met een uitvoeringsprogramma gewerkt. Uit de evaluatie blijkt echter dat dit uitvoeringsprogramma, een keurslijf is waarbinnen burgers en organisaties gedwongen worden, soms op zeer korte termijn, met voldragen projectvoorstellen te komen. Dit legt hen maar ook het ambtelijk apparaat procedures en piekwerkzaamheden op, die minder bevorderlijk zijn voor de creativiteit, participatie, communicatie en in gezamenlijke verantwoordelijkheid, komen tot vernieuwende activiteiten en projec ten. Op basis hiervan stellen wij u voor af te zien van een uitvoeringsprogramma. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het onderdeel "slagvaardige procedures", van dit beleidskader. PROCEDURE. Dit beleidskader wordt uitgebracht door de Stuurgroep Sociale vernieuwing die het college van B. en W. van advies dient over zaken die de sociale vernieuwing be treffen. Na vaststelling van het ontwerp hebben B. en W. een standpunt ingenomen over het uitgebrachte advies waarna dit rapport, via de raadsadviescommissie voor Economi sche en Sociale Zaken, wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. De behandeling is voorzien op 28 maart, zodat het beleidskader van kracht kan worden op 1 april. Zoals in het voorafgaand jaar, is er voor gekozen de voortgangsrapportage niet afzonderlijk ter inspraak voor te leggen. Inspraak op een verslag dat een weergave is van het verloop van projecten, wordt niet als zinvol ervaren. Reacties op het ver- deelbesluit zijn in de afzonderlijke procedure die gevolgd is voor het verdeelbesluit, niet ontvangen. Voor zover er op basis van de voorstellen die in dit beleidskader worden gepresenteerd nog kanttekeningen zijn te maken vanuit het veld, bestaat hiertoe de mogelijkheid tijdens de openbare behandeling hiervan in de raadsadvies commissie Economische en Sociale Zaken. Door toezending aan bij de sociale vernieuwing betrokken instellingen, groeperingen en individuen en door ter inzage legging, is bekendheid gegeven aan het uitgebrachte Beleidskader. Dit beleidskader heeft een looptijd van een jaar, die betrekking heeft op de periode 1994-1995. CONTOUREN VAN EEN BELEIDSKADER. INLEIDING. In onze evaluatie werd teruggeblikt op drie jaar sociale vernieuwing. In dit beleidska der willen wij voor uit kijken en beschrijven hoe het proces van sociale vernieuwing het komend jaar voortgang kan houden. Op tal van plaatsen is er van alles gebeurd. Zowel binnen de verschillende gemeente lijke diensten als bij het maatschappelijke middenveld zijn met sociale vernieuwing aantoonbare successen behaald. De vernieuwende initiatieven en werkwijzen die binnen de sociale vernieuwing zijn "uitgeprobeerd" in de afgelopen drie jaar, zullen daar waar succes en structurele financiële middelen aanwezig zijn, worden voortge zet. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de evaluatie drie jaar sociale vernieuwing. Natuurlijk zijn er op onderdelen ook zaken niet zo gegaan zoals wij dit graag hadden gezien. Maar dat mocht ook! Nieuwe wegen uit proberen, risico's nemen en met burgers en het maatschappelijk middenveld proberen om in gezamenlijke verantwoor delijkheid iets voor mensen in Leeuwarden te betekenen is een leerproces waarin fouten gemaakt mogen worden. Drie jaar lang is het leidinggevend thema van de sociale vernieuwing geweest: H Verbetering van de positie van mensen die zich in een maatschappelijke achter stand bevinden of daarin dreigen te raken". Dit uitgangspunt zullen wij ook voor 1994 als richtinggevend beschouwen. Immers, alhoewel wij nu al drie jaar bezig zijn met een beleid om dit te verwezenlijken, kan sociale vernieuwing niet voorkomen dat er nog steeds mensen zijn die zich in een maatschappelijke achterstandssituatie bevinden of dreigen er in te geraken. Helaas! En de huidige economische ontwikkelin gen zijn niet echt geruststellend. Steeds meer mensen worden werkloos en het perspectief op werk is met name in Friesland, verre van rooskleurig. Dit betekent dat sociale vernieuwing urgent blijft. Tegelijkertijd, moeten de mogelijkheden van sociale vernieuwing niet overschat worden. Sociale vernieuwing kan en moet niet de pretentie hebben, om fundamentele achterstanden structureel op te willen lossen. Daar is ondermeer sociaal-economi sche beleid voor nodig. Sociale vernieuwing kan slechts aanvullend zijn op het sociaal economische beleid. Met dien verstande dat daar waar in onze huidige maatschappij permanente dynamiek en verandering regel is, sociale vernieuwing niet afwacht maar zelf initiatieven neemt. Immers juist met sociale vernieuwing kunnen projectgewijs specifieke problemen worden aangepakt of vernieuwingen uitgeprobeerd. Het resultaat hiervan is dat mensen zelf aan de slag kunnen gaan om de sociale cohesie te herstellen en de leefbaarheid van hun buurt/wijk kunnen verbeteren. De vraag op welke wijze Sociale vernieuwing als stuwkracht en als motor voor nieuwe ontwikkelingen in de komende jaren vorm moet krijgen en welke nieuwe accenten gelegd moeten worden is door stuur- en projectgroep sociale vernieuwing beantwoord tijdens een aantal brainstorm- en bezinningsvergaderingen. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 279