Blad 2 19496 SW/PJ De woningen aan de Swammerdamstraat verkeren qua fundering in een zwakke staat. Verkeer door deze straat leiden kan betekenen dat door de trillingen, die dat veroorzaakt, de woningen in een nog (veel) slechtere staat zullen komen te verkeren. Tevens betekent het, dat de voor met name kleine kinderen aan deze straat in het plantsoen aangelegde speelplaats moeilijk bereik baar wordt. De langs de straat geparkeerde auto's zullen de verkeersveiligheid op dit punt niet doen toenemen. Er is nu al sprake van een kind-onvriendelijke situatie. Voorts stellen de bewoners, dat de hoeveelheid verkeer die nu langs de Pasteurweg gaat van zo'n omvang is, dat dat geen onaanvaardbare druk op de omgeving legt. De (nauwelijks) onder vonden overlast weegt niet op tegen de gevolgen, welke de voorgestelde wijkontsluiting via de Swammerdamstraat met zich brengt. Wel is men de mening toegedaan dat er enkele maatregelen getroffen zouden moeten worden om de snelheid van het verkeer te beperken. Met name de hoek Pasteurweg/Robert Kochstraat is vanwege het te snelle rijden gevaarlijk. Voorgesteld wordt hier een drempel te leggen. Dit gevaar van te snel rijden wordt ook onderkend in de Swam merdamstraat, indien het verkeer via deze straat zou worden gevoerd. Die straat kent slechts één aansluiting en dan ook nog aan één zijde van die straat, te weten de Pieter Pauwstraat. In de Swammerdamstraat zouden dan ook remmers aangebracht moeten worden, die op hun beurt weer aanleiding geven tot een verdere aantasting van de bouwkundige staat van de woningen (extra trillingen) Tevens hebben een aantal belanghebbenden bezwaar tegen het voorgestelde profiel van de Pasteurweg. In hun ogen behoeft de huidige situatie geen wijziging. Tenslotte is gevraagd naar de mogelijkheid om aan de Robert Kochstraat en de Swammerdamstraat parkeergelegenheid te cre- eren. Met name zou men aan de Robert Kochstraat "haaks" willen parkeren. Reactie op de Inspraak De ingekomen reacties hebben aanleiding gegeven om de voorge stelde wijkontsluiting en de voorgestelde wegprofielen nog eens kritisch te beschouwen. Blad 3 19496 SW/PJ Ten aanzien van de wijkontsluiting via de Swammerdamstraat zijn wij tot de conclusie gekomen, dat het maatschappelijk draagvlak om deze weg als zodanig te bestemmen onvoldoende blijkt. Ook de bouwkundige staat van de aan die straat gelegen woningen, met name de fundering van de woningen, is aanleiding om op het voorstel terug te komen. Door de verkeerstoename in de Swammerdamstraat als wijkontsluitingsroute is de kans op schade aan de woningen in die straat vanwege de slechte bouwkundige staat waarin zij verkeren niet ondenkbeeldig. Die kans neemt nog meer toe als in de straat dan ook nog verkeersremmers (drempels) worden aangebracht. Een en ander zou planschade kunnen veroorzaken. Bovendien is het uit stedebouwkundig oogpunt gezien niet nood zakelijk om vast te houden aan de opvatting, dat de Swam merdamstraat als wijkontsluitingsweg zou kunnen functioneren. Met betrekking tot de reacties ten aanzien van de voorgestelde aanpassing van het wegprofiel van de Pasteurweg, stellen wij ons op het volgende standpunt. De Pasteurweg heeft een profiel, dat is afgestemd op een functie van doorgaande weg, waarlangs grote verkeersstromen gaan. Na afsluiting van deze straat op het Vrijheidsplein is er nog nauwelijks sprake van een verkeersaanbod. De breedte van de straat staat hierdoor niet meer in verhouding tot de functie, die de straat feitelijk vervult. Uit stedebouwkundig oogpunt (beeldkwaliteit) is het wenselijk straten en wegen een profiel te geven overeenkomstig de func tie, die zij vervullen. Voorzover de Pasteurweg de functie van wijkontsluitingsweg verliest/heeft verloren zal dit in het profiel dan ook tot uitdrukking dienen te worden gebracht. Derhalve biedt het ontwerp-bestemmingsplan de mogelijkheid om het profiel van de Pasteurweg aan te passen, en in overeen stemming te brengen met de functie. Daarbij moet worden opge merkt dat er voorzover het zich thans laat aanzien, in de nabije toekomst niet direct uitzicht op realisatie bestaat. Naar aanleiding van de wens om parkeervoorzieningen aan te brengen aan de Swammerdamstraat en Robert Kochstraat, kan worden vermeld, dat in het kader van de invoering van een 30 km-zone in de wijk Dr. Zamenhofpark onderzocht kan worden in hoeverre de aanleg van gevraagde parkeervoorzieningen meegeno men kan worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 259