Blad 28 33 Beide alternatieven (ontsluiting via de Oostergoweg ontsluiting via de Jansoniusstraatzijn nooit goed doorgerekendRekening houdend met de vele kosten, voortvloeiend uit de aanpassingen in verband met ver keersveiligheid en de geluidhinder zou de ontsluiting via de Jansoniusstraat wel eens de duurste kunnen zijn. In de notitie "Nadere informatie verkeersonderzoek ontslui ting van de lokatie" zijn ook de financiële aspecten beke ken. De reconstructie van het kruispunt Huizumerlaan- Jansoniusstraat vormt de belangrijkste te nemen verkeers maatregel. Daarnaast worden enige aanpassingen aan het pa denstelsel voor het langzame verkeer overwogen. Milieu maatregelen worden nauwelijks nodig geoordeeld (zie ook de antwoorden op de bezwaren onder de nummers 8 en 9). 34 Wanneer de in het plan geraamde opbrengst geen dekking biedt voor een adequate ontsluiting via de Oostergoweg dient de conclusie te worden getrokken, dat het plan economisch niet haalbaar is. In het bestemmingsplan "Onderwijslokatie Potmarge" is de Jansoniusstraat als ontsluitingsweg gekozen. Dit betekent automatisch, dat in het hoofdstuk "Economische uitvoerbaar heid" niet wordt ingegaan cp een ontsluiting via de Oostergoweg 35 Nu de gemeente geweigerd heeft mee te werken aan de door de Werkgroep Nieuwbouw Agrarisch Onderwijsvan de Wijkorganisatie Huzum voorgestelde ontsluiting van het AHOF op de Oostergowegwordt een afslag op deze weg ten behoeve van een handjevol kerkgangers princi pieel onjuist geacht. De Johannes de Doperkerk dient via de bestaande toegang te worden ontsloten en het historische Kerkepad moet in stand worden gehouden. Met de voorgestelde ontsluitingsstructuur (figuur 3 van de toelichting) beogen wij een veilig en voor alle partijen logisch verkeerssysteem te bewerkstelligen. Het zou te ver gaan om een optimale structuur, die zich uitstekend voegt in het stedelijke verkeerssysteem, omwille van gefingeerde principes ter zijde te schuiven. Juist omdat de uitrit be doeld is voor een beperkte groep, die vooral buiten de spitsuren gebruik maakt van de ontsluiting, hebben wij in gestemd met een beperkte aansluiting op de Oostergoweg. Blad 29 In de notitie "Nadere informatie verkeersonderzoek ontslui ting van de lokatie" hebben wij uitvoerig stilgestaan bij de motieven, die hebben geleid tot de geschetste ontslui tingsstructuur Het Kerkepad verliest weliswaar zijn functie als ontslui ting voor het achterliggende gebied en toegangspad tot de kerk, maar verdwijnt niet geheel. Om de bereikbaarheid van het parkeerterrein en de fietsenstalling ten noorden van de Huizumerlaan voor voetgangers c.q. fietsers te garanderen, zal de groene ruimte tussen de panden Huizumerlaan 19 en 25 gehandhaafd blijven. Bovendien zal in deze as de hoofdin gang van de school worden gesitueerd. Op deze wijze behoudt het Kerkepad zijn functie als toegang naar het belangrijk ste object. 36 Wanneer de Jansoniusstraat als ontsluitingsweg voor het agrarische onderwijs wordt gekozenwordt deze straat een drukke verkeerswegDe school en het wijkgebouw zijn dan niet meer veilig bereikbaar De Jansoniusstraat fungeert nu reeds als ontsluitingsweg van de wijk. De functie van deze weg verandert niet wan neer een nieuwe, in de wijk gesitueerde, instelling even eens gebruik gaat maken van deze weg. De verkeersintensi teiten op de Jansoniusstraat zullen wel toenemen, maar ook weer niet zodanig dat de school en het wijkgebouw niet meer veilig bereikbaar zouden zijn. Het kruispunt Huizumerlaan - Jansoniusstraat wordt gereconstrueerd (zie bijlage 4 van het bestemmingsplan) Volgens deze schets krijgt de Huizumerlaan voorrang, worden verkeersremmende maatregelen getroffen en het profiel van de Jansoniusstraat versmald. Wij zijn van mening, dat op deze wijze een veilige verkeerssituatie ontstaat. 37 In het bestemmingsplan wordt geen aandacht besteed aan verkeers- en geluidhinder die de Aebingaschool onder vindt ten gevolge van de voorgenomen vestiging van het agrarisch onderwijs In hoofdstuk 7 van het bestemmmingsplan (Resultaten van het overleg ex artikel 10 van het Besluit op ruimtelijke orde ning) wordt op bladzijde 24 uitgebreid stilgestaan bij de geluidhinderaspecten, met name bij de hinder in de Jansoniusstraat. Op 22 meter uit het hart van de weg (de kortste afstand van de schoolbebouwing tot de weg) bedraagt het geluidniveau momenteel 53,9 dB(A).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 424