Blad 4 tenaren regelmatig en vroegtijdig van gedachten wis selen over de vorming van de beleidsontwikkeling. 2.3 Organisatie Bij het inrichten van de ambtelijke organisatie is aangesloten op de doelstellingen van de reorganisatie van 1990. Kernbegrippen zijn oa decentralisatie van verantwoordelijkheden; organisatie onderdelen zijn integraal verantwoor delijk; synergie door organisatie van ondersteunende functies geen vermenging van control, controlling en ad visering Bij de inrichting wordt voorts uitgegaan van ééndui dige relaties tussen organen en/of functionarissen in de organisatie. Uitgangspunt is dat ieder orgaan of iedere functionaris maar 'één baas' heeft. De gemeentesecretaris staat aan het hoofd van de amb telijke organisatie. Hij sluit contracten af met di recteuren en bewaakt de uitvoering daarvan en hij adviseert het gemeente-bestuur inzake strategische vraagstukken. Om deze taken te kunnen waarmaken wordt de gemeentesecretaris bijgestaan door staffunctiona rissen. Enerzijds zijn dit staffunctionarissen op het terrein van het middelenbeheeren anderzijds door staffunctionarissen voor de beleidscoördinatie en strategische beleidsontwikkeling In het rapport wordt, in afwijking van het oorspron kelijke plan LIS, voorgesteld beide groepen staffunc tionarissen organisatorisch te scheiden in een groep Beleidscoördinatie onder de aansturing van de gemeen tesecretaris en een groep Middelen onder de directeur Bedrij fsvoering Wij achten dit onderscheid onnodig en zijn van mening dat beide groepen door de directeur Bedrijfsvoering aangestuurd dienen te worden. Via afspraken tussen de gemeentesecretaris en de directeur Bedrijfsvoering, kan eerstgenoemde zich verzekeren van de gewenste ondersteuning 3Implementatie Het zal duidelijk zijn dat met het vaststellen van dit rapport de implementatie van het besturingsmodel nog geen feit is. Het rapport biedt een leidraad voor Blad 5 het concretiseren van de wijze waarop de gemeentelij ke organisatie wordt bestuurd en beheerd. Het rapport markeert de start van een veranderingsproces. Een proces dat zowel het functioneren van het politiek bestuur als de ambtelijke organisatie zal beïnvloeden en veranderen. Voor alle betrokkenen, raadsleden en ambtenaren, is het noodzakelijk dat geoefend wordt in het praktizeren van de gewijzigde managementstijl, waarbij men bereid moet zijn een dialoog aan te gaan over de invulling van die rollen. Een programma voor de training en begeleiding van leidinggevenden en politieke bestuurders is in ontwikkeling en zal in februari 1995 van start gaan. Daarnaast dient het functioneren van het model jaarlijks geëvalueerd te worden en zonodig bijgesteld te worden aan de hand van ervaringen en ontwikkelingen. Wij stellen voor die evaluatie te koppelen aan de concern-marap lil/voorlopige jaarrekening. 4. Algemene organisatieverordening 1995 Een aantal aspecten van de gewijzigde structuur en werkwijze zullen de komende tijd aan de hand van de nadere voorstellen in een formeel juridisch kader worden verankerd. Zo zal o.a. het mandaat-statuut moeten worden herzien en zal de verordening op het financieel management moeten worden opgesteld. Bij de verdere ontwikkeling van het project LIS worden daar voor voorstellen uitgewerkt. Het formeel juridisch kader voor het bestuur en be heer van de organisatie is vastgelegd in de eveneens aan u voorgelegde "Algemene Organisatie-verordening 1995'Deze verordening komt in de plaats van de 'Al gemene Beheersverordeningdie uit 1954 stamt en sinds de reorganisatie van 1990 actualisatie behoeft. In de Algemene Organisatie-verordening 1995 zijn, op basis van het besturingsconcept, op hoofdlijnen de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, alsmede de werkwijzen en procedures, rond het beheer en be stuur van organisatie beschreven en verdeeld over de verschillende organen en functionarissen in de orga nisatie. De verordening voorziet aldus in een formele basisstructuur waarin ruimte is gelaten om aan de hand van de praktijk verdere verfijningen aan te brengen, zonder dat de verordening daarvoor steeds gewijzigd dient te worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 129