Blad 28
33 Beide alternatieven (ontsluiting via de Oostergoweg
ontsluiting via de Jansoniusstraatzijn nooit goed
doorgerekendRekening houdend met de vele kosten,
voortvloeiend uit de aanpassingen in verband met ver
keersveiligheid en de geluidhinder zou de ontsluiting
via de Jansoniusstraat wel eens de duurste kunnen zijn.
In de notitie "Nadere informatie verkeersonderzoek ontslui
ting van de lokatie" zijn ook de financiële aspecten beke
ken. De reconstructie van het kruispunt Huizumerlaan-
Jansoniusstraat vormt de belangrijkste te nemen verkeers
maatregel. Daarnaast worden enige aanpassingen aan het pa
denstelsel voor het langzame verkeer overwogen. Milieu
maatregelen worden nauwelijks nodig geoordeeld (zie ook de
antwoorden op de bezwaren onder de nummers 8 en 9).
34 Wanneer de in het plan geraamde opbrengst geen dekking
biedt voor een adequate ontsluiting via de Oostergoweg
dient de conclusie te worden getrokken, dat het plan
economisch niet haalbaar is.
In het bestemmingsplan "Onderwijslokatie Potmarge" is de
Jansoniusstraat als ontsluitingsweg gekozen. Dit betekent
automatisch, dat in het hoofdstuk "Economische uitvoerbaar
heid" niet wordt ingegaan cp een ontsluiting via de
Oostergoweg
35 Nu de gemeente geweigerd heeft mee te werken aan de
door de Werkgroep Nieuwbouw Agrarisch Onderwijsvan
de Wijkorganisatie Huzum voorgestelde ontsluiting van
het AHOF op de Oostergowegwordt een afslag op deze
weg ten behoeve van een handjevol kerkgangers princi
pieel onjuist geacht.
De Johannes de Doperkerk dient via de bestaande toegang
te worden ontsloten en het historische Kerkepad moet in
stand worden gehouden.
Met de voorgestelde ontsluitingsstructuur (figuur 3 van de
toelichting) beogen wij een veilig en voor alle partijen
logisch verkeerssysteem te bewerkstelligen. Het zou te ver
gaan om een optimale structuur, die zich uitstekend voegt
in het stedelijke verkeerssysteem, omwille van gefingeerde
principes ter zijde te schuiven. Juist omdat de uitrit be
doeld is voor een beperkte groep, die vooral buiten de
spitsuren gebruik maakt van de ontsluiting, hebben wij in
gestemd met een beperkte aansluiting op de Oostergoweg.
Blad 29
In de notitie "Nadere informatie verkeersonderzoek ontslui
ting van de lokatie" hebben wij uitvoerig stilgestaan bij
de motieven, die hebben geleid tot de geschetste ontslui
tingsstructuur
Het Kerkepad verliest weliswaar zijn functie als ontslui
ting voor het achterliggende gebied en toegangspad tot de
kerk, maar verdwijnt niet geheel. Om de bereikbaarheid van
het parkeerterrein en de fietsenstalling ten noorden van de
Huizumerlaan voor voetgangers c.q. fietsers te garanderen,
zal de groene ruimte tussen de panden Huizumerlaan 19 en 25
gehandhaafd blijven. Bovendien zal in deze as de hoofdin
gang van de school worden gesitueerd. Op deze wijze behoudt
het Kerkepad zijn functie als toegang naar het belangrijk
ste object.
36 Wanneer de Jansoniusstraat als ontsluitingsweg voor het
agrarische onderwijs wordt gekozenwordt deze straat
een drukke verkeerswegDe school en het wijkgebouw
zijn dan niet meer veilig bereikbaar
De Jansoniusstraat fungeert nu reeds als ontsluitingsweg
van de wijk. De functie van deze weg verandert niet wan
neer een nieuwe, in de wijk gesitueerde, instelling even
eens gebruik gaat maken van deze weg. De verkeersintensi
teiten op de Jansoniusstraat zullen wel toenemen, maar ook
weer niet zodanig dat de school en het wijkgebouw niet meer
veilig bereikbaar zouden zijn. Het kruispunt Huizumerlaan -
Jansoniusstraat wordt gereconstrueerd (zie bijlage 4 van
het bestemmingsplan)
Volgens deze schets krijgt de Huizumerlaan voorrang, worden
verkeersremmende maatregelen getroffen en het profiel van
de Jansoniusstraat versmald. Wij zijn van mening, dat op
deze wijze een veilige verkeerssituatie ontstaat.
37 In het bestemmingsplan wordt geen aandacht besteed aan
verkeers- en geluidhinder die de Aebingaschool onder
vindt ten gevolge van de voorgenomen vestiging van het
agrarisch onderwijs
In hoofdstuk 7 van het bestemmmingsplan (Resultaten van het
overleg ex artikel 10 van het Besluit op ruimtelijke orde
ning) wordt op bladzijde 24 uitgebreid stilgestaan bij de
geluidhinderaspecten, met name bij de hinder in de
Jansoniusstraat. Op 22 meter uit het hart van de weg (de
kortste afstand van de schoolbebouwing tot de weg) bedraagt
het geluidniveau momenteel 53,9 dB(A).