Trajectbemiddeling
Jeugd Werk Garantiewet
Banenpool
Projectontwikkeling
48
Tabel Ontwikkeling van de werkgelegenheid in de gemeente Leeuwarden naar
bedrijfstak.
SBI-
code
Bedrijfstak
1988
1989
1990
1991
0
Landbouw en Visserij
589
644
656
680
2/3
Industrie
7.500
7.167
7.031
6.976
4
Openbare nutsbedrijven
1.198
1.158
1.180
1.097
5
Bouwnijverheid en
installatiebedrijven
2.595
2.603
2.671
2.755
6
Handel, hotel- en restaurant
wezen, reparatiebedrijven
voor gebruiksgoederen
5.986
6.185
6.368
6.456
7
Transport-, opslag- en
communicatiebedrijven
2.478
2.397
2.435
2.488
8
Bank- en verzekeringswezen,
zakelijke dienstverlening
6.867
7.090
7.616
7.865
9
Overige dienstverlening
15.603
16.224
16.189
16.403
TOTAAL
42.816
43.468
44.146
44.720
Bron: Werkgelegenheidsregister Provincie Friesland (afdeling Onderzoek).
Werkloosheid
De gemiddelde werkloosheid van onze gemeente over 1991 is gedaald van 25,7%
naar 23,8% van de beroepsbevolking. De werkloosheid in Leeuwarden is echter nog
steed hoog te noemen. Ter vergelijking: deze percentages zijn in Friesland en Nederland
respectievelijk 15,9 en 12,2. Gemiddeld stonden er in 1991 6.608 werkzoekenden uit
onze gemeente ingeschreven bij het Arbeidsbureau.
Opgemerkt moet worden dat met ingang van 1992 een nieuwe berekeningsmethode
wordt gehanteerd van het werkloosheidspercentage, namelijk het percentage werkzoe
kenden van de totale beroepsbevolking. Het werkloosheidspercentage van de gemeente
Leeuwarden voor januari 1992 komt hiermee op 18,0%. Een vergelijking met de Friese
en Nederlandse percentages kan nog niet worden gegeven daar deze nog niet volgens de
nieuwe berekeningsmethode bekend zijn.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
49
In 1992 is gestart met de Individuele Trajectbemiddeling Leeuwarden. De trajectbe
middeling wordt uitgevoerd door de Stichting Individuele Trajectbemiddeling
Leeuwarden, waarin de gemeente en het Regionaal Bestuur Arbeidsvoorziening samen
werken.
In 1993 zullen naar verwachting 800 deelnemers worden bereikt. Daarmee ontstaat
ook de mogelijkheid om gerichter dan voorheen de vraag naar voorzieningen te inventa
riseren. Deze vraag zal ten grondslag liggen aan de inzet van voorzieningen op het ter
rein van scholing en werkgelegenheid.
De Jeugd Werk Garantiewet legt gemeenten de verplichting op om jongeren die er
niet in slagen werk te vinden, na een halfjaar werkloosheid een werkervaringsplaats aan
te bieden. Jongeren zijn verplicht een garantiebaan die hun wordt aangeboden te aan
vaarden, waarbij weigering na drie keer kan leiden tot verlies van uitkering.
Op 1 januari 1993 bestaat de verplichte doelgroep uit jongeren tot 21 jaar, alsmede
schoolverlaters tot 22 jaar die een half jaar of langer werkloos zijn. De leeftijdscategorie
schoolverlaters zal elk jaar worden verhoogd, zodat in 1998 alle jongeren beneden de 27
jaar zijn bereikt
Verwacht wordt dat de groep JWG'ers in 1993 met 300 zal toenemen tot een totaal
van 400.
De uitvoering van de JWG is ondergebracht bij de Stichting Werkwijzer, die ook de
banenpool uitvoert. In 1995 zullen naar verwachting 500 jongeren een plaats vinden in
de JWG. Voor het creëren van voldoende garantieplaatsen zullen projecten worden
opgezet
In december 1990 is de banenpool van start gegaan, met als doel langdurig werklozen
betere perspectieven op de arbeidsmarkt te bieden door het opdoen van (betaalde) werk
ervaring. Op 1 januari 1993 moeten 300 werklozen zijn geplaatst. Er zijn voldoende
werkervaringsplaatsen voor de banenpool voorhanden, zodat realisering van de 300
plaatsen op 1 januari 1993 haalbaar lijkt
In het kader van de Banenpool en de Jeugd Werk Garantiewet moeten ruim 800 addi
tionele banen worden gevonden bij de overheid en de gepremieerde en gesubsidieerde
sector. Voor de JWG is het bovendien mogelijk plaatsen te creëren in de non-profit sec
tor.
Naar verwachting zal het niet haalbaar zijn om alle plaatsen te vinden binnen bestaan
de instellingen. Daarom worden er in aanvulling op de actieve werving speciale additio-
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie