Ronde van Leeuwarden Ontbrekende schakel in de route rond Leeuwarden is de verbinding tussen de Canterlandse Brug en de Groene Ster. In verband met de natuurwaarden rond de Grote Wielen wordt voorgesteld deze route te realiseren (hoofdzakelijk) aan de westzijde van de Murk (Ouddeel). De passage van de Groningerstraatweg nabij de Hoge Brug vormt een probleem dat opgelost dient te worden in relatie met de plannen voor het Otterstation en de Blauwe Zone. Opgemerkt moet worden dat de kosten van dit project relatief hoog zijn. Dit is een gevolg van het feit dat het een volledig nieuw tracé over een grote lengte betreft met een aantal nieuw te realiseren kunstwerken. Stadsrandroute Leeuwarden Aan de westrand van de stad ontbreekt de noordzuid- verbinding Deze kan lopen via de westelijke industrieterreinen. Als de spoorlijn naar Stiens zou vervallen, zou het vrijko mende tracé hiervoor goede mogelijkheden bieden. Belang rijk punt is de passage van de Harlingertrekvaart Onderzocht moet worden of de huidige spoorbrug benut kan worden. Daarbij zou ook betrokken kunnen worden dat een nieuwe brug op deze plaats een rol voor het autoverkeer naar het Frieslandhalcomplex zou kunnen spelen. Aan de noordzijde van de stad vormt de Dokkumer Ee bij Snakkerburen een barrière, waarvoor vooralsnog geen concrete en financieel haalbare oplossingen zijn aange dragen. Afhankelijk van de verdere ontwikkeling van het Leeuwarder Bos kan het zinvol blijken hier een pontje in te zetten. Aanvullende voorzieningen De aangegeven picknick-plek/visstek nabij de Boksumerdam kan gerealiseerd worden bij het maken van de fietsver- binding via de Newtonweg Carpoolpunten Bij de geplande carpoolpunten Werpsterhoek en Hemriksein zullen fietsenstallingen gemaakt worden. Daarbij wordt uitgegaan van een hoogwaardige voorziening, overdekt en goed beveiligd tegen diefstal, zo mogelijk in combinatie met een haltevoorziening voor het openbaar vervoer. De realisatie zal plaatsvinden in 1996 aansluitend aan de uitbouw van RW 31 tot autosnelweg. 4 VOORBEELDPROJECTEN Route Stiens-Leeuwarden Voorgesteld wordt de fietsroute tussen Stiens en Leeu warden zo om te vormen, dat een hoogwaardige fietsroute ontstaat waarbij de fietser "echt" prioriteit krijgt (zie beschrijving en tekening op blz. 22, 23 en 24 van deel 3). Dit project vraagt samenwerking van de gemeen ten Leeuwarderadeel, Leeuwarden en de provincie Fries land. Het plan is ingebracht in de vervoerregio Fries land. Op basis hiervan heeft Rijkswaterstaat als be langrijke subsidiegever reeds een bedrag voor het pro ject gereserveerd. Realisatie van het plan heeft een gunstig effect op de kwaliteit van de fietsvoorziening (comfort, rijsnelheid, veiligheid) en bevordert daardoor de vervoerskeuze van de auto naar de fiets. Naast een aantal maatregelen die het fietsen zullen optimaliseren biedt het plan ook alternatieve routes voor de noordelijke ontsluiting van Leeuwarden. Namelijk één via het Leeuwarder Bos en Bilgaard en via/langs de spoorbaan naar Westeinde. Op deze wijze kan een aansluiting ontstaan met de eerder genoemde stadsrand route via het Frieslandhalcomplex naar het westelijk industriegebied Het project is te verdelen in 3 fasen, namelijk: Fase 1 Het verbeteren van de route tussen Stiens en het Valeriusplein Fase 2 Aanpassingen aan het Valeriusplein en het deel van de Troelstraweg binnen de schil. Fase 3 Alternatieve ontsluitingen. In bestuurlijke zin is het project van belang, omdat het een concrete invulling is van de samenwerking op niveau van het Stadsgewest. Daarnaast is er een relatie met de corridorstudie Leeuwarden-Stiensdie in het kader van de vervoerregio wordt uitgevoerd. Deze studie is gericht op regulering van alle verkeersstromen (openbaar ver voer, auto, fiets) tussen beide plaatsen. - Fietspoorten Leeuwarden Geconstateerd is dat het met de fiets binnenrijden van Leeuwarden niet optimaal is. Vanuit het zuiden moeten vrij hoge winderige brugopritten "worden genomen", op andere plaatsen komt men via voor de fietser onaantrekkelijke auto-verkeerspleinen de stad in of juist via een achteraf gelegen pad over een bedrijventerrein. Afhankelijk van de zich voordoende situatie zou aan deze fiets-entrees (fiets poorten) van de stad meer aandacht moeten worden gegeven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 96