Blad 2
19496 SW/PJ
De woningen aan de Swammerdamstraat verkeren qua fundering in
een zwakke staat. Verkeer door deze straat leiden kan betekenen
dat door de trillingen, die dat veroorzaakt, de woningen in een
nog (veel) slechtere staat zullen komen te verkeren. Tevens
betekent het, dat de voor met name kleine kinderen aan deze
straat in het plantsoen aangelegde speelplaats moeilijk bereik
baar wordt. De langs de straat geparkeerde auto's zullen de
verkeersveiligheid op dit punt niet doen toenemen. Er is nu al
sprake van een kind-onvriendelijke situatie.
Voorts stellen de bewoners, dat de hoeveelheid verkeer die nu
langs de Pasteurweg gaat van zo'n omvang is, dat dat geen
onaanvaardbare druk op de omgeving legt. De (nauwelijks) onder
vonden overlast weegt niet op tegen de gevolgen, welke de
voorgestelde wijkontsluiting via de Swammerdamstraat met zich
brengt.
Wel is men de mening toegedaan dat er enkele maatregelen
getroffen zouden moeten worden om de snelheid van het verkeer
te beperken. Met name de hoek Pasteurweg/Robert Kochstraat is
vanwege het te snelle rijden gevaarlijk. Voorgesteld wordt hier
een drempel te leggen.
Dit gevaar van te snel rijden wordt ook onderkend in de Swam
merdamstraat, indien het verkeer via deze straat zou worden
gevoerd. Die straat kent slechts één aansluiting en dan ook nog
aan één zijde van die straat, te weten de Pieter Pauwstraat. In
de Swammerdamstraat zouden dan ook remmers aangebracht moeten
worden, die op hun beurt weer aanleiding geven tot een verdere
aantasting van de bouwkundige staat van de woningen (extra
trillingen)
Tevens hebben een aantal belanghebbenden bezwaar tegen het
voorgestelde profiel van de Pasteurweg. In hun ogen behoeft de
huidige situatie geen wijziging.
Tenslotte is gevraagd naar de mogelijkheid om aan de Robert
Kochstraat en de Swammerdamstraat parkeergelegenheid te cre-
eren. Met name zou men aan de Robert Kochstraat "haaks" willen
parkeren.
Reactie op de Inspraak
De ingekomen reacties hebben aanleiding gegeven om de voorge
stelde wijkontsluiting en de voorgestelde wegprofielen nog eens
kritisch te beschouwen.
Blad 3
19496 SW/PJ
Ten aanzien van de wijkontsluiting via de Swammerdamstraat zijn
wij tot de conclusie gekomen, dat het maatschappelijk draagvlak
om deze weg als zodanig te bestemmen onvoldoende blijkt. Ook de
bouwkundige staat van de aan die straat gelegen woningen, met
name de fundering van de woningen, is aanleiding om op het
voorstel terug te komen. Door de verkeerstoename in de
Swammerdamstraat als wijkontsluitingsroute is de kans op schade
aan de woningen in die straat vanwege de slechte bouwkundige
staat waarin zij verkeren niet ondenkbeeldig. Die kans neemt
nog meer toe als in de straat dan ook nog verkeersremmers
(drempels) worden aangebracht. Een en ander zou planschade
kunnen veroorzaken.
Bovendien is het uit stedebouwkundig oogpunt gezien niet nood
zakelijk om vast te houden aan de opvatting, dat de Swam
merdamstraat als wijkontsluitingsweg zou kunnen functioneren.
Met betrekking tot de reacties ten aanzien van de voorgestelde
aanpassing van het wegprofiel van de Pasteurweg, stellen wij
ons op het volgende standpunt.
De Pasteurweg heeft een profiel, dat is afgestemd op een
functie van doorgaande weg, waarlangs grote verkeersstromen
gaan. Na afsluiting van deze straat op het Vrijheidsplein is er
nog nauwelijks sprake van een verkeersaanbod. De breedte van de
straat staat hierdoor niet meer in verhouding tot de functie,
die de straat feitelijk vervult.
Uit stedebouwkundig oogpunt (beeldkwaliteit) is het wenselijk
straten en wegen een profiel te geven overeenkomstig de func
tie, die zij vervullen. Voorzover de Pasteurweg de functie van
wijkontsluitingsweg verliest/heeft verloren zal dit in het
profiel dan ook tot uitdrukking dienen te worden gebracht.
Derhalve biedt het ontwerp-bestemmingsplan de mogelijkheid om
het profiel van de Pasteurweg aan te passen, en in overeen
stemming te brengen met de functie. Daarbij moet worden opge
merkt dat er voorzover het zich thans laat aanzien, in de
nabije toekomst niet direct uitzicht op realisatie bestaat.
Naar aanleiding van de wens om parkeervoorzieningen aan te
brengen aan de Swammerdamstraat en Robert Kochstraat, kan
worden vermeld, dat in het kader van de invoering van een 30
km-zone in de wijk Dr. Zamenhofpark onderzocht kan worden in
hoeverre de aanleg van gevraagde parkeervoorzieningen meegeno
men kan worden.