Ronde van Leeuwarden
Ontbrekende schakel in de route rond Leeuwarden is de
verbinding tussen de Canterlandse Brug en de Groene
Ster. In verband met de natuurwaarden rond de Grote
Wielen wordt voorgesteld deze route te realiseren
(hoofdzakelijk) aan de westzijde van de Murk (Ouddeel).
De passage van de Groningerstraatweg nabij de Hoge Brug
vormt een probleem dat opgelost dient te worden in
relatie met de plannen voor het Otterstation en de
Blauwe Zone.
Opgemerkt moet worden dat de kosten van dit project
relatief hoog zijn. Dit is een gevolg van het feit dat
het een volledig nieuw tracé over een grote lengte
betreft met een aantal nieuw te realiseren kunstwerken.
Stadsrandroute Leeuwarden
Aan de westrand van de stad ontbreekt de noordzuid-
verbinding
Deze kan lopen via de westelijke industrieterreinen. Als
de spoorlijn naar Stiens zou vervallen, zou het vrijko
mende tracé hiervoor goede mogelijkheden bieden. Belang
rijk punt is de passage van de Harlingertrekvaart
Onderzocht moet worden of de huidige spoorbrug benut kan
worden. Daarbij zou ook betrokken kunnen worden dat een
nieuwe brug op deze plaats een rol voor het autoverkeer
naar het Frieslandhalcomplex zou kunnen spelen.
Aan de noordzijde van de stad vormt de Dokkumer Ee bij
Snakkerburen een barrière, waarvoor vooralsnog geen
concrete en financieel haalbare oplossingen zijn aange
dragen. Afhankelijk van de verdere ontwikkeling van het
Leeuwarder Bos kan het zinvol blijken hier een pontje in
te zetten.
Aanvullende voorzieningen
De aangegeven picknick-plek/visstek nabij de Boksumerdam
kan gerealiseerd worden bij het maken van de fietsver-
binding via de Newtonweg
Carpoolpunten
Bij de geplande carpoolpunten Werpsterhoek en Hemriksein
zullen fietsenstallingen gemaakt worden. Daarbij wordt
uitgegaan van een hoogwaardige voorziening, overdekt en
goed beveiligd tegen diefstal, zo mogelijk in combinatie
met een haltevoorziening voor het openbaar vervoer. De
realisatie zal plaatsvinden in 1996 aansluitend aan de
uitbouw van RW 31 tot autosnelweg.
4
VOORBEELDPROJECTEN
Route Stiens-Leeuwarden
Voorgesteld wordt de fietsroute tussen Stiens en Leeu
warden zo om te vormen, dat een hoogwaardige fietsroute
ontstaat waarbij de fietser "echt" prioriteit krijgt
(zie beschrijving en tekening op blz. 22, 23 en 24 van
deel 3). Dit project vraagt samenwerking van de gemeen
ten Leeuwarderadeel, Leeuwarden en de provincie Fries
land. Het plan is ingebracht in de vervoerregio Fries
land. Op basis hiervan heeft Rijkswaterstaat als be
langrijke subsidiegever reeds een bedrag voor het pro
ject gereserveerd. Realisatie van het plan heeft een
gunstig effect op de kwaliteit van de fietsvoorziening
(comfort, rijsnelheid, veiligheid) en bevordert daardoor
de vervoerskeuze van de auto naar de fiets.
Naast een aantal maatregelen die het fietsen zullen
optimaliseren biedt het plan ook alternatieve routes
voor de noordelijke ontsluiting van Leeuwarden. Namelijk
één via het Leeuwarder Bos en Bilgaard en via/langs
de spoorbaan naar Westeinde. Op deze wijze kan een
aansluiting ontstaan met de eerder genoemde stadsrand
route via het Frieslandhalcomplex naar het westelijk
industriegebied
Het project is te verdelen in 3 fasen, namelijk:
Fase 1 Het verbeteren van de route tussen Stiens en het
Valeriusplein
Fase 2 Aanpassingen aan het Valeriusplein en het deel
van de Troelstraweg binnen de schil.
Fase 3 Alternatieve ontsluitingen.
In bestuurlijke zin is het project van belang, omdat het
een concrete invulling is van de samenwerking op niveau
van het Stadsgewest. Daarnaast is er een relatie met de
corridorstudie Leeuwarden-Stiensdie in het kader van
de vervoerregio wordt uitgevoerd. Deze studie is gericht
op regulering van alle verkeersstromen (openbaar ver
voer, auto, fiets) tussen beide plaatsen.
- Fietspoorten Leeuwarden
Geconstateerd is dat het met de fiets binnenrijden van
Leeuwarden niet optimaal is. Vanuit het zuiden moeten vrij
hoge winderige brugopritten "worden genomen", op andere
plaatsen komt men via voor de fietser onaantrekkelijke
auto-verkeerspleinen de stad in of juist via een achteraf
gelegen pad over een bedrijventerrein. Afhankelijk van de
zich voordoende situatie zou aan deze fiets-entrees (fiets
poorten) van de stad meer aandacht moeten worden gegeven.