29. Door de huidige bewoners achter een vaste brug met doorvaarthoogte van 1,50 meter te plaatsen en de nieuwe bewoners een beweegbare brug langs het Van Harinxmakanaal in het vooruitzicht te stellen ont staat een vorm van rechtsongelijkheid. Het is onjuist om hier over rechtsongelijkheid te spreken. De huidige bewoners langs de Wirdumervaart (ten noorden van de Tearnserdyk) zijn destijds bij de grondverkoop akkoord gegaan met de clausule, dat de doorvaart beperkt zou worden tot roeiboten en kleine zeilboten met gestreken mast. Tot nu toe had men de mogelijkheid met grotere schepen bij het huis te komen. Men heeft hiertoe echter nooit het recht gekregen. Daarom is hier slechts sprake van ongelijke mogelijkheden, die de diverse bewoners hebben en/of krijgen. Dit is even wel geen uitzonderlijk gegeven. Dit doet zich nu ook al voor: het merendeel van de bewoners aan de Tolve en Oer de Feart hebben een woning, die niet aan het water ligt. Wij willen hiermee aangeven, dat elke woonlocatie zijn eigen specifieke mogelijkheden en onmogelijkheden heeft. Zo is het in het verleden altijd geweest en zo zal het in de toekomst ook blijven. Het bezwaar achten wij ongegrond. 30. De in het plan aangegeven drie bruggen over de Wirdumervaart zijn niet noodzakelijk. Over de Wirdumervaart is een brug voor autoverkeer geprojecteerd. Daarnaast zijn nog twee bruggetjes voor voetgangers en fietsers aangegeven. Bedoelde brug/brugge tjes zijn noodzakelijk voor de ontsluiting van het woongebied en voor het maken van een recreatieve route langs het Van Harinxmakanaal. Wij achten de bruggen wel degelijk noodzakelijk; het bezwaar is naar onze mening ongegrond 31. De Wirdumervaart is opgenomen in het Plan Kleine WatersportElke nieuwe brug betekent een beperking voor de watersportersDe brug in de ontsluitingsweg dient te vervallen en de fiets-1 voetgangersbruggen moeten worden uitgevoerd als beweegbare zelf- bedieningsbruggen De Wirdumervaart wordt inderdaad beschreven in het Plan Kleine Watersport, juli 1988. De Wirdumervaart is volgens dit plan ingedeeld in klasse E en zou op basis van dit classificatiesysteem geschikt moeten worden gemaakt voor boten die een doorvaarthoogte nodig hebben van maximaal 1,00 m. De in het plan Goutum-Noord aangegeven bruggen krijgen een doorvaarthoogte van 1,50 m, sluiten hiermee aan op de doorvaarthoogte van de brug in de Tearnserdyk en vormen derhalve geen enkele belemmering voor de hier be doelde kleine watersport en voor het schaatsen. 16 De door een aantal bewoners van Goutum voorgelegde alterna tieven zijn zorgvuldig bestudeerd en besproken. Het maken van drie beweegbare bruggen is financieel evenwel geen haalbare kaart en zelfbediening van bruggen in routes, die naar verwachting intensief gebruikt zullen gaan worden (bijv. de ontsluitingsweg), behoort technisch en organisa torisch thans nog niet tot de reële mogelijkheden. Verplaatsing van de vaste brug in de ontsluitingsweg zouden wij planologisch onjuist achten; de Wirdumervaart is de "water-as", hier komen de waterpartijen op uit en hier is een brug op zijn plaats. Een duiker of zeer lage brug over de Wirdumervaart en een hoge brug over één van de vaartjes zou de heldere stedebouwkundige opzet volstrekt teniet doen. Bovendien zou hierdoor een vreemde onduidelijke vaarroute ontstaan. Het bezwaar is daarom ongegrond. 32. Door de geprojecteerde vaste brug(gen) wordt een toekomstige aanlegplaatsI jachthaven achter de sport velden en de Tolve uitgesloten. De realisatie van een jachthaven achter de sportvelden is voor ons geen hard gegeven. Hier staat echter tegenover, dat het plan zich niet verzet tegen een aanlegplaats achter de sportvelden. De bereikbaarheid is gegarandeerd, zij het dat deze beperkt is tot schepen die een doorvaarthoogte nodig hebben van 1,50 m. Het bezwaar is naar ons oordeel ongegrond 33. Het inkrimpen van de ijsbaan ten behoeve van de aanleg van fiets- en voetpaden is niet aanvaardbaar. Het bieden van uitbreidingsmogelijkheden voor de huidige ijsbaan ligt meer voor de hand. Het is niet de bedoeling de ijsbaan te verkleinen. Bij de toelichting van het bestemmingsplan is een kaart gevoegd (kaart 1), waarop de hoofdlijnen van de toekomstige inrich ting zijn aangegeven. Deze kaart laat zien, dat (als hier voor middelen beschikbaar komen) in combinatie met de aanleg van een voetpad, vergroting van de ijsbaan tot de mogelijkheden behoort. Het bezwaar achten wij ongegrond. 34. In het plan is op geen enkele wijze aangegeven hoe rekening zal worden gehouden met de noodzakelijk geachte uitbreiding van het tennispark. Indien de uitbreiding actueel wordt zal alsnog moeten worden ingegrepen in het bestemmingsplan, hetgeen extra geld en inspanning kost. 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 50