52 Maatschappelijke begeleiding en advies (620) 53 Dak- en thuislozenzorg (620.0) Hoewel men er bij deze dienst in de afgelopen jaren in is geslaagd de kosten steeds beter in de hand te houden, is het niveau van de kosten hier hoger dan dat van soortgelij ke organisaties elders. Dit is voor een belangrijk deel een gevolg van de omvang van de ambtelijke formatie. Daarom hebben wij de directeur opgedragen ons een plan voor her structurering van de D.S.W. voor te leggen. Het effect van herstructurering wordt geraamd op f 300.000,-- per jaar, over 1993 tot en met 1995 in totaal f 900.000,-. In de primitieve begroting 1993 van de D.S.W. is, vooruitlopend op het effect van de herstruc turering over 1993, ten aanzien van de Post salarissen reeds een bedrag van f 105.000,-- als herwaardering opgenomen. Verder is het de bedoeling dat de aanpassing van de organisatiestructuur in het eerste halfjaar 1993 zijn beslag krijgt. Hierbij geldt als rand voorwaarde, dat de werkgelegenheid van de SW-werknemers niet wordt aangetast. Het realiseren van de overgang van werknemers van de D.S.W. naar het vrije bedrijf - conform de in het beleidsplan D.S.W. verwoordde doelstelling - blijft moeilijk. Toch lijkt de steeds verdergaande professionalisering van de dienst deze te bevorderen. De D.S.W. kent voldoende werkplekken met personeel waarop doorstroming technisch gezien goed mogelijk is. De realiteit gebiedt te zeggen dat desondanks geen wonderen kunnen worden verwacht. Vermeldenswaard in dit opzicht is nog dat het met ingang van 1 januari 1992 wettelijk mogelijk is nieuwe werknemers een tijdelijk dienstverband aan te bieden. Deze werknemers dienen alleen een definitief dienstverband te krijgen als zij niet in staat zijn door te stromen. Het streven van de D.S.W., dat erop is gericht te komen tot (verdergaande) samenwer king met een of meer naburige SW-bcdrijven, begint enig resultaat op te leveren. Onder meer ten aanzien van de sectoren hout, metaal en montage zijn onderlinge werkafspra ken gemaakt over een gezamenlijke aanpak van een aantal opdrachten. Het betreft hier in hoofdzaak afspraken met het werkvoorzieningsschap in Franeker. Het is de bedoeling in de komende tijd deze samenwerking verder uit te breiden. Algemeen Deregulering subsidiebeleid Ter uitvoerig van de onlangs vastgestelde Nota Deregulering Subsidiebeleid Welzijn, wordt met ingang van 1993 overgegaan tot de zogenaamde budgetfinanciering. Met een zevental instellingen (die een jaarlijks subsidie van méér dan f 100.000,-- van ons ont vangen) is daartoe een subsidiecontract gesloten. Met deze organisaties is een aantal te leveren prestaties/activiteiten afgesproken tegen een bepaald bedrag per activiteit/prestatie. Bij de jaarlijkse afrekening zullen wij vooral letten op de mate waarin de prestaties behaald zijn. Ook streven wij ernaar maatstaven te ontwikkelen om de kwaliteit van de prestaties te meten. Met de overige grote instellingen zullen wij in 1993 in overleg treden met als doel het sluiten van een subsidiecontract per 1994. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie Tevens wordt ter uitvoering van de deregulering subsidiebeleid in 1993 gestart met een eenvoudiger vorm van budgetfinanciering ten behoeve van de kleine instellingen en organisaties. Daartoe hebt u onlangs een 15-tal subsidieverordeningen op het terrein van welzijn goedgekeurd. Een deel van deze verordeningen komt in de plaats van het per 1 januari 1993 afge schafte Programma Sociaal-Cultureel Werk. Op basis van deze verordeningen kunnen organisaties in aanmerking komen voor sub sidies welke zoveel mogelijk in de vorm van één totale afkoopsom zullen worden vers trekt. Bij de afrekening zal de nadruk niet liggen op de precieze besteding van het subsi die per onderdeel, maar gekeken zal worden of de afgesproken activiteit/prestatie is uitgevoerd c.q. gehaald. Beëindiging ISP-bijdragen. Een ander belangrijk aspect binnen het welzijnsbeleid is het besluit van de Minister van WVC om met ingang van 1 januari 1993 de ISP-bijdrage welzijnwet aan onze gemeente te beëindigen. Het gaat hier om een bedrag van ongeveer f 500.000,-. Dit bedrag is door ons vervolgens betrokken bij de Herwaardering 1992-1996. Tevens heeft de minister besloten de ISP-bijdrage verslaafdenszorg te verminderen met bijna f 900.000,-. Voor 1993 is door het ministerie nog een eenmalige ISP-subsidie van f 500.000,- aan ons beschikbaar gesteld ten behoeve van het CAD. Om de gevolgen van de beëindiging van de ISP-bijdrage op te vangen heeft de minis ter onze gemeente een eenmalige afkoopsom van f 2,9 miljoen ter beschikking gesteld, waarvan f 1,9 miljoen is bestemd voor de gevolgen binnen de verslaafdenzorg. Het res tant van de afkoopsom hebben wij gereserveerd voor het opvangen van de personele gevolgen van de korting op de budgetten ten behoeve van het welzijnswerk. Hoewel wij in het kader van het convenant Sociale Vernieuwing met het Ministerie van WVC een deelbestuursovereenkomst maatschappelijke opvang zouden sluiten, waardoor wij de beleidsverantwoordelijkheid ten aanzien van de Terp en de Wending met ingang van 1992 overgeheveld zouden krijgen, is dit tot op het heden nog niet door het desbetreffende ministerie geëffectueerd. Tot onze niet geringe verbazing blijkt dat het ministerie de voorgenomen decentralisatie heeft uitgesteld. Wij hebben het ministe rie laten weten dat wij van mening zijn dat er alsnog overgegaan dient te worden tot de uitvoering van de reeds ingang gezette decentralisatie maatschappelijke opvang. Voor wat betreft het onderhavige beleidsterrein kan nog het volgende worden opge merkt. In Leeuwarden is een initiatiefgroep opgericht, die op grond van ervaringen met zwerfjongeren elders (onder meer Zeezicht in Amsterdam) inventariseert of en zo ja in welke mate deze problematiek zich ook hier voordoet en welke eventuele maatregelen er in dat verband getroffen kunnen worden. De Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken zal hierover begin 1993 worden geïnformeerd. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 29