Hoofdfunctie 6. Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk
Algemeen
44
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
45
De gemeentelijke activiteiten op het gebied van de sociale voorzieningen worden
enerzijds gestuurd door het rijksbeleid en anderzijds door gemeentelijke maatregelen.
Het rijksbeleid staat de laatste jaren in het teken van de decentralisatie, deregulering
en budgetfinanciering. Deze drie uitgangspunten voor het rijksbeleid zijn terug te vin
den in diverse maatregelen en wetsvoorstellen, zoals de wijzigingen Wet Sociale
Werkvoorziening, het wetsvoorstel herziening ABW en de decentralisatie bijzondere
bijstand en het wetsvoorstel gehandicaptenvoorzieningen. Voor Leeuwarden brengt dit
rijksbeleid de noodzaak met zich mee om zich te bezinnen op het wenselijke voorzie
ningen-niveau in relatie tot de beschikbare middelen. Het leveren van maatwerk zal
daarbij een methode moeten zijn om de beschikbare middelen effectief te verdelen.
De koerswijziging die het Rijk heeft ingezet is ook terug te vinden in het toezicht dat
zal worden uitgeoefend op de wijze waarop de gemeente zijn medebewindstaken uit
voert. Daarbij zal enerzijds de nadruk worden gelegd op beleidsoverleg tussen het Rijk
en individuele gemeenten op basis van door de gemeenten vastgestelde beleidsplannen.
Anderzijds is echter ook een verscherpt repressief toezicht aangekondigd waarbij vaker
dan voorheen zal worden gegrepen naar het middel van verlaging van rijksvergoedingen
in situaties waarin tekortkomingen worden geconstateerd.
In 1992 is in ons werkgelegenheidsbeleid een accentverschuiving ingezet van
"opvang" naar "toeleiding naar de arbeidsmarkt". In aansluiting op de nieuwe mogelijk
heden van de gemeente en op de uitgangspunten van sociale vernieuwing ontwikkelen
wij een activerend arbeidsmarktbeleid.
De voorstellen zijn concreet uitgewerkt in het 1000-banenplan. Dit plan gaat uit van
de creatie van 1000 additionele banen voor Leeuwarder uitkeringsgerechtigden in het
kader van de Banenpool, de Jeugd Werk Garantiewet (JWG) en de Kader Regeling
Arbeidsinpassing. Naast een aanzienlijke doorstroming uit deze regelingen naar regulier
werk zal door het 1000- banenplan het aantal uitkeringsgerechtigden dalen. Hierdoor
zijn besparingen mogelijk op zowel uitkeringsgelden als apparaatskosten. Een deel het
bespaarde budget wordt ingezet voor instrumenten, die noodzakelijk zijn om de 1000
banen te realiseren. Het betreft uitgaven voor Trajectbemiddeling, de uitvoering van de
JWG en voor de ontwikkeling van additionele werkgelegenheidsprojecten.
In 1993 zullen wij ons activerend beleid verder ontwikkelen en uitbouwen.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie