Overeenkomst met de N.V. Nederlandse Spoorwegen en de Staat
der Nederlanden omtrent de reconstructie van de spoorweg
overgang bij Werpsterhoek
Bijlage nr. 221
Aan de Gemeenteraad.
In verband met de verdubbeling van de Rijksweg 32 moest
onder andere de spoorwegovergang bij Werpsterhoek worden
aangepast. De aanpassing bestond hierin, dat de overweg
voor wat betreft de hoofdrijbaan van de weg naar Wijtgaard
geheel is vervallen. Het resterende deel is ingericht voor
uitsluitend langzaam (lokaal) bestemmingsverkeer.
Het opbreken van deze overweg is destijds als voorwaarde
gesteld bij de aanleg van een (nieuwe) overweg Oostergoweg
in de spoorbaan Leeuwarden-Groningen.
De kosten van de reconstructie van deze spoorwegovergang
zijn geheel voor rekening van het Rijk gekomen. Zoals
gebruikelijk zijn de jaarlijkse onderhoudskosten voor
rekening van de gemeente. Aangezien de overweg aanzienlijk
is versmald, zijn deze jaarlijkse lasten lager.
Bedroegen deze lasten in het verleden f 33.575,-, voor de
gereconstrueerde overweg is thans f 10.560,-, excl. b.t.w.
per jaar verschuldigd. Deze kosten komen ten laste van de
post Recognities, functie 210.0 van de dienstbegroting van
Stadsbeheer. Hoewel de kosten van deze overweg dus lager
zijn, wordt deze begrotingspost in verband met de nieuwe
overweg in de Oostergoweg, de overweg in de Marwertsterdyk
en de wijziging van de overweg in de Marshallweg, in 1993
met f 18.000,- overschreden. Omdat voor Werpsterhoek nog de
hogere recognitie is betaald, zal in 1994 het verschil
worden terugontvangen. Door deze restitutie kan de over
schrijding in 1993 worden opgevangen. Als er zich geen
nieuwe ontwikkelingen voordoen, zal voor de volgende jaren
het budget exact toereikend zijn.
Ter vaststelling van de reeds uitgevoerde werken, ter
nakoming van de verplichtingen van de drie betrokken par
tijen en het voldoen van de jaarlijkse onderhoudskosten
heeft de Nederlandse Spoorwegen een ontwerp-overeenkomst
opgesteld, welke bij de stukken ter inzage is gelegd.