamelplaats. Op voorhand kan dan ook niet worden gesteld, dat een snackbar aan de Nieuwe Hollanderdijk als zodanig zou gaan functioneren. Daarin bestaat voor ons geen aanleiding af te zien van medewerking. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 457