Fietsplan Stadsgewest Leeuwarden
Bijlage nr. 36
Aan de Gemeenteraad.
INLEIDING
Één van de activiteiten die het Stadsgewest Leeuwarden de
afgelopen tijd heeft ondernomen is het opstellen van een
fietsplan.
Het belang van het maken van een fietsplan voor het Stads
gewest ligt in het feit, dat juist op de schaal van het
stadsgewest veel van de fiets gebruik wordt ge~-aKt. Daar
bij worden in belangrijke mate de gemeentegrenzen over
schreden.
Het gaat hierbij vooral om:
het fietsen naar school, het werk of naar winkels, dus
het fietsen met een utilitair karakter; duidelijk zal
zijn dat de stad Leeuwarden door de bevolkingsomvang en
de aanwezige voorzieningen hierbij een belangrijke
plaats inneemt;
het recreatieve fietsen vanuit de stad en de dorpen, dat
vooral gericht is op de landelijke omgeving.
De maatregelen die in het Stadsgewestelijk Fietsplan worden
voorgesteld betreffen vooral de bereikbaarheid van de stad
vanuit de omliggende kernen. Daarnaast wordt veel aandacht
gegeven aan de recreatieve ontsluiting van het buitengebied
en de onderlinge verbindingen van de dorpen. Ook wordt
aandacht besteed het flankerend beleid, waarin maatregelen
zoals de bewegwijzering, verhuur van fietsen, een stadsge
westelijke fietskaart, relatie met het openbaar vervoer
e.d. aan de orde komen.
De opdracht voor het opstellen van het plan is, na offerte
verkregen te hebben van drie bureaus, gegeven aan "Buro
Vijn BV adviseurs voor ruimtelijke ordening" te Oenkerk.
Een team, bestaande uit ambtelijke vertegenwoordigers van
de stadsgewestgemeenten onder voorzitterschap van de secre
taris van het Stadsgewest heeft de werkzaamheden van het
buro begeleid en heeft de afrondende werkzaamheden ver
richt
Het plan is vastgesteld in het Overlegplatform Stadsgewest
en vervolgens ter beoordeling aan de gemeenten toegezonden
(zie de betreffende aanbiedingsbrief van het Stadsgewest).