INPASSING IN HET (FINANCIËLE) BELEID
Tijdens het opstellen van het Fietsplan Stadsgewest Leeu
warden was reeds duidelijk dat de financiële reikwijdte van
de stadsgewestgemeenten beperkt is. Bij het opstellen van
het fietsplan is hier rekening mee gehouden.
Het fietsplan richt zich dan ook niet primair op het maken
van nieuwe fietsroutes, wat verhoudingsgewijze erg duur is,
doch veeleer op het optimaliseren van het bestaande
fietsnetwerk en het aanbieden van extra fietsvoorzieningen
zoals stallingen, bewegwijzering, relatie openbaar vervoer
e.d. Het opheffen van ontbrekende schakels en kwaliteits
verbetering zijn hierbij kernbegrippen.
De projecten zijn zodanig gekozen, dat optimaal gebruik
gemaakt wordt van subsidies. Om de lasten te verdelen is
daarnaast een fasering aangebracht.
Voor de financiële invulling en de fasering wordt verwezen
naar het uitvoeringsschema. In dit uitvoeringsschema zijn
de belangrijkste en meest haalbare projecten uit het fiets
plan weergegeven en in de tijd gezet.
Uitvoering van de projecten uit het uitvoeringsschema
vraagt een totale gemeentelijke bijdrage van ruim f 2
miljoen. Het fietspad langs de het Ouddeel (Murk) vraagt
hiervan het leeuwedeel, namelijk f 1,5 miljoen. Dit project
valt daardoor enigszins buiten het financiële vertrekpunt
van het plan.
De kosten van de projecten dienen gerelateerd te worden aan
de momenteel aan de orde zijnde bezuinigingen. Daarbij
dient betrokken te worden dat de nu lopende bezuiniging
projecten betreft, waarvan het belang reeds breed is onder
schreven. In een dergelijke situatie moeten er wel zeer
doorslaggevende redenen zijn om nieuwe projecten op te
voeren. In ieder geval vraagt het een grondige afweging van
de bestaande en de nieuw opgevoerde projecten.
Het is niet mogelijk een dergelijke afweging in het kader
van de behandeling van dit plan te doen plaatsvinden. De
nieuwe meerjarenraming infrastructuur, die opgesteld wordt
na de bezuinigingsronde, biedt hiervoor wèl het geëigende
middel. Daarom wordt het volgende voorgesteld:
de in het Fietsplan Stadsgewest aangedragen projecten
zullen bij het opstellen van het eerstvolgende het
programma infrastructuur meegenomen worden en op basis
van prioriteitsstelling worden ingepland. In dat kader
dient bijzondere aandacht te worden gegeven aan:
het project "Fietssnelweg Stiens-Leeuwarden" fase 1,
vanwege het grensoverschrijdend karakter en de te
verwachten relatief lage gemeentelijke bijdrage en
het doortrekken van het fietspad Zwette via het be
drijventerrein Newtonweg, vanwege de hoge toegevoegde
waarde die deze kortsluiting naar de recreatief
aantrekkelijke Zwetteroute heeft.
6
Het ligt in het voornemen de voorbereiding voor beide
projecten in 1993 te starten, zodat een inzicht in de
kosten ontstaat en de uitvoering kan plaatsvinden op een
daartoe geëigend moment. In dit verband kan vermeld worden
dat het belangrijk is een aantal projecten voor uitvoering
beschikbaar te hebben, zodat adequaat ingespeeld kan worden
op incidenteel vrijkomende subsidies.
Onder mededeling dat de Commissie voor Stadsontwikkeling u
in haar op 2 februari gehouden vergadering heeft geadvi
seerd met het voorgaande in te stemmen, stellen wij u voor
te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit
Leeuwarden, 4 februari 1993
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris.
7