3.2 Budgettaire uitkomsten
Hoger loon- en prijspeil
69
3.3 Toelichting op enkele functies
Functie 910: Reserves en voorzieningen
68
De in paragraaf 3.1 geschetste ontwikkeling van de financiële positie kan als volgt
worden samengevat (x f 1.000,--):
Ontwikkeling t.o.v. voorgaand jaar
1993
1994
1995
1996
Totaal
Begrotingssaldi/mutaties volgens
beleidsplan 1992-1995
0
0
0
0
0
Mutaties 1996
1.178
-1.178
Hoger loon- en prijspeil
268
-30
-5
31
264
Verschil in rentevoet
156
157
47
360
Mee- en tegenvallers
-5.659
942
490
150
-4.077
Begrotingssaldo '93/
mutaties '94 e.v.
-5.235
1.069
532
-997
-4:631
Om tot een sluitende begroting 1993 te komen zijn ombuigingen nodig tot een bedrag
van f 5.235.000,—, welk bedrag nog verhoogd moet worden met middelen nodig voor
nieuw beleid. Omdat het doorvoeren van bezuinigingsmaatregelen en beleidsombuigin
gen de nodige tijd kost is realisatie daarvan in 1993 tot een voldoende omvang niet uit
voerbaar. Noodgedwongen zijn daarom voor 1993 naast structurele ombuigingen ook
een aantal incidentele maatregelen genomen, te weten een selectieve investeringsstop,
een selectieve vacaturestop en een temporisering van de onderhoudsprogramma's. Op
deze wijze wordt in 1993 gekomen tot een sluitende begroting. Ten einde ook te komen
tot een sluitende meerjarenraming is een herwaarderingsoperatieA in gang gezet voor
een totaal bedrag van f 20 miljoen. Hiermee wordt beoogd niet alleen tot een sluitende
meerjarenraming te komen maar ook ruimte te creëren voor toekomstig nieuw beleid en
een buffer voor toekomstige (externe) tegenvallers.
De invulling van de herwaarderingstaakstelling en voorstellen nieuw beleid zullen in
afzonderlijke nota's aan u voorgelegd worden.
Bij de opstelling van de begroting wordt rekening gehouden met de nominale loon
ontwikkeling en de algemene prijsontwikkeling. Daar staat tegenover dat in de
Gemeentefondsuitkering een vergoeding is begrepen voor de nominale loon- en prijs
stijgingen. Ook bij de belastingtarieven en andere inkomsten van de gemeente wordt
rekening gehouden met een inflatiecorrectie. Theoretisch zou het resultaat budgettair
neutraal kunnen zijn. In werkelijkheid ontstaan afwijkingen doordat het uitgavenpatroon
van de gemeente afwijkt van de normen waarvan het Rijk uitgaat bij de vaststelling van
de Gemeentefondsuitkering. Het voordelig saldo is deels veroorzaakt door correcties op
voorgaand jaar.
De financiële toestand van de gemeente
Het positieve resultaat dient in principe dekking te geven voor de hogere lasten die
vervangingsinvesteringen met zich mee brengen ten opzichte van de oorspronkelijke
investering. Doordat de tijdens de afschrijvingstermijn vrijvallende kapitaallasten wor
den benut als algemeen dekkingsmiddel, worden de lasten van zowel uitbreidings- als
vervangingsinvesteringen in financieel opzicht beschouwd als budgetuitzettingen.
Verschil in rentevoet
De rentekosten zijn voordelig beïnvloed door een lagere marktrente voor langlopende
leningen; uitgegaan is van 8,5% terwijl in de begroting 1992 werd uitgegaan van 9%.
Ook de Wijchense constructie leverde een voordelig resultaat op.
Tegenvallers zijn er door stijgende rente op kortlopende geldleningen en op de door
de woningbouwcorporaties bij de gemeente belegde geldmiddelen.
Per saldo resulteert er voor de beleidsperiode een voordeel van
f360.000,-.
Mee- en tegenvallers
In bijlage B is een overzicht opgenomen van de mee- en tegenvallers ten opzichte van
het Beleidsplan 1992-1995 voor zover zij meer bedragen dan f 25.000,—. Mee- en
tegenvallers uit dit overzicht die groter zijn dan f 100.000,— zijn in dezelfde bijlage
nader toegelicht.
De stand van de algemene reserve, de bestemmingsreserves en voorzieningen wordt
per 1 januari 1993 geraamd op f 23,1 miljoen, als volgt te specificeren:
algemene reserve -1,9 miljoen
overige reserves en fondsen 25 miljoen
23,1 miljoen
Voor een gedetailleerde weergave van de gemeentelijke reserves en fondsen verwijzen
wij u naar de staten D van de diverse ontwerp-dienstbegrotingen. De in deze staten
opgenomen "papieren" reserves (zoals het Fonds stadsvernieuwing) zijn in bovenstaand
bedrag van f 23,1 miljoen buiten beschouwing gelaten.
De algemene reserve wordt gebruikt voor het dekken van vermogensverliezen, cala
miteiten en incidentele begrotingstekorten. De stand van de algemene reserve is van
velerlei factoren afhankelijk. Daarom wordt er een bandbreedte aangehouden van
f 3 miljoen tot f 10 miljoen. Indien de stand stijgt boven het bedrag van f 10 miljoen kan
een meer expansief beleid worden overwogen. Daalt de reserve beneden het bedrag van
f 3 miljoen dan zullen maatregelen genomen moeten worden om zo spoedig mogelijk de
minimumstand weer te bereiken. Aangezien de stand thans aanzienlijk beneden de voor
noemde bandbreedte is gedaald wordt voorgesteld gedurende de beleidsplanperiode
1993-1996 jaarlijks f 1.500.000,- in de algemene reserve te storten.
Ten aanzien van de bestemmingsreserves en fondsen merken wij op dat de middelen
De financiële toestand van de gemeente