INHOUDSOPGAVE GEWONE DIENST 1 Hoofdfunctie 0 Algemeen Bestuur 2 Hoofdfunctie 1 Openbare orde en veiligheid 6 Hoofdfunctie 2 Verkeer, vervoer en waterstaat 10 Hoofdfunctie 3 Economische Zaken 14 Hoofdfunctie 4 Onderwijs 18 Hoofdfunctie 5 Cultuur en recreatie 28 Hoofdfunctie 6 Sociale Voorzieningen en Maatschappelijk Werk 36 Hoofdfunctie 7 Volksgezondheid 42 Hoofdfunctie 8 Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting 48 Hoofdfunctie 9 Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen 52 VERDEELDIENST 59 KAPITAALD1ENST 63 BIJLAGEN BIJ DE BEGROTING 79 STAAT B Salarissen en sociale lasten 8(1 STAAT C Geactiveerde kapitaaluitgaven 83 STAAT D Reserves en voorzieningen 87 STAAT E Opgenomen langlopende geldleningen 90 STAAT F Gewaarborgde geldleningen en andere garantieverplichtingen 92 STAAT G Inkomensoverdrachten 94 STAAT H Verzamel- en consolidatiestaat 97 MEERJARENRAMINGEN 1994 - 1997 107 Hoofdfunctie 0 Algemeen Bestuur 108 Hoofdfunctie 1 Openbare orde en veiligheid 112 Hoofdfunctie 2 Verkeer, vervoer en waterstaat 116 Hoofdfunctie 3 Economische Zaken 120 Hoofdfunctie 4 Onderwijs 124 Hoofdfunctie 5 Cultuur en recreatie 132 Hoofdfunctie 6 Sociale Voorzieningen en Maatschappelijk Werk 140 Hoofdfunctie 7 Volksgezondheid 146 Hoofdfunctie 8 Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting 152 Hoofdfunctie 9 Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen 156 BIJLAGEN Bijlage 1: Algemene Uitkering 164 Bijlage 2: Recapitulatie 168 Bijlage 3: Investeringsoverzicht 170 Bijlage 4: Rente-omslag 173 Op paragraaf 2 komen de kosten te staan van de ingestelde kostenplaatsen. Een kostenplaats kan worden ingesteld als voor een bepaalde activiteit de kosten over meerdere functies moeten worden verdeeld of om het kostenverloop van een bepaalde kostensoort te kunnen volgen. Een voorbeeld zou kunnen zijn een gemeente lijke drukkerij resp. de huisvestingskosten. In de gemeente Leeuwarden wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen bedrijfsmatige en overheidsactiviteiten (bij bedrijfs matige activiteiten wordt gestreefd naar een sluitende exploi tatie) In de begroting worden de uitgaven en inkomsten gegroepeerd naar onderwerpen van gemeentelijke zorg. Deze onderwerpen van zorg zijn ingedeeld naar ruim tachtig, verplicht voorgeschre ven, functies. Die functies zijn vervolgens verzameld in tien hoofdfuncties. De gemeenten zijn vrij binnen de voorgeschreven inhoud van de functies zelf onderverdelingen daarvan samen te stellen en die groepering als subfuncties in de begroting op te nemen. Daarnaast heeft de gemeente Leeuwarden de sub functies in haar concernbegroting nog gesplitst naar de ver schillende diensten. Voorbeeld: (zie blz. 2 van de Concernbeleidsbegroting) Hoofdfunctie 0, Algemeen Bestuur; functie 002, Bestuursapparaat; subfunctie 2, Algemene Adviesorganen Het begrote bedrag op deze subfunctie in de kolom begroting 1992 is onderverdeeld naar de diensten Bestuurszaken, Stadsbe heer en Stadsontwikkeling Milieu. In de betreffende dienst- begroting is dit bedrag onder dezelfde hoofd- en (sub)functie terug te vinden. In de dienstbegrotingen zijn de subfuncties weer onderverdeeld in de kosten- en batensoorten, de zgn. economische categoriën, zoals salarissen en sociale lasten, rente en afschrijvingen, energie, opbrengst huren en pachten, belastingopbrengsten, etc

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 38