58
Verslaafdenzorg (710.3)
Reiniging (721)
59
Riolering (722.0)
Sinds de fusie tussen het CAD en De Straathoek is een situatie ontstaan waarin de
verslaafdenzorg geconcentreerd is in één instelling - te weten het CAD - en kan er een
optimale afstemming worden gerealiseerd tussen de diverse onderdelen, zoals hulpver
lening, opvang, preventie en resocialisatie. Het streven naar een kwalitatief en effectieve
uitvoering van de verslaafdenzorg loopt echter gevaar door het besluit van de Minister
van WVC tot beëindiging van de ISP-bijdrage met ingang van 1993. Wij zijn tegen dit
besluit van de Minister van WVC in beroep gegaan bij de Raad van State. Indien de
ISP-korting inderdaad wordt beëeindigd en de minister haar voornemens tot een algehe
le korting van 5% op het TFV-budget ten uitvoer brengt, dan betekent dit voor de ver
slaafdenzorg een aderlating van 30% van het budget. Het laat zich raden dat de gevol
gen zowel kwalitatief als kwantitatief zeer ingrijpend zullen zijn.
Overigens zijn wij voornemens om - in afwachting van de op handen zijnde landelijke
herverdeling van verslaafdenzorgmiddelen - de eenmalige afkoopsom die het ministerie
voor de opvang van de ernstigste knelpunten en wachtgeldverplichtingen beschikbaar
heeft gesteld in verband met de beëindiging van de ISP-bijdragen - voor een deel aan te
wenden om de voorzieningen in het kader van de verslaafdenzorg voor 1993 en 1994 te
handhaven op het huidige peil.
Voor wat betreft de inhoud van de verslaafdenzorg kan worden opgemerkt dat het
CAD in de komende drie jaar in de regio een project in het kader van de gokverslaving
zal uitvoeren, dat enerzijds is gericht op preventie en anderzijds op het ontwikkelen van
methoden van hulpverlening in groepsverband.
Daarnaast heeft het CAD stappen ondernomen om - in samenwerking met Nieuw
Hoog-Hullen - in Leeuwarden ten behoeve van de hele provincie Friesland een klinische
voorziening voor verslaafden op te richten. Deze voorziening zal bestaan uit 16 bedden,
8 dagbehandelingsplaatsen en een polikliniek.
Binnen de Reiniging heeft de gescheiden inzameling nog steeds onze volle aandacht.
Het beleid is er op gericht zo veel mogelijk die componenten gescheiden in te zamelen,
waarvan hergebruik mogelijk is. Inmiddels is de gescheiden inzameling van groente-,
fruit- en tuinafval in bijna de gehele gemeente ingevoerd. Mede dankzij de grote aan
dacht die is besteed aan het verzorgen van informatie aan de burgers is de invoering
goed verlopen. Veel tijd moet ook worden gestoken in het opstellen van inzamelwijken
en inzamelroutes. Ook het aanbrengen van clusterplaatsen en het omruilen van grote
minicontainers voor een kleinere vergt veel aandacht en daarmee tijd. De gescheiden
inzameling in de binnenstad zal worden ingevoerd in het voorjaar van 1993. Deze laat
ste fase zal veel voorbereiding en overleg vergen daar de inzamelmethode aangepast
dient te worden aan de specifieke woonomstandigheden van de bewoners. Wij vertrou
wen erop dat ook hier de bewoners met enthousiasme aan de inzameling zullen deelne
men.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
Er wordt onderzoek verricht naar verfraaiingsmogelijkheden van de cocons. In één
wijk (Schepenbuurt) zijn deze reeds aangebracht. Dit zal de komende jaren zijn vervolg
krijgen in de rest van de stad.
De gescheiden inzameling van diverse componenten door middel van het plaatsen van
bollen, het zogenoemde milieuparkje, is in de wijk Nijlan succesvol verlopen. De bol
voor plastic is inmiddels vervangen door een bol voor plat glas daar het plastic niet ver
werkt kon worden. Gelet op het succes van dit parkje en onze voornemens op dit gebied
die in de milieunota zijn verwoord zullen wij het aantal milieuparkjes in 1993 uitbrei
den.
De vraag naar compostvaten blijft gestaag doorgaan, zodat wij de subsidiring op de
aankoop van een dergelijk vat zullen handhaven.
Tevens continueren wij de subsidiëring van de inzameling van oud papier. Gelet op
de stijgende hoeveelheden die door de verenigingen worden ingezameld, gaan wij ervan
uit dat het bestaande subsidiebedrag van 10 cent per kilo voldoende is om de unieke
inzamelstructuur te handhaven. Bovendien achten wij het niet wenselijk te veel af te
wijken van het subsidiebedrag van de ons omliggende gemeenten en het VNG-advies
terzake. Inmiddels is er geïnventariseerd waar de verenigingen inzamelen. Wij hebben
het voornemen om op die plaatsen waar niet ingezameld wordt alsnog een voorziening
te treffen. In eerste instantie zijn bestaande verenigingen benaderd om hun inzamelge-
bied uit te breiden.
Naast de gescheiden inzameling van bovengenoemde componenten verdient het klein
chemisch afval onze bijzondere aandacht. Het is voor de afvalverwerking in het alge
meen zeer belangrijk dat afvalstoffen met een chemische component afzonderlijk wor
den verwerkt Wij werken daarom van harte mee aan het Regio-voorstel het klein che
misch afval huis-aan-huis te gaan inzamelen. Wij verwachten dat een dergelijk
haalsysteem meer repons zal opleveren dan het huidige brengsysteem.
Alhoewel wij de begroting 1993 van Olaf niet hebben goedgekeurd, zijn wij als deel
nemende gemeente in de gemeenschappelijke regeling gebonden aan de door Olaf opge
stelde tarieven. Voor 1993 zal het uniform tarief tarief voor opslag, transport en ver
werking) van gft-afval stijgen van f 99,-- naar f 132,-- per ton afval. Het uniform tarief
voor het overige huishoudelijke afval daalt van f 257,-- naar f 247,-- per ton. De ver
wachte aangeleverde hoeveelheden door Leeuwarden zijn zodanig dat de totale verwer
kingskosten van huishoudelijke stoffen naar verwachting met 1 a 2% zullen stijgen.
Daarnaast nemen de inzamelkosten nog toe als gevolg van de invoering van de geschei
den inzameling in de binnenstad. Globaal verwachten wij dat de afvalstoffenheffing nog
zal toenemen, maar gelukkig niet zo fors als in de afgelopen jaren het geval is geweest.
De afvalstoffenheffing is overigens een uniform tarief dat geldt voor alle huishoudens in
onze gemeente. Wij volgen de landelijke ontwikkelingen op de voet om naar een meer
gedifferentieerd heffingensysteem te gaan. Daarbij zou dan meer voldaan moeten wor
den aan het principe dat de vervuiler betaalt.
Door het per 1 januari 1993 in werking treden van het eerste deel van de Wet
Milieubeheer zijn gemeenten verplicht uiterlijk in 1993 een, aan de wet beantwoordend,
gemeentelijk rioleringsplan op te stellen. Een daartoe ingestelde projectgroep heeft de
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie