met een uitvoeringsprogramma gewerkt. Uit de evaluatie blijkt echter dat dit
uitvoeringsprogramma, een keurslijf is waarbinnen burgers en organisaties gedwongen
worden, soms op zeer korte termijn, met voldragen projectvoorstellen te komen.
Dit legt hen maar ook het ambtelijk apparaat procedures en piekwerkzaamheden op,
die minder bevorderlijk zijn voor de creativiteit, participatie, communicatie en in
gezamenlijke verantwoordelijkheid, komen tot vernieuwende activiteiten en projec
ten. Op basis hiervan stellen wij u voor af te zien van een uitvoeringsprogramma.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar het onderdeel "slagvaardige procedures",
van dit beleidskader.
PROCEDURE.
Dit beleidskader wordt uitgebracht door de Stuurgroep Sociale vernieuwing die het
college van B. en W. van advies dient over zaken die de sociale vernieuwing be
treffen.
Na vaststelling van het ontwerp hebben B. en W. een standpunt ingenomen over het
uitgebrachte advies waarna dit rapport, via de raadsadviescommissie voor Economi
sche en Sociale Zaken, wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. De behandeling is
voorzien op 28 maart, zodat het beleidskader van kracht kan worden op 1 april.
Zoals in het voorafgaand jaar, is er voor gekozen de voortgangsrapportage niet
afzonderlijk ter inspraak voor te leggen. Inspraak op een verslag dat een weergave is
van het verloop van projecten, wordt niet als zinvol ervaren. Reacties op het ver-
deelbesluit zijn in de afzonderlijke procedure die gevolgd is voor het verdeelbesluit,
niet ontvangen. Voor zover er op basis van de voorstellen die in dit beleidskader
worden gepresenteerd nog kanttekeningen zijn te maken vanuit het veld, bestaat
hiertoe de mogelijkheid tijdens de openbare behandeling hiervan in de raadsadvies
commissie Economische en Sociale Zaken. Door toezending aan bij de sociale
vernieuwing betrokken instellingen, groeperingen en individuen en door ter inzage
legging, is bekendheid gegeven aan het uitgebrachte Beleidskader.
Dit beleidskader heeft een looptijd van een jaar, die betrekking heeft op de periode
1994-1995.
CONTOUREN VAN EEN BELEIDSKADER.
INLEIDING.
In onze evaluatie werd teruggeblikt op drie jaar sociale vernieuwing. In dit beleidska
der willen wij voor uit kijken en beschrijven hoe het proces van sociale vernieuwing
het komend jaar voortgang kan houden.
Op tal van plaatsen is er van alles gebeurd. Zowel binnen de verschillende gemeente
lijke diensten als bij het maatschappelijke middenveld zijn met sociale vernieuwing
aantoonbare successen behaald. De vernieuwende initiatieven en werkwijzen die
binnen de sociale vernieuwing zijn "uitgeprobeerd" in de afgelopen drie jaar, zullen
daar waar succes en structurele financiële middelen aanwezig zijn, worden voortge
zet. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de evaluatie drie jaar sociale
vernieuwing.
Natuurlijk zijn er op onderdelen ook zaken niet zo gegaan zoals wij dit graag hadden
gezien. Maar dat mocht ook! Nieuwe wegen uit proberen, risico's nemen en met
burgers en het maatschappelijk middenveld proberen om in gezamenlijke verantwoor
delijkheid iets voor mensen in Leeuwarden te betekenen is een leerproces waarin
fouten gemaakt mogen worden.
Drie jaar lang is het leidinggevend thema van de sociale vernieuwing geweest:
H Verbetering van de positie van mensen die zich in een maatschappelijke achter
stand bevinden of daarin dreigen te raken". Dit uitgangspunt zullen wij ook voor 1994
als richtinggevend beschouwen. Immers, alhoewel wij nu al drie jaar bezig zijn met
een beleid om dit te verwezenlijken, kan sociale vernieuwing niet voorkomen dat er
nog steeds mensen zijn die zich in een maatschappelijke achterstandssituatie
bevinden of dreigen er in te geraken. Helaas! En de huidige economische ontwikkelin
gen zijn niet echt geruststellend. Steeds meer mensen worden werkloos en het
perspectief op werk is met name in Friesland, verre van rooskleurig. Dit betekent
dat sociale vernieuwing urgent blijft.
Tegelijkertijd, moeten de mogelijkheden van sociale vernieuwing niet overschat
worden. Sociale vernieuwing kan en moet niet de pretentie hebben, om fundamentele
achterstanden structureel op te willen lossen. Daar is ondermeer sociaal-economi
sche beleid voor nodig. Sociale vernieuwing kan slechts aanvullend zijn op het sociaal
economische beleid. Met dien verstande dat daar waar in onze huidige maatschappij
permanente dynamiek en verandering regel is, sociale vernieuwing niet afwacht maar
zelf initiatieven neemt. Immers juist met sociale vernieuwing kunnen projectgewijs
specifieke problemen worden aangepakt of vernieuwingen uitgeprobeerd. Het
resultaat hiervan is dat mensen zelf aan de slag kunnen gaan om de sociale cohesie
te herstellen en de leefbaarheid van hun buurt/wijk kunnen verbeteren.
De vraag op welke wijze Sociale vernieuwing als stuwkracht en als motor voor
nieuwe ontwikkelingen in de komende jaren vorm moet krijgen en welke nieuwe
accenten gelegd moeten worden is door stuur- en projectgroep sociale vernieuwing
beantwoord tijdens een aantal brainstorm- en bezinningsvergaderingen.
3