INHOUDSOPGAVE
GEWONE DIENST 1
Hoofdfunctie 0 Algemeen Bestuur 2
Hoofdfunctie 1 Openbare orde en veiligheid 6
Hoofdfunctie 2 Verkeer, vervoer en waterstaat 10
Hoofdfunctie 3 Economische Zaken 14
Hoofdfunctie 4 Onderwijs 18
Hoofdfunctie 5 Cultuur en recreatie 28
Hoofdfunctie 6 Sociale Voorzieningen en Maatschappelijk Werk 36
Hoofdfunctie 7 Volksgezondheid 42
Hoofdfunctie 8 Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting 48
Hoofdfunctie 9 Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen 52
VERDEELDIENST 59
KAPITAALD1ENST 63
BIJLAGEN BIJ DE BEGROTING 79
STAAT B Salarissen en sociale lasten 8(1
STAAT C Geactiveerde kapitaaluitgaven 83
STAAT D Reserves en voorzieningen 87
STAAT E Opgenomen langlopende geldleningen 90
STAAT F Gewaarborgde geldleningen en andere garantieverplichtingen 92
STAAT G Inkomensoverdrachten 94
STAAT H Verzamel- en consolidatiestaat 97
MEERJARENRAMINGEN 1994 - 1997 107
Hoofdfunctie 0 Algemeen Bestuur 108
Hoofdfunctie 1 Openbare orde en veiligheid 112
Hoofdfunctie 2 Verkeer, vervoer en waterstaat 116
Hoofdfunctie 3 Economische Zaken 120
Hoofdfunctie 4 Onderwijs 124
Hoofdfunctie 5 Cultuur en recreatie 132
Hoofdfunctie 6 Sociale Voorzieningen en Maatschappelijk Werk 140
Hoofdfunctie 7 Volksgezondheid 146
Hoofdfunctie 8 Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting 152
Hoofdfunctie 9 Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen 156
BIJLAGEN
Bijlage 1: Algemene Uitkering 164
Bijlage 2: Recapitulatie 168
Bijlage 3: Investeringsoverzicht 170
Bijlage 4: Rente-omslag 173
Op paragraaf 2 komen de kosten te staan van de ingestelde
kostenplaatsen.
Een kostenplaats kan worden ingesteld als voor een bepaalde
activiteit de kosten over meerdere functies moeten worden
verdeeld of om het kostenverloop van een bepaalde kostensoort
te kunnen volgen. Een voorbeeld zou kunnen zijn een gemeente
lijke drukkerij resp. de huisvestingskosten.
In de gemeente Leeuwarden wordt geen onderscheid meer gemaakt
tussen bedrijfsmatige en overheidsactiviteiten (bij bedrijfs
matige activiteiten wordt gestreefd naar een sluitende exploi
tatie)
In de begroting worden de uitgaven en inkomsten gegroepeerd
naar onderwerpen van gemeentelijke zorg. Deze onderwerpen van
zorg zijn ingedeeld naar ruim tachtig, verplicht voorgeschre
ven, functies. Die functies zijn vervolgens verzameld in tien
hoofdfuncties. De gemeenten zijn vrij binnen de voorgeschreven
inhoud van de functies zelf onderverdelingen daarvan samen te
stellen en die groepering als subfuncties in de begroting op
te nemen. Daarnaast heeft de gemeente Leeuwarden de sub
functies in haar concernbegroting nog gesplitst naar de ver
schillende diensten.
Voorbeeld: (zie blz. 2 van de Concernbeleidsbegroting)
Hoofdfunctie 0, Algemeen Bestuur;
functie 002, Bestuursapparaat;
subfunctie 2, Algemene Adviesorganen
Het begrote bedrag op deze subfunctie in de kolom begroting
1992 is onderverdeeld naar de diensten Bestuurszaken, Stadsbe
heer en Stadsontwikkeling Milieu. In de betreffende dienst-
begroting is dit bedrag onder dezelfde hoofd- en (sub)functie
terug te vinden.
In de dienstbegrotingen zijn de subfuncties weer onderverdeeld
in de kosten- en batensoorten, de zgn. economische categoriën,
zoals salarissen en sociale lasten, rente en afschrijvingen,
energie, opbrengst huren en pachten, belastingopbrengsten,
etc