3.2 Budgettaire uitkomsten Hoger loon- en prijspeil 69 3.3 Toelichting op enkele functies Functie 910: Reserves en voorzieningen 68 De in paragraaf 3.1 geschetste ontwikkeling van de financiële positie kan als volgt worden samengevat (x f 1.000,--): Ontwikkeling t.o.v. voorgaand jaar 1993 1994 1995 1996 Totaal Begrotingssaldi/mutaties volgens beleidsplan 1992-1995 0 0 0 0 0 Mutaties 1996 1.178 -1.178 Hoger loon- en prijspeil 268 -30 -5 31 264 Verschil in rentevoet 156 157 47 360 Mee- en tegenvallers -5.659 942 490 150 -4.077 Begrotingssaldo '93/ mutaties '94 e.v. -5.235 1.069 532 -997 -4:631 Om tot een sluitende begroting 1993 te komen zijn ombuigingen nodig tot een bedrag van f 5.235.000,—, welk bedrag nog verhoogd moet worden met middelen nodig voor nieuw beleid. Omdat het doorvoeren van bezuinigingsmaatregelen en beleidsombuigin gen de nodige tijd kost is realisatie daarvan in 1993 tot een voldoende omvang niet uit voerbaar. Noodgedwongen zijn daarom voor 1993 naast structurele ombuigingen ook een aantal incidentele maatregelen genomen, te weten een selectieve investeringsstop, een selectieve vacaturestop en een temporisering van de onderhoudsprogramma's. Op deze wijze wordt in 1993 gekomen tot een sluitende begroting. Ten einde ook te komen tot een sluitende meerjarenraming is een herwaarderingsoperatieA in gang gezet voor een totaal bedrag van f 20 miljoen. Hiermee wordt beoogd niet alleen tot een sluitende meerjarenraming te komen maar ook ruimte te creëren voor toekomstig nieuw beleid en een buffer voor toekomstige (externe) tegenvallers. De invulling van de herwaarderingstaakstelling en voorstellen nieuw beleid zullen in afzonderlijke nota's aan u voorgelegd worden. Bij de opstelling van de begroting wordt rekening gehouden met de nominale loon ontwikkeling en de algemene prijsontwikkeling. Daar staat tegenover dat in de Gemeentefondsuitkering een vergoeding is begrepen voor de nominale loon- en prijs stijgingen. Ook bij de belastingtarieven en andere inkomsten van de gemeente wordt rekening gehouden met een inflatiecorrectie. Theoretisch zou het resultaat budgettair neutraal kunnen zijn. In werkelijkheid ontstaan afwijkingen doordat het uitgavenpatroon van de gemeente afwijkt van de normen waarvan het Rijk uitgaat bij de vaststelling van de Gemeentefondsuitkering. Het voordelig saldo is deels veroorzaakt door correcties op voorgaand jaar. De financiële toestand van de gemeente Het positieve resultaat dient in principe dekking te geven voor de hogere lasten die vervangingsinvesteringen met zich mee brengen ten opzichte van de oorspronkelijke investering. Doordat de tijdens de afschrijvingstermijn vrijvallende kapitaallasten wor den benut als algemeen dekkingsmiddel, worden de lasten van zowel uitbreidings- als vervangingsinvesteringen in financieel opzicht beschouwd als budgetuitzettingen. Verschil in rentevoet De rentekosten zijn voordelig beïnvloed door een lagere marktrente voor langlopende leningen; uitgegaan is van 8,5% terwijl in de begroting 1992 werd uitgegaan van 9%. Ook de Wijchense constructie leverde een voordelig resultaat op. Tegenvallers zijn er door stijgende rente op kortlopende geldleningen en op de door de woningbouwcorporaties bij de gemeente belegde geldmiddelen. Per saldo resulteert er voor de beleidsperiode een voordeel van f360.000,-. Mee- en tegenvallers In bijlage B is een overzicht opgenomen van de mee- en tegenvallers ten opzichte van het Beleidsplan 1992-1995 voor zover zij meer bedragen dan f 25.000,—. Mee- en tegenvallers uit dit overzicht die groter zijn dan f 100.000,— zijn in dezelfde bijlage nader toegelicht. De stand van de algemene reserve, de bestemmingsreserves en voorzieningen wordt per 1 januari 1993 geraamd op f 23,1 miljoen, als volgt te specificeren: algemene reserve -1,9 miljoen overige reserves en fondsen 25 miljoen 23,1 miljoen Voor een gedetailleerde weergave van de gemeentelijke reserves en fondsen verwijzen wij u naar de staten D van de diverse ontwerp-dienstbegrotingen. De in deze staten opgenomen "papieren" reserves (zoals het Fonds stadsvernieuwing) zijn in bovenstaand bedrag van f 23,1 miljoen buiten beschouwing gelaten. De algemene reserve wordt gebruikt voor het dekken van vermogensverliezen, cala miteiten en incidentele begrotingstekorten. De stand van de algemene reserve is van velerlei factoren afhankelijk. Daarom wordt er een bandbreedte aangehouden van f 3 miljoen tot f 10 miljoen. Indien de stand stijgt boven het bedrag van f 10 miljoen kan een meer expansief beleid worden overwogen. Daalt de reserve beneden het bedrag van f 3 miljoen dan zullen maatregelen genomen moeten worden om zo spoedig mogelijk de minimumstand weer te bereiken. Aangezien de stand thans aanzienlijk beneden de voor noemde bandbreedte is gedaald wordt voorgesteld gedurende de beleidsplanperiode 1993-1996 jaarlijks f 1.500.000,- in de algemene reserve te storten. Ten aanzien van de bestemmingsreserves en fondsen merken wij op dat de middelen De financiële toestand van de gemeente

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 37