Privatisering Onderwijs Service- en Adviesbureau van de
Dienst Welzijn
Bijlage nr. 5
Aan de Gemeenteraad.
Algemeen
In januari 1993 hebben wij besloten om een reorganisatie
van de sector Onderwijs van de dienst Welzijn door te
voeren. Gegeven de ontwikkelingen op het terrein van de
schoolbestuurlijke ondersteuning, hebben wij toen besloten,
dat voornoemde reorganisatie moest plaatsvinden volgens het
zogeheten "dubbelrolmodel". Daarmee wilden wij in de ambte
lijke organisatie een scheiding aanbrengen op basis van de
rollen die de gemeente op het terrein van het onderwijs
vervult, te weten die van lokale overheid enerzijds en die
van bevoegd gezag van het openbaar onderwijs anderzijds.
Als gevolg van die visie, is er sedert 1 augustus 1993
sprake van een afdeling Onderwijs waar de verantwoorde
lijkheid voor de uitvoering van alle taken, die de gemeente
als lokale overheid op het terrein van het onderwijs ver
vult en een afdeling OSAB (Onderwijs Service- en Adviesbu
reau) ten behoeve van de uitvoering van alle schoolbestuur-
lijke ondersteunende taken voor het openbaar onderwijs.
Tezelfdertijd hebben wij ons indachtig de door uw Raad
uitgesproken wens om te komen tot een onderzoek naar de
mogelijkheid om zoveel mogelijk uitvoerende taken af te
stoten, beraden op de vraag of een mogelijke verzelfstandi
ging van het onderhavige organisatie-onderdeel wenselijk
is
Op basis van een ambtelijke verkenning van de marktontwik
kelingen, de uitkomsten van overleg met andere Friese
gemeenten en met de Vereniging van Friese gemeenten hebben
wij eveneens in januari 1993 besloten een onderzoek te
starten naar de mogelijkheden van verzelfstandiging van de
schoolbestuurlijke ondersteunende taken.
Wij zijn tot de conclusie gekomen, dat er gezien de ontwik
kelingen op het onderwijsgebied voldoende marktperspectie
ven zijn, om de schoolbestuurlijke ondersteuningstaken in
regionaal verband te bundelen. Omdat de gemeenten in
Friesland in meerderheid nog niet toe waren aan het zetten
van stappen in die richting, was het niet haalbaar op korte
termijn te komen tot het samen met andere gemeenten oprich
ten van een regionaal onderwijsbureau.
Gezien echter de ontwikkelingen in de markt, en het feit,
dat er verschillende particuliere bureaus actief zijn in