Blad 26 Bij de weerlegging van het bezwaar onder nummer 28 is reeds uitgebreid ingegaan op onze motieven betreffende de gekozen ontsluitingsstructuur. Onze keus is gebaseerd op het, in het Verkeersstructuurplan vastgelegde, verkeersbeleid en de resultaten die wij in de achter ons liggende jaren hebben bereikt met dit beleid: het doorgaand verkeer en sluipverkeer in woonbuurten is teruggedrongen en de verkeersveiligheid op de wegen in de stad is in dezelfde periode aanzienlijk toegenomen. In het eerder geciteerde Verkeersstructuurplan behoort de Borniastraat tot het Hoofdwegennet en is de Jansoniusstraat een wijkontsluitingswegDe plannen van het agrarisch on derwijs zijn hierop afgestemd en de ontsluiting van het terrein is overeenkomstig het Verkeersstructuurplan vormge geven De Huizumerlaan, die momenteel nog als ontsluitingsweg voor het terrein aan de Potmarge fungeert, achten wij ongeschikt voor deze functie. Gelet op het profiel van deze straat hebben wij er voor gekozen om deze straat in de nieuwe si tuatie de functie van woonstraat toe te kennen. De con structie en het profiel van de Borniastraat voldoen rede lijk aan de eisen, die aan het hoofdwegennet worden gesteld. Na de recente reconstructie van het kruispunt Borniastraat-Oostergoweg is bovendien de doorstroming ver beterd. Het profiel van de Jansoniusstraat voldoet niet aan de eisen, die wij stellen aan de functie van deze weg. In bijlage 4 van toelichting bij het bestemmingsplan is aange geven hoe de Jansoniusstraat dient te worden aangepast en het kruispunt met de Huizumerlaan kan worden gereconstru eerd Wij zijn dan ook van mening, dat met de door ons voorge stelde ontsluitingsstructuur de verkeersveiligheid geen geweld wordt aangedaan en dat de gekozen oplossing is afge stemd op het karakter van de wijk en de profielen van de aanwezige wegen. Bovendien is het verkeersluwe territorium van de wijk verruimd doordat de Huizumerlaan in de nieuwe situatie niet langer een functie heeft in de ontsluiting van het terrein aan de Potmarge en is, als gevolg van deze maatregel, de kans op sluipverkeer in de Huizumerlaan en in de straten, die uitmonden op deze straat Sierksmastraat Sportlaan en Feytsmastraat/Menningastraataanzienlijk ver minderd. Wij hebben op deze wijze naar vermogen rekening gehouden met de belangen van de wijkbevolking De overige aspecten (stank- en geluidoverlast en het wijk- vreemd parkeren) zijn aan de orde gekomen bij de beantwoor ding van de bezwaren onder de nummers 8, 9, 24, 25 en 26. Blad 27 31 Op de gehouden informatie-avonden is toegezegd dat de door de "Werkgroep Nieuwbouw Agrarisch Onderwijs" van de Wijkorganisatie Huzum gemaakte voorstellen door de gemeente bestudeerd zouden worden en de wijkbewoners over de uiteindelijke besluiten zouden worden inge licht. De gemeente heeft zich echter niets aangetrokken van de gemaakte afspraken. Op de informatie-avond van 26 januari 1993 heeft een verte genwoordiger van de "Werkgroep Nieuwbouw Agrarisch Onder wijs" het wijkmodel gepresenteerd. Dit voorstel van de wijk is met de gemeentelijke notitie toegezonden aan de Commis sie voor Stadsontwikkeling. Deze commissie heeft tijdens de zitting van 2 maart 1993 uitgebreid gediscussieerd over de door deze werkgroep voorgestelde verkeersontsluiting en heeft, alle argumenten gehoord hebbende, gevraagd om nadere informatie. Aan de hand van de notitie "Nadere informatie verkeersonderzoek ontsluiting van de lokatie" heeft de com missie op 27 april in een openbare vergadering opnieuw oVer de ontsluitingsstructuur gesproken en een besluit genomen. Tijdens de informatie-avond/hoorzitting op 3 mei 1993 is de wijk geïnformeerd over het besluit van de Commissie voor Stadsontwikkeling. Op deze avond is vervolgens uiteengezet welke consequenties dit besluit heeft gehad voor de vorm en inhoud van het bestemmingsplan. Wij zijn dan ook van mening, dat wij ons correct aan de gemaakte afspraken heb ben gehouden. 32 De gemeente heeft indertijd bewust gekozen voor een verkeersarme woonbuurt. Met het voorgestelde ontwerp- bestemmingsplan worden deze maatregelen weer ongedaan gemaakt Het verkeers- en vervoerbeleid van de gemeente is neerge legd in het Verkeersstructuurplan. Het Verkeersstructuur plan gaat (zoals reeds opgemerkt) uit van een hiërarchische wegenstructuur, waarbij de woonbuurten een verkeersluw ka rakter krijgen en het verkeer, dat de wijk (en de voorzie ningen in die wijk) genereert, wordt verzameld op de ontsluitingswegen. De Jansoniusstraat is zo'n buurtontslui- tingsweg en daarom past de voorgestelde ontsluiting van het terrein aan de Potmarge ook in de gekozen verkeersstruc- tuur. De woonbuurt blijft verkeersarm. Het verkeersluwe territorium wordt zelfs verruimd doordat de Huizumerlaan in de nieuwe situatie geen functie heeft in de ontsluiting van het terrein aan de Potmarge.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 423