Een vergelijkbaar scherm, bestaande uit transparant slag-
vast materiaal, is langs de Anne Vondelingwegter hoogte
van het Trias College geplaatst.
Een dergelijk scherm oogt vriendelijk en valt nauwelijks
op.
Een scherm langs de Overijsselseweg heeft als bijkomend
voordeel, dat het de fietser beschutting biedt tegen de in
ons land overheersende westenwind. Het langzaam verkeer
houdt vanaf de Overijsselseweg volledig zicht op het huidi
ge dorp en de geplande uitbreiding. Daarom zijn wij het ook
niet eens met de opmerking, dat een hoogwaardige woonloca
tie wordt weggestopt achter een scherm; hooguit zou men
kunnen stellen, dat het autoverkeer achter een (onopval
lend) scherm wordt geplaatst. Wij zien geen aanleiding om
voor een andersoortige oplossing te kiezen en zijn derhalve
van oordeel dat het bezwaar ongegrond is.
23. Het archeologisch monument Drinkuitmastate wordt door
de aanleg van de ontsluitingsweg aangetast
In het terrein zijn geen kenmerken van het archeologisch
monument zichtbaar. Van de Rijksdienst voor Oudheidkundig
Bodemonderzoek (ROB) is bericht ontvangen, dat "de in het
ontwerp-bestemmingsplan Goutum-Noord aan het monument
gegeven bestemmingen, wat ons betreft, te zijner tijd
kunnen worden gerealiseerd onder de voorwaarde dat de
hiermee gepaard gaande grondwerkzaamheden in archeologische
zin worden begeleid"Bij de uitvoering van de plannen
zullen wij ons hier aan houden. Gelet op het vorenstaande,
zijn wij van mening dat het bezwaar ongegrond is.
24. De minimale afstand tussen de meest noordelijk gele
gen woning in Oer de Feart en de geplande weg be
draagt in sommige gevallen slechts 20 m. De bewoners
in de Tolve en Oer de Feart zullen dan ook ernstige
geluidhinder ondervinden van het verkeer op deze weg.
Dit is niet toelaatbaar.
Het tracé van de ontsluitingsweg volgt het tracé van de
hoogspanningslijnen. De kortste afstand tussen weg en
woning bedraagt ca. 30 m (dus geen 20 m)
De Wet geluidhinder hanteert als norm voor een goede woon
situatie de grenswaarde van 50 dB(A) overdag en 40 dB(A) 's
nachts. Bij de planopzet is er voor gekozen te voldoen aan
deze kwaliteitseisen. Met uitzondering van de bouwpercelen
langs rijksweg 32 geldt dat de afstand tussen de wegen en
de bebouwingsgrenzen voldoende groot is om beneden de
eerder genoemde niveaus te blijven.
De bewoners in de Tolve en Oer de Feart zullen geen ernsti
ge geluidhinder ondervinden van de nieuwe wijkontsluitings-
weg; wij achten het bezwaar dan ook ongegrond.
14
25. De ontsluitingsweg onder het hoogspanningstracé
veroorzaakt gevaarlijke situaties
Over het gekozen tracé van de ontsluitingsweg is overleg
gevoerd met het Provinciaal Energie Bedrijf Friesland
(PEB). Het PEB heeft geen bezwaar tegen de aanleg van deze
weg. Bij de uitvoering hiervan zal nader overleg plaats
vinden over aanpassingen aan de hoogspanningsleiding
(ophanging van de draden, afrastering en beveiliging van de
masten)In overleg met het energiebedrijf zal bevorderd
worden dat die maatregelen genomen worden, die de veilig
heid vereist.
Daarom zijn wij van mening dat dit bezwaar ongegrond is.
26. De hoogspanningsleiding heeft een nadelige invloed op
de gezondheid.
Op 8 april 1992 heeft de Gezondheidsraad aan de Minister
van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
gerapporteerd, dat er onvoldoende wetenschappelijke grond
is om aan te nemen dat blootstelling aan elektromagnetische
velden met een frequentie van 50 of 60 Hz en met veldsterk
ten die in woon- of werkomgeving voorkomen, nadelige effec
ten op de gezondheid heeft.
Dit bezwaar is derhalve ongegrond.
27. De geplande bouwwerken van 2,50 m hoog rondom de
hoogspanningsmasten vormen storende elementen in het
landschap.
In verband met de veiligheid worden voorzieningen rondom de
hoogspanningsmasten geëist. Qua hoogte vallen deze bouwwer
ken volledig weg tegen de hoogspanningsmasten (met een
hoogte van ca 20 m)de bouwwerken hebben daarom geen
invloed op de belevingswaarde van het landschap.
Het bezwaar is naar onze mening dan ook ongegrond.
28. De belangen van de eigenaren van de woningen gelegen
aan de Wirdumervaart in het bestaande deel van Goutum
worden geschaad door de aanleg van een brug (in de
ontsluitingsweg) met een doorvaarthoogte van
1,50 m.
In het kader van de inspraak hebben wij het oorspronkelijke
plan gewijzigd en de doorvaarthoogte teruggebracht van
2,50 m naar 1,50 m. Wij hebben weliswaar begrip voor de
bedenkingen die bestaan tegen een beperking van de door
vaarthoogte, maar bij het afwegen van de verschillende
belangen hebben wij gemeend doorslaggevende betekenis te
moeten toekennen aan de bezwaren inzake de belemmering van
het uitzicht vanuit meerdere woningen aan de Tolve en Oer
de Feart. Door de doorvaarthoogte terug te brengen naar
1,50 m kunnen de taluds laag worden gehouden en zal er van
een beperking van het uitzicht nauwelijks sprake zijn.
15