Blad 2
Zoals eerder gesteld ging lokale omroep Mercurius er bij
het indienen van de aanvraag van uit dat met ingang van
1995 of 1996 haar financiering geheel veiliggesteld zou
kunnen zijn door een wettelijk geregelde heffing op de
omroepbijdrage, naast de inkomsten uit reclame. De omroep
heeft uitdrukkelijk te kennen gegeven het karakter van een
publieke omroep te willen handhaven. De genoemde heffing
zou een financiële garantie zijn waardoor de kwaliteit van
de lokale publieke omroep aanzienlijk zou kunnen verbete
ren.
landelijke ontwikkelingen:
Inmiddels was de nota Omroep voor regio en stad. Naar een
vernieuwd tweede niveau van publieke omroep" van ROOS
(stichting Regionale Omroep, Overleg en Samenwerking)
verschenen. Hierin wordt een samenwerking tussen regionale
en lokale professionele publieke omroep bepleit. De regio
nale omroepen zijn van mening dat Nederland te klein is
voor drie niveaus van professionele publieke omroep en dat
publieke financiering derhalve beperkt dient te blijven tot
de eerste twee omroepniveausde landelijke publieke
omroep en het tot stand te brengen samenwerkingsverband
tussen regionale en grote lokale omroepen. In tegenstelling
tot de aanbevelingen van OLON, VNG en Commissariaat voor de
Media is ROOS dus tégen publieke financiering van een
professioneel, derde (lokaal) omroepniveau.
Bij brief d.d. 3 maart 1993 ontvingen wij een uitnodiging
van de Directeur-Generaal voor Culturele Zaken van het
Ministerie van WVC voor een bespreking over de bestuurlijke
verhoudingen op het terrein van het cultuurbeleid. Dit
schrijven ging vergezeld van een gespreksnotitiewaarin
een voorstel tot de ontwikkeling van een zogenaamde 'gewes
telijke' omroepvoorziening werd aangekondigd. Deze geweste
lijke omroep zou dan de enige vorm van publieke, niet-
landelijke omroep zijn in termen van programma-eisen,
organisatie en financiering op basis van de Mediawet, met
daarnaast in bepaalde gevallen de mogelijkheid voor lokale
overheden om lokale omroepen nader te reguleren binnen een
door de Rijksoverheid gegeven summier juridisch kader.
Gelet op de genoemde ontwikkelingen leek het ons verstandig
de resultaten van het bestuurlijk overleg op 7 mei 1993
tussen de drie noordelijke provincies en de steden Gronin
gen en Leeuwarden af te wachten, alvorens u een voorstel te
doen inzake het subsidieverzoek van Mercurius. Tijdens het
bestuurlijk overleg is onderhavige kwestie echter geen
onderwerp van gesprek geweest.
Blad 3
Het mag duidelijk zijn dat met het tezelfdertijd bekend
worden van de financiële positie van de gemeente, de per
spectieven voor honorering van het verzoek leken te zijn
verdwenen. Nadat wij echter hadden besloten de structurele
gemeentelijke subsidie aan lokale omroepvereniging niet te
betrekken bij de bezuinigingsvoorstellen 1994-1997, hebben
wij alsnog onderzocht of het verzoek van Mercurius voor een
eenmalige projectsubsidie uit de middelen Sociale Vernieu
wing of Bestuurlijke Vernieuwing in aanmerking zou komen.
Er bleken- geen middelen beschikbaar voor Bestuurlijke
Vernieuwing, maar gelet op het feit dat de stuurgroep
Sociale Vernieuwing ons nog zou adviseren omtrent de verde
ling van middelen uit de post onvoorzien Sociale Vernieu
wing 1993, heeft Mercurius na overleg met de coördinator
Sociale Vernieuwing en de afdeling Samenlevingszaken en
Cultuur hiertoe een speciaal projectvoorstel ingediend.
Dit voorstel is besproken in de Stuurgroep Sociale Vernieu
wing. Conform het advies van de Stuurgroep Sociale Vernieu
wing hebben wij echter besloten het verzoek niet te honore
ren, en wel om de volgende redenen:
De aangevraagde subsidie ad f 60.000,= is nodig voor de
aanschaf van apparatuur, te weten:
- een locatiezender met toebehoren
- een locatiemengpaneel
f 35.000,=
- een zgn. Public-Adress systeem
om bijv. tijdens uitzendingen van een forumdiscussie het
publiek deelgenoot te maken zonder dat dit de kwaliteit
van de uitzendingen beïnvloedt
f 25.000,=
Deze apparatuur dient de omroep aan te schaffen voor het
maken van uitzendingen op locatie (wijk- en buurtgebouwen)
in het kader van de sociale vernieuwing, zoals de door haar
voorgestelde reeks van vijf opeenvolgende radio-uitzendin
gen op de zaterdagmiddag (zie bijlage).
Omdat de gevraagde subsidie feitelijk zou worden aangewend
als een investering in apparatuur en niet zo zeer als
dekking van een project, is de stuurgroep van mening dat
het verzoek niet in aanmerking komt voor een bijdrage uit
de post onvoorzien Sociale Vernieuwing 1993.
beleidsnotitie van de minister en de toekomst van lokale
omroepen:
Zoals aangekondigd in de gespreksnotitie van WVC, heeft de
minister inmiddels in juli 1993 aan de Tweede Kamer een
discussienotitie inzake de toekomst van lokale en regionale
omroepen gestuurd. In deze nota wordt nadere uitwerking
gegeven aan de idee van 'gewestelijke omroepen'