50
Vluchtelingenhulp (620.6)
51
Sociale Werkvoorziening (611.0)
nele werkgelegenheidsprojecten ontwikkeld. Hiervoor is bij de Dienst Economische en
Sociale Zaken een projectontwikkelaar aangesteld. In het kader van de banenpool zijn
reeds enkele projecten van start gegaan. Daar alle door het Rijk toegezegde aantallen
van 300 plaatsen in de banenpool nagenoeg zijn ingevuld, ligt momenteel de prioriteit
bij projecten voor de doelgroep van de Jeugd Werk Garantiewet.
Werkgelegenheidsfonds, onderdeel Banenplannen
Het onderdeel banenplannen van het werkgelegenheidsfonds is bedoeld voor het
financieren van werkgelegenheidsprojecten, gericht op toeleiding naar de arbeidsmarkt
De beschikbare middelen zullen worden ingezet voor extra kosten in enkele werkgele
genheidsprojecten, die niet uit de hiertoe gereserveerde middelen kunnen worden gefi
nancierd.
In 1992 is een aanvang gemaakt met de professionalisering en herstructurering van de
Stichting VVN Leeuwarden, onder andere door te kiezen voor een beleidsbepalend
bestuur en inbreng van een leidinggevend niveau in de uitvoeringsorganisatie. In 1993
en volgende jaren zal dit verder worden uitgebouwd. Daarbij worden door ons de accen
ten gelegd op de overdracht van het project uitgenodigde Vietnamese vluchtelingen aan
de stichting en de indiensttreding van het uitvoerende gemeentepersoneel bij de stich
ting.
Met de invoering per 1 januari 1992 van de gedoogstatus voor asielzoekers komt het
accent van de asielzoekersopvang steeds meer te liggen op inburgeringsactiviteiten voor
asielzoekers. Binnen het totaal van zorg voor (voormalige) asielzoekers willen wij meer
dan tot nu toe het geval is geweest de nadruk leggen op het toeleiden van voormalige
asielzoekers naar een volwaardige plaats in de samenleving. Veelal zal het hierbij gaan
om het ervoor zorgen dat de asielzoeker een reële kans heeft op de arbeidsmarkt Het
daartoe ontwikkelde model in het kader van de opvang van uitgenodigde Vietnamese
vluchtelingen (i.t.b., trajectoverleg met diverse betrokken instanties, stuurgroep) willen
wij daarbij benutten. Getracht zal worden deze categorie vluchtelingen eveneens in het
model onder te brengen.
Behalve vluchtelingen en asielzoekers vangt de gemeente ook ontheemden (vluchte
lingen uit het voormalige Joegoslavië) op. Leeuwarden heeft momenteel 125 structurele
decentrale opvangplaatsen voor asielzoekers zijnde 1,5 promille van het inwonertal. De
rijksnorm in dezen is 2 promille van het inwonertal. Alhoewel Leeuwarden op andere
onderdelen van de vluchtelingenopvang (AZC, uitgenodigde vluchtelingen) het tekort
aan decentrale opvangplaatsen ruimschoots compenseert, kiezen wij ervoor het aantal
opvangplaatsen te laten doorgroeien naar 170.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
De Sociale Werkvoorziening (SW) maakt een turbulente tijd door. Samenwerking,
coördinatie en netwerkvorming zijn de opdrachten aan de SW in de toekomst. De
Sociale Werkvoorziening zal daartoe het relatieve isolement waarin ze deels nog ver
keert, moeten doorbreken en de werkzaamheden meer moeten afstemmen op de activi
teiten van instellingen op het terrein van de arbeidsmarkt, de werkgelegenheid en de
sociale zekerheid.
In de komende periode wordt onder andere de afstemming met de banenpool van
groot belang. Momenteel worden de mogelijkheden tot samenvoeging van de sociale
werkvoorziening en de banenpool in één wettelijke regeling onderzocht. Integratie zal
de concurrentie tussen deze twee instrumenten voorkomen.
In de nota "Uitvoeringsprogramma Sociale Vernieuwing 1992/1993" is er in het kader
van sociale vernieuwing ontwikkelde activerend arbeidsmarktbeleid sprake van een
samenwerking tussen de Dienst Sociale Werkvoorziening en de Dienst Economische en
Sociale Zaken. Naar verwachting gaat dit project begin 1993 van start.
Een factor die eveneens van grote invloed is op de Sociale Werkvoorziening is de
financiering op basis van het zogenoemde verdeelmodel. Het budget komt daarbij tot
stand op basis van het aantal (herleide) voltijd (SW)arbeidspIaatsen in het jaar, dat twee
jaar ligt voor het jaar waarop het budget van toepassing is. Zodoende is het aantal volle
dige dienstverbanden dat de D.S.W. in 1991 telde, maatgevend in 1993 voor het aantal
malen dat een standaardbedrag zal worden toegekend. Dit standaardbedrag wordt even
wel nog gecorrigeerd naar gemiddelde leeftijd en percentage gehandicapten. De eerste
correctie valt voor de DSW nadelig uit, de tweede voordelig. Beide correcties te zamen
zijn nadelig voor het budget
Omdat landelijk het aantal dienstverbanden ten opzichte van het vorige jaar met meer
dan twee percent is gestegen, vermindert voor 1993 het bovengenoemde standaardbe
drag met hetzelfde percentage. Dit betekent voor de D.S.W., dat hierdoor het budget
1993 ruim f 475.000,- lager zal zijn dan in het jaar daarvoor. In de jaren tot en met
1996 moet rekening worden gehouden met verdere verminderingen van het budget als
gevolg van de in die jaren te verwachten verdere groei van het volume in de S W.
De te verwachten afnemende budgetten per volledig dienstverband, vooral mede gelet
op de voornaamste bedrijfseconomische doelstelling: de uitvoering van de WSW zoveel
mogelijk kostendekkend te doen zijn (Beleidsplan 1992-1995 D.S.W.) hebben tot een
krachtiger commerciële aanpak geleid.
Op basis van door de dienst opgestelde marketing- en verkoopplannen worden zowel
de bestaande als potentiële relaties meer systematisch en nadrukkelijk benaderd.
Zodoende slaagt de dienst erin de netto-verkopen en de omzet te vergroten.
In het afgelopen jaar is tevens de omvang van het uitbestede werk aan de DSW door
de andere gemeentelijke diensten toegenomen. Hoewel de lagere overheden, als grote
opdrachtgevers van de Sociale Werkvoorziening, voortdurend blijven geconfronteerd
met krappere budgetten en ten gevolge hiervan het uitbesteden van werk ook steeds
onder druk blijft, is het voor de D.S.W. in de komende jaren van het allerhoogste belang
dat de groei van het uitbestede werk als bovenbedoeld doorzet. Wij voorzien in het alge
meen voor de D.S.W. in de volgende jaren verdere groei van de verkopen en omzet,
naar verwachting met zeker tien percent per jaar.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie