Markten en beurs (310.0)
27
Hoofdfunctie 4. Onderwijs
Algemeen
26
Stichting Bedrijfsgebouwen Leeuwarden (SBL)
De SBL heeft in 1992 een tweede bedrijfshal gebouwd volgens het in opdracht van
SBL ontwikkelde tum-key-concept. De eerste bedrijfshal (gereed gekomen in 1991) is
verhuurd aan de, zich nieuw in Leeuwarden gevestigde, handelsmaatschappij Snikkers.
De activiteiten van de SBL zijn een belangrijk instrument in het kader van de promotie-
en acquisitie. De SBL zal dan ook in de toekomst, zowel direct als indirect, een bijdrage
blijven leveren aan de stimulering van de werkgelegenheid in Leeuwarden.
Stichting Bedrijvencentrum Leeuwarden
Het bedrijvencentrum heeft inmiddels circa 30 bedrijfjes met plm. 130 werknemers
van start geholpen. Onlangs is begonnen met de bouw van de derde uitbreidingsfase.
Europese fondsen en de steun van NOM en het bedrijfsleven (Aegon, ABN, Amro,
Frieslandbank) legden een goede basis voor de financiering.
Met behulp van de nieuw ontwikkelde Stichting Peetproject is de verwachting
gerechtvaardigd dat ook deze nieuwe bedrijfsruimten een aanvulling op de werkgele-
genheidsimpulse zullen vormen.
Het gaat in het algemeen goed met de warenmarkten. Met name voor de vrijdagmarkt
is de belangstelling altijd groot, zowel bij de marktkooplui als het publiek. Wij verwach
ten dat deze situatie wordt gecontinueerd nu de reconstructie van het Wilhelminaplein is
voltooid. Helaas is de belangstelling voor diverse wijkmarkten tanende. Wij verwachten
dat in de komende beleidsperiode de desbetreffende wijkmarkten noodgedwongen
beëindigd zullen worden. De bijzondere markten (bloemenmarkt, kerstbomenmarkt,
zondagsmarkt en jaarmarkt) blijken in het algemeen zeer succesvol.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
Deregulering en autonomievergroting is op de diverse beleidsterreinen aan de orde
van de dag. Zo ook op het terrein van het onderwijs.
Minder centralistische regelgeving en vergroting van de eigen bevoegdheden stellen
steeds hogere eisen aan de (bestuurs)capaciteit van de schoolbesturen. Wij zijn van
mening dat er een relatie is tussen de omvang van het bestuursapparaat en de capaciteit
ervan. Daar waar de capaciteit mogelijkerwijs te wensen overlaat zou bundeling van
bestuurskracht daarop een reactie kunnen zijn. Ook aan de ondersteuning van het
bestuursapparaat worden gaandeweg hogere eisen gesteld. Binnen de Friese gemeenten
is het denken hierover op gang gekomen.
Een en ander impliceert, dat er ten behoeve van het waarborgen van voldoende kwali
teit ter zake aan schaalvergroting gedacht zou kunnen worden.
De Vereniging van Friese Gemeenten onderzoek te doen naar de mogelijkheden van
samenwerking tussen gemeenten zowel op het vlak van beleids-cordinatie als op het
vlak van bestuursondersteuning.
Ook de bestuursvorm van het openbaar onderwijs staat al geruime tijd in het blikpunt
van de belangstelling. De huidige discussie gaat vooral over de ontkoppeling van de
dubbelrol van de gemeente ten aanzien van het onderwijs en daarnaast over de vraag of
de rol van het schoolbestuur gegoten moet worden in een van publiekrechtelijke of pri
vaatrechtelijke vorm. Nadat ten behoeve van het besturen van twee brede scholenge
meenschappen gekozen is voor de zogeheten functionele commissie dient deze discus
sie zich ook aan op het terrein van het primair onderwijs. Na het verschijnen van het
stadnpunt van het kabinet over nieuwe bestuurlijke verhoudingen, zullen wij ter zake
met voorstellen komen.
Eveneens in de komende beleidsperiode zullen wij er voor zorgdragen, dat ter zake
besluitvorming kan plaatsvinden.
Per 1 augustus 1992 is het Formatiebudgetsysteem (FBS) ingevoerd.
De invoering van het FBS moet worden gezien in het licht van het streven van de
rijksoverheid om afstandelijker te besturen en te komen tot verzelfstandiging van
schoolbesturen en scholen. Onder het FBS krijgen de schoolbesturen meer beleidsvrij
heid bij de vaststelling van de personele inzet op de scholen, alsmede bij de ontwikke
ling en uitvoering van het personeels-beleid.
De toegenomen beleidsvrijheid gaat gepaard met vergroting van de medezeggenschap
van het personeel. Met ingang van het schooljaar 1992/1993 zijn schoolbesturen verant
woordelijk voor de vaststelling van de formatieplannen van de scholen. Formatiebeheer,
personeelsbeheer en financieel beheer zullen in de komende jaren steeds belangrijker
worden.
Wij zullen in het voorjaar 1993 een nota uitbrengen waarin wordt ingegaan op de
gevolgen van de invoering van het FBS voor het formatiebeleid en het personeelsbeleid
voor het openbaar onderwijs, alsmede op het beleid dat gericht is op terugdringing van
het ziekteverzuim in het onderwijs.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie