Blad 2 uitgewerkt en neergelegd in het rapport "Leeuwarden in Stelling - (Be)sturingsmodel 2. Besturingsmodel Het besturingsmodel kan gezien worden als het geheel van uitgangspunten, regels en kaders waarlangs taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden over de ver schillende organen respfuncties binnen de organisa tie worden verdeeld en toegewezen. Tevens wordt aan dacht besteed aan de wijze waarop opdrachtverstrek king en rapportage over de uitvoering plaatsvinden. Het nu voorliggende rapport omvat een visie op de sturing van de gemeente Leeuwarden en de vertaling daarvan in een integraal besturingsmodel, dat wil zeggen een model voor de zowel de politieke bestuurs organen als de ambtelijke functies. De ontwikkeling van dit model heeft plaatsgevonden in diverse informatie- en discussie-ronden, in diverse gremia waaronder de Adviesgroep LIS. Ook zijn de uit gangspunten en implicaties van het model voor met name de raadsleden, college en wethouders uitgebreid besproken in een studiebijeenkomst Bestuurder tus sen hoofdlijnen en lantaarnpaal') voor alle raadsle den In het rapport komen aan de orde: Overwegingen en uitgangspunten die ten grondslag liggen aan het rapport; Organisatie-concept gemeentebestuur; Begrotings-, plannings- en verantwoordingscyclus; Organisatie-concept Uitvoering(s-organisatie) Organisatie-inrichting Management-contracten Functiekarakteristieken leidinggevenden Implementatie-stramien Daarnaast is voor u ter informatie een indicatief overzicht van de clustering van produktgroepen per dienst ter inzage gelegd. Kortheidshalve verwijzen wij u naar het hierbij ge voegde rapport In het hiernavolgende gaan wij in het kort in op een aantal centrale onderwerpen in het rapport. 1 Politiek-bestuurlij k systeem - bedrijfssysteem Het model onderscheidt twee componenten in de orga nisatie van de gemeente Leeuwarden: - politiek-bestuurlijk systeem Blad 3 - bedrijfssysteem. Het politiek-bestuurlijk systeem richt zich op legi timering door middel van realisatie van beleidsvoor nemens De opdracht van het politiek-bestuurlijk sys teem aan het bedrijfssysteem is tweeledig: streven naar een verantwoorde prijs/prestatiever houding zorgdragen voor voldoende flexibiliteit in de organisatie, zodat veranderingen en koerswijzi gingen eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden. In het rapport is dit concept vertaald naar het pro ces van sturing dat plaatsvindt in Raad, commissies, college en ambtelijk management. 2.2 Contract-management Gekozen wordt voor een zakelijke relatie tussen beide systemen, met scheiding van verantwoordelijkheden, waarbij het politiek-bestuurlijk systeem op enige af stand staat van het bedrijfssysteem. Het politieke systeem richt zich op het bepalen van de strategische doelen (i.e. besturen op hoofdlijnen) en laat het be drijfssysteem deze doelen realiseren. De verbinding tussen beide systemen wordt vormgegeven in management-contractenHet college sluit namens de Raad een contract af met de gemeentesecretaris als manager van de ambtelijke organisatie. De gemeentese cretaris sluit op basis daarvan contracten af met de dienstdirecteurendie op hun beurt weer contracten afsluiten met sectormanagers. Via een vooraf vastge steld schema wordt langs de omgekeerde lijn gerappor teerd over de uitvoering van die contracten. De gewenste flexibiliteit in de besturing kan gehand haafd blijven doordat het politiek-bestuurlijk sys teem voor zichzelf in het beleidsprogramma en de daarmee samenhangende ramingen (politiek) inhoudelij ke en financiële ruimte creëert. Anderzijds stelt ook het bedrijfssysteem structureel ruimte beschikbaar voor tussentijdse aanpassingen. Ook deze randvoor waarden worden steeds in de management-contracten zichtbaar gemaakt. De betrokkenheid van de Raad in het beleidsproces wordt gerealiseerd door de fase van beleidsontwikke ling meer dan voorheen te beschouwen als een creatie ve fase waarin raadsadviescommissiecollege en amb-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 128