Blad 6
groei van de bevolking
bevolking
bevolkings
groei
1-1 t/m 31-12
woonruimte-
voorraad
groei woon
ruimtes
1-1 t/m 31-12
1-1-1990
85569
115
40016
463
1-1-1991
85693
712
40.479
295
1-1-1992
86 .405
373
40774
261
1-1-1993
86778
693
41.067
240
1-1-1994
87.471
41307
Duidelijk is uit de tabel dat:
- de gemiddeld positieve trend in de bevolkingsontwikke
ling zich voortzet
- de groei van het aantal woningen neemt af
- de woningbezetting nog steeds daalt.
Dit resulteert in een grotere woningbehoefte voor de ge
meente Leeuwarden.
Leegstand
De leegstand is in het afgelopen jaar sterk gedaald. Was in
oktober 1992 de leegstand nog 3.9 van het totale woning
bestand, op 1 januari 1994 bedroeg het percentage 3.1
Het leegstandspercentage is berekend conform de landelijk
gehanteerde CBS-definitie d.w.z. gebaseerd op een koppe
ling van het woningregister met het bevolkingsregister:
woningen waar geen mensen op staan ingeschreven en die niet
op een andere manier gebruikt worden staan dus leeg. Dit
geeft afwijkingen met de feitelijke leegstand. Afgesproken
is dat de controle van het bestand van Burgerzaken met de
gegevens van de corporaties regelmatig zal plaatsvinden.
Achtergrondinformatie over de bestaande woningvoorraad
Het woningmarktbeleid is verder gebaseerd op een analyse
van de bestaande bebouwde omgeving en op de resultaten van
het signaleringssysteem.
Eind vorig jaar is de "wijk- en dorpsbeschrijving" uitgeko
men voor de gemeente Leeuwarden. Hierin staan vele basisge
gevens (1-1-93) op wijkniveau, terwijl ook een analyse is
gemaakt van waar (locatie) en in welke sectoren (koop/huur,
gestapeld/laagbouw) de leegstand voorkomt. Het rapport is
in uw bezit.
Blad 7
Het signaleringssysteem is veel breder van opzet. In dit
systeem wordt informatie verzameld als werkzoekenden,
uitkeringsgerechtigden, gezinssamenstelling, huurachter
standen, mutatiegraad, populariteit van een complex/wijk,
en verhuisgeneigdheidAl deze gegevens/indicatoren zijn op
het niveau van ca. 100 a 200 woningen beschikbaar.
Hierdoor is het mogelijk zeer gericht die gebieden aan te
wijzen waar een cumulatie van probleem factoren voorkomt.
Onderdeel van het signaleringssysteem is verder de vragen
lijst waar bewoners hun oordeel kunnen geven over een
veelheid "van aspecten zoals bijv: onderhoud woning, woonom
geving, ergernissen, enge plekken, sociaal woonklimaat etc.
Woningverbetering
De nieuwbouw bedraagt qua omvang t.o.v. het totale woning
bestand nog geen 1 van de totale woningvoorraad. De
invloed van nieuwbouw dient dan ook niet overschat te
worden. In de toekomst zal steeds meer het werkterrein van
de gemeente komen te liggen op het terrein van het (strate
gisch) voorraadbeheer en het bevorderen van een betere ver
deling van de woningvoorraad over de inwoners van de ge
meente. Ook aan het stimuleren van woningverbetering zal
veel aandacht worden geschonken.
Het BWS'95 kent een relatief gunstig subsidieregime voor
particuliere huurwoningen, dit in tegenstelling tot de
andere categorieën woningen binnen het BWS'95. Inclusief
subsidie plaatselijk verschillende omstandigheden gaat het
om een subsidiebedrag van ca. f 20.000,-. De verwachting
is, dat hierdoor ca. 50 aanvragen voor verbetering zullen
worden ingediend, waarvan 10 in het kader van "Wonen boven
Winkels"
We zullen hoog niveaurenovaties (met een investering van
meer dan f 50.000,-) voor de vooroorlogse huurwoningen in
het kader van de gerichte aanpak in de stadsvernieuwing
sterk stimuleren. We keren de subsidiebijdragen daarvoor
als bijdrage-ineens uit. Het aantal te verbeteren woningen
is voor dit jaar geraamd op 50.
Voor de niet-ingrijpende vooroorlogse woningverbetering
stelt het Rijk in het kader van het BWS geen middelen meer
beschikbaar. Wel wordt aan de gemeente voor deze categorie
woningen een budget toegedeeld via de stadsvernieuwings-
middelenVoor dit doel wordt de subsidieregeling toegepast
zoals die geldt voor de verbetering van door eigenaren
bewoonde woningen