Blad 26
Bij de weerlegging van het bezwaar onder nummer 28 is reeds
uitgebreid ingegaan op onze motieven betreffende de gekozen
ontsluitingsstructuur. Onze keus is gebaseerd op het, in
het Verkeersstructuurplan vastgelegde, verkeersbeleid en de
resultaten die wij in de achter ons liggende jaren hebben
bereikt met dit beleid: het doorgaand verkeer en
sluipverkeer in woonbuurten is teruggedrongen en de
verkeersveiligheid op de wegen in de stad is in dezelfde
periode aanzienlijk toegenomen.
In het eerder geciteerde Verkeersstructuurplan behoort de
Borniastraat tot het Hoofdwegennet en is de Jansoniusstraat
een wijkontsluitingswegDe plannen van het agrarisch on
derwijs zijn hierop afgestemd en de ontsluiting van het
terrein is overeenkomstig het Verkeersstructuurplan vormge
geven
De Huizumerlaan, die momenteel nog als ontsluitingsweg voor
het terrein aan de Potmarge fungeert, achten wij ongeschikt
voor deze functie. Gelet op het profiel van deze straat
hebben wij er voor gekozen om deze straat in de nieuwe si
tuatie de functie van woonstraat toe te kennen. De con
structie en het profiel van de Borniastraat voldoen rede
lijk aan de eisen, die aan het hoofdwegennet worden
gesteld. Na de recente reconstructie van het kruispunt
Borniastraat-Oostergoweg is bovendien de doorstroming ver
beterd. Het profiel van de Jansoniusstraat voldoet niet aan
de eisen, die wij stellen aan de functie van deze weg. In
bijlage 4 van toelichting bij het bestemmingsplan is aange
geven hoe de Jansoniusstraat dient te worden aangepast en
het kruispunt met de Huizumerlaan kan worden gereconstru
eerd
Wij zijn dan ook van mening, dat met de door ons voorge
stelde ontsluitingsstructuur de verkeersveiligheid geen
geweld wordt aangedaan en dat de gekozen oplossing is afge
stemd op het karakter van de wijk en de profielen van de
aanwezige wegen. Bovendien is het verkeersluwe territorium
van de wijk verruimd doordat de Huizumerlaan in de nieuwe
situatie niet langer een functie heeft in de ontsluiting
van het terrein aan de Potmarge en is, als gevolg van deze
maatregel, de kans op sluipverkeer in de Huizumerlaan en in
de straten, die uitmonden op deze straat Sierksmastraat
Sportlaan en Feytsmastraat/Menningastraataanzienlijk ver
minderd. Wij hebben op deze wijze naar vermogen rekening
gehouden met de belangen van de wijkbevolking
De overige aspecten (stank- en geluidoverlast en het wijk-
vreemd parkeren) zijn aan de orde gekomen bij de beantwoor
ding van de bezwaren onder de nummers 8, 9, 24, 25 en 26.
Blad 27
31 Op de gehouden informatie-avonden is toegezegd dat de
door de "Werkgroep Nieuwbouw Agrarisch Onderwijs" van
de Wijkorganisatie Huzum gemaakte voorstellen door de
gemeente bestudeerd zouden worden en de wijkbewoners
over de uiteindelijke besluiten zouden worden inge
licht. De gemeente heeft zich echter niets aangetrokken
van de gemaakte afspraken.
Op de informatie-avond van 26 januari 1993 heeft een verte
genwoordiger van de "Werkgroep Nieuwbouw Agrarisch Onder
wijs" het wijkmodel gepresenteerd. Dit voorstel van de wijk
is met de gemeentelijke notitie toegezonden aan de Commis
sie voor Stadsontwikkeling. Deze commissie heeft tijdens de
zitting van 2 maart 1993 uitgebreid gediscussieerd over de
door deze werkgroep voorgestelde verkeersontsluiting en
heeft, alle argumenten gehoord hebbende, gevraagd om nadere
informatie. Aan de hand van de notitie "Nadere informatie
verkeersonderzoek ontsluiting van de lokatie" heeft de com
missie op 27 april in een openbare vergadering opnieuw oVer
de ontsluitingsstructuur gesproken en een besluit genomen.
Tijdens de informatie-avond/hoorzitting op 3 mei 1993 is de
wijk geïnformeerd over het besluit van de Commissie voor
Stadsontwikkeling. Op deze avond is vervolgens uiteengezet
welke consequenties dit besluit heeft gehad voor de vorm en
inhoud van het bestemmingsplan. Wij zijn dan ook van
mening, dat wij ons correct aan de gemaakte afspraken heb
ben gehouden.
32 De gemeente heeft indertijd bewust gekozen voor een
verkeersarme woonbuurt. Met het voorgestelde ontwerp-
bestemmingsplan worden deze maatregelen weer ongedaan
gemaakt
Het verkeers- en vervoerbeleid van de gemeente is neerge
legd in het Verkeersstructuurplan. Het Verkeersstructuur
plan gaat (zoals reeds opgemerkt) uit van een hiërarchische
wegenstructuur, waarbij de woonbuurten een verkeersluw ka
rakter krijgen en het verkeer, dat de wijk (en de voorzie
ningen in die wijk) genereert, wordt verzameld op de
ontsluitingswegen. De Jansoniusstraat is zo'n buurtontslui-
tingsweg en daarom past de voorgestelde ontsluiting van het
terrein aan de Potmarge ook in de gekozen verkeersstruc-
tuur. De woonbuurt blijft verkeersarm. Het verkeersluwe
territorium wordt zelfs verruimd doordat de Huizumerlaan in
de nieuwe situatie geen functie heeft in de ontsluiting van
het terrein aan de Potmarge.