Blad 2
uitgewerkt en neergelegd in het rapport "Leeuwarden
in Stelling - (Be)sturingsmodel
2. Besturingsmodel
Het besturingsmodel kan gezien worden als het geheel
van uitgangspunten, regels en kaders waarlangs taken,
bevoegdheden en verantwoordelijkheden over de ver
schillende organen respfuncties binnen de organisa
tie worden verdeeld en toegewezen. Tevens wordt aan
dacht besteed aan de wijze waarop opdrachtverstrek
king en rapportage over de uitvoering plaatsvinden.
Het nu voorliggende rapport omvat een visie op de
sturing van de gemeente Leeuwarden en de vertaling
daarvan in een integraal besturingsmodel, dat wil
zeggen een model voor de zowel de politieke bestuurs
organen als de ambtelijke functies.
De ontwikkeling van dit model heeft plaatsgevonden in
diverse informatie- en discussie-ronden, in diverse
gremia waaronder de Adviesgroep LIS. Ook zijn de uit
gangspunten en implicaties van het model voor met
name de raadsleden, college en wethouders uitgebreid
besproken in een studiebijeenkomst Bestuurder tus
sen hoofdlijnen en lantaarnpaal') voor alle raadsle
den
In het rapport komen aan de orde:
Overwegingen en uitgangspunten die ten grondslag
liggen aan het rapport;
Organisatie-concept gemeentebestuur;
Begrotings-, plannings- en verantwoordingscyclus;
Organisatie-concept Uitvoering(s-organisatie)
Organisatie-inrichting
Management-contracten
Functiekarakteristieken leidinggevenden
Implementatie-stramien
Daarnaast is voor u ter informatie een indicatief
overzicht van de clustering van produktgroepen per
dienst ter inzage gelegd.
Kortheidshalve verwijzen wij u naar het hierbij ge
voegde rapport
In het hiernavolgende gaan wij in het kort in op een
aantal centrale onderwerpen in het rapport.
1 Politiek-bestuurlij k systeem - bedrijfssysteem
Het model onderscheidt twee componenten in de orga
nisatie van de gemeente Leeuwarden:
- politiek-bestuurlijk systeem
Blad 3
- bedrijfssysteem.
Het politiek-bestuurlijk systeem richt zich op legi
timering door middel van realisatie van beleidsvoor
nemens De opdracht van het politiek-bestuurlijk sys
teem aan het bedrijfssysteem is tweeledig:
streven naar een verantwoorde prijs/prestatiever
houding
zorgdragen voor voldoende flexibiliteit in de
organisatie, zodat veranderingen en koerswijzi
gingen eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden.
In het rapport is dit concept vertaald naar het pro
ces van sturing dat plaatsvindt in Raad, commissies,
college en ambtelijk management.
2.2 Contract-management
Gekozen wordt voor een zakelijke relatie tussen beide
systemen, met scheiding van verantwoordelijkheden,
waarbij het politiek-bestuurlijk systeem op enige af
stand staat van het bedrijfssysteem. Het politieke
systeem richt zich op het bepalen van de strategische
doelen (i.e. besturen op hoofdlijnen) en laat het be
drijfssysteem deze doelen realiseren.
De verbinding tussen beide systemen wordt vormgegeven
in management-contractenHet college sluit namens de
Raad een contract af met de gemeentesecretaris als
manager van de ambtelijke organisatie. De gemeentese
cretaris sluit op basis daarvan contracten af met de
dienstdirecteurendie op hun beurt weer contracten
afsluiten met sectormanagers. Via een vooraf vastge
steld schema wordt langs de omgekeerde lijn gerappor
teerd over de uitvoering van die contracten.
De gewenste flexibiliteit in de besturing kan gehand
haafd blijven doordat het politiek-bestuurlijk sys
teem voor zichzelf in het beleidsprogramma en de
daarmee samenhangende ramingen (politiek) inhoudelij
ke en financiële ruimte creëert. Anderzijds stelt ook
het bedrijfssysteem structureel ruimte beschikbaar
voor tussentijdse aanpassingen. Ook deze randvoor
waarden worden steeds in de management-contracten
zichtbaar gemaakt.
De betrokkenheid van de Raad in het beleidsproces
wordt gerealiseerd door de fase van beleidsontwikke
ling meer dan voorheen te beschouwen als een creatie
ve fase waarin raadsadviescommissiecollege en amb-