Een vergelijkbaar scherm, bestaande uit transparant slag- vast materiaal, is langs de Anne Vondelingwegter hoogte van het Trias College geplaatst. Een dergelijk scherm oogt vriendelijk en valt nauwelijks op. Een scherm langs de Overijsselseweg heeft als bijkomend voordeel, dat het de fietser beschutting biedt tegen de in ons land overheersende westenwind. Het langzaam verkeer houdt vanaf de Overijsselseweg volledig zicht op het huidi ge dorp en de geplande uitbreiding. Daarom zijn wij het ook niet eens met de opmerking, dat een hoogwaardige woonloca tie wordt weggestopt achter een scherm; hooguit zou men kunnen stellen, dat het autoverkeer achter een (onopval lend) scherm wordt geplaatst. Wij zien geen aanleiding om voor een andersoortige oplossing te kiezen en zijn derhalve van oordeel dat het bezwaar ongegrond is. 23. Het archeologisch monument Drinkuitmastate wordt door de aanleg van de ontsluitingsweg aangetast In het terrein zijn geen kenmerken van het archeologisch monument zichtbaar. Van de Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB) is bericht ontvangen, dat "de in het ontwerp-bestemmingsplan Goutum-Noord aan het monument gegeven bestemmingen, wat ons betreft, te zijner tijd kunnen worden gerealiseerd onder de voorwaarde dat de hiermee gepaard gaande grondwerkzaamheden in archeologische zin worden begeleid"Bij de uitvoering van de plannen zullen wij ons hier aan houden. Gelet op het vorenstaande, zijn wij van mening dat het bezwaar ongegrond is. 24. De minimale afstand tussen de meest noordelijk gele gen woning in Oer de Feart en de geplande weg be draagt in sommige gevallen slechts 20 m. De bewoners in de Tolve en Oer de Feart zullen dan ook ernstige geluidhinder ondervinden van het verkeer op deze weg. Dit is niet toelaatbaar. Het tracé van de ontsluitingsweg volgt het tracé van de hoogspanningslijnen. De kortste afstand tussen weg en woning bedraagt ca. 30 m (dus geen 20 m) De Wet geluidhinder hanteert als norm voor een goede woon situatie de grenswaarde van 50 dB(A) overdag en 40 dB(A) 's nachts. Bij de planopzet is er voor gekozen te voldoen aan deze kwaliteitseisen. Met uitzondering van de bouwpercelen langs rijksweg 32 geldt dat de afstand tussen de wegen en de bebouwingsgrenzen voldoende groot is om beneden de eerder genoemde niveaus te blijven. De bewoners in de Tolve en Oer de Feart zullen geen ernsti ge geluidhinder ondervinden van de nieuwe wijkontsluitings- weg; wij achten het bezwaar dan ook ongegrond. 14 25. De ontsluitingsweg onder het hoogspanningstracé veroorzaakt gevaarlijke situaties Over het gekozen tracé van de ontsluitingsweg is overleg gevoerd met het Provinciaal Energie Bedrijf Friesland (PEB). Het PEB heeft geen bezwaar tegen de aanleg van deze weg. Bij de uitvoering hiervan zal nader overleg plaats vinden over aanpassingen aan de hoogspanningsleiding (ophanging van de draden, afrastering en beveiliging van de masten)In overleg met het energiebedrijf zal bevorderd worden dat die maatregelen genomen worden, die de veilig heid vereist. Daarom zijn wij van mening dat dit bezwaar ongegrond is. 26. De hoogspanningsleiding heeft een nadelige invloed op de gezondheid. Op 8 april 1992 heeft de Gezondheidsraad aan de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer gerapporteerd, dat er onvoldoende wetenschappelijke grond is om aan te nemen dat blootstelling aan elektromagnetische velden met een frequentie van 50 of 60 Hz en met veldsterk ten die in woon- of werkomgeving voorkomen, nadelige effec ten op de gezondheid heeft. Dit bezwaar is derhalve ongegrond. 27. De geplande bouwwerken van 2,50 m hoog rondom de hoogspanningsmasten vormen storende elementen in het landschap. In verband met de veiligheid worden voorzieningen rondom de hoogspanningsmasten geëist. Qua hoogte vallen deze bouwwer ken volledig weg tegen de hoogspanningsmasten (met een hoogte van ca 20 m)de bouwwerken hebben daarom geen invloed op de belevingswaarde van het landschap. Het bezwaar is naar onze mening dan ook ongegrond. 28. De belangen van de eigenaren van de woningen gelegen aan de Wirdumervaart in het bestaande deel van Goutum worden geschaad door de aanleg van een brug (in de ontsluitingsweg) met een doorvaarthoogte van 1,50 m. In het kader van de inspraak hebben wij het oorspronkelijke plan gewijzigd en de doorvaarthoogte teruggebracht van 2,50 m naar 1,50 m. Wij hebben weliswaar begrip voor de bedenkingen die bestaan tegen een beperking van de door vaarthoogte, maar bij het afwegen van de verschillende belangen hebben wij gemeend doorslaggevende betekenis te moeten toekennen aan de bezwaren inzake de belemmering van het uitzicht vanuit meerdere woningen aan de Tolve en Oer de Feart. Door de doorvaarthoogte terug te brengen naar 1,50 m kunnen de taluds laag worden gehouden en zal er van een beperking van het uitzicht nauwelijks sprake zijn. 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 49