72
921.0 Algemene uitkering uit het Gemeentefonds
De opbouw van de ramingen voor de uitkering uit het Gemeentefonds tot en met 1996
is als volgt (x f 1.000,--).
Tabel 9.1 Mutaties t.o.v. voorgaand jaar
Omschrijving 1992
1993
1994
1995
1996
Totaal
1.Beleidsplan 1992-1995 97.455
1.108
563
1.223
100.349
toename 1996
435
435
2. Hoger loon- en prijspeil
dan in begroting 1992
27
4.239
4.266
3.Nieuwe uitgangspunten m.b.t
inwoners en woningen
326
326
4. Afrondingen en doorwerking
van diverse maatregelen
165
-235
38
403
-81
290
5. Kortingen
-55
-932
21
-130
-
-1.096
6. Diversen
586
56
33
30
56
761
7. Maatregelen met een budget
tair neutraal karakter
407
740
166
88
-57
1.344
8. Wijzigingen verfijning
sociale structuur i.v.m.
mutatie aantallen
a. in begroting 1992 DESZ
-544
269
-275
b. meer uitkeringen WAO
46
64
110
98
.413
5.309
821
1.614
353
106.510
Algemeen
In het Beleidsplan 1992-1996 hebben wij u gemeld dat uit de septembercirculaire
1991 zou moeten blijken of op de algemene uitkering nog een korting zal worden toege
past. Deze korting bedroeg structureel f 429.000,--. Voorts zijn in de juni-circulaire
1992 nieuwe kortingen aangekondigd.
In het Beleidsplan 1992-1996 zijn wij voor 1993 en 1994 nog uitgegaan van de toe
kenning van investeringsimpulsen ad f 50 miljoen per jaar. Of deze ook daadwerkelijk
toegekend worden zal moeten blijken uit de september-circulaire 1992.
In de loon- en prijscompensatie voor 1992 is nog wel rekening gehouden met een kor
ting i.v.m. het terugdringen van het ziekteverzuim. Aangezien concrete maatregelen
daaromtrent nog niet bekend zijn, bestaat de verwachting dat deze korting bij de nacal
culatie ongedaan zal worden gemaakt. In onze cijfers is die korting dan ook niet ver
werkt
De financiële toestand van de gemeente
73
Blijkens de circulaire van juni 1992 is de voorschotcompensatie voor loon- en prijs
stijgingen voor 1992 definitief. Nu reeds is duidelijk dat deze compensatie te laag is,
zodat wij in 1992 met een - in principe incidenteel - ondercompensatie van rond f 1,1
miljoen (incl. f 350.000,-- korting voor 0,5% ziekteverzuim) worden geconfronteerd.
Deze tegenvaller is niet opgenomen in bovenstaande tabel.
Toelichting op de mutaties
1.De vermelde toename in 1996 met f 435.000,-- bestaat voor f 330.000,-- uit een ver
onderstelde toename van de woningvoorraad. Doordat de totaal in het Gemeentefonds
beschikbare middelen geen gelijke tred houden met de groei van de gemeenten blijft
van het 1% volumeaccres ad f 1.088.000,- slechts f 84.000,-- over. Als gevolg van
een veronderstelde groei van het aantal inwoners neemt de uitkering met f 23.000,--
toe. Het restant bestaat uit diverse kleine mutaties.
2. De compensatie wegens hoger loon- en prijspeil is gebaseerd op de door ons gehan
teerde veronderstellingen in de richtlijnen voor de begroting. Kortingen i.v.m. terug
dringen ziekteverzuim zijn hierin niet verdisconteerd.
3. Door het gereedkomen van 139 woningen meer in 1991 dan verondersteld en een ster
kere aanwas van de bevolking in dat jaar (Marwei, asielzoekers en een vermoedelijk
effect van de OV-jaarkaart) dan geraamd komen de uitkeringen structureel
f 326.000,-- hoger uit.
4. In de circulaires worden de effecten van compensaties afgerond tot op een half pro
centpunt. De compensaties voor specifieke doeleinden hebben ook een doorwerking
op andere onderdelen. De effecten hiervan bedragen over de periode 1992-1996
f 290.000,-- positief.
5. De kortingen zoals wij die in de ramingen hebben opgenomen zijn als volgt gefa
seerd:
x f 1.000,-
kortingen voorvloeiende uit de
september circulaire 1991 (aan
vulling op de Tussenbalans en voort
vloeiende uit de Bestuursakkoord
Rijk-Gemeenten) -488 +72 -13
afwijkingen op bestaande ombuigingen,
nieuwe ombuigingen, aanpassing bespa
ringsverliezen regeerakkoord +13 -377 +16 -49
consequenties voor Leeuwarden voort
vloeiende uit het financieren van de
oplossing van de Stadsvemieuwings-
tekorten van de gemeente Amsterdam
ü.v. het Gemeentefonds d£Z &L iM
-55 -932 21 -130
De financiële toestand van de gemeente