De hoofdtaken van de diensten en concernstaf wor den door de Gemeenteraad vastgesteld en neerge legd in een bij deze verordening behorende bijla ge. Burgemeester en Wethouders kunnen deze hoofdtaken nader preciseren. Burgemeester en Wethouders kunnen besluiten tot het instellen van bijzondere organisatorische eenheden die een tijdelijk karakter dragen. Aan die eenheden kunnen hoofdtaken of delen daarvan van één of meerdere diensten c.q. concernstaf ter voorbereiding en/of uitvoering worden opgedragen. Het beheer van zo een verband wordt opgedragen aan de gemeentesecretaris of een directeur. Tot het instellen van zo een verband wordt niet be sloten dan op voordracht van de gemeentesecreta ris Artikel 2 Op basis van de hoofdtaken stellen Burgemeester en Wethouders de hoofdstructuur van iedere dienst en de concernstaf vast. Tot wijziging van de hoofdstructuur van een dienst of de concernstaf wordt niet besloten dan nadat het personeel op basis van door Burgemees ter en Wethouders te geven richtlijnen bij de voorbereiding daarvan is betrokken. De organisatie, het beheer en de taak van de Dienst Brandweer op grond van artikel 1, tweede lid van de Brandweerwet 1985 is, voor zoveel no dig, nader geregeld bij afzonderlijke Organisa tie- en beheersverordening brandweer. Artikel 3 Het algemeen beheer van de ambtelijke organisatie berust bij Burgemeester en Wethouders. Onder bestuurlijke verantwoordelijkheid en co ördinatie van Burgemeester en Wethouders is de gemeentesecretaris het hoofd van de ambtelijke organisatie en belast met het dagelijks beheer. De gemeentesecretaris mandateert delen van taken en bevoegdheden inzake het dagelijks beheer van de diensten en concernstaf door aan een directeur conform de door de Gemeenteraad c.q. Burgemeester en Wethouders vastgestelde richtlijnen. Onvermin derd het bepaalde in deze verordening blijft hij eindverantwoordelijk voor alle aangelegenheden betreffende de ambtelijke organisatie. Blad 3 3 De directeuren van de diensten en concernstaf worden benoemd en ontslagen door Burgemeester en Wethouders. De gemeentesecretaris bevordert het tot stand komen van de voordracht. 4 Tot het doen van een aanbeveling tot benoeming van de gemeentesecretaris en de voordracht ten aanzien van de directeuren wordt niet overgegaan dan nadat het personeel op basis van door Burge meester en Wethouders te geven richtlijnen bij de selectie is betrokken. 5 De gemeentesecretaris kan voor een directeur een nadere instructie vaststellen. Daarnaast kan hij taakopdrachten voor een directeur vaststellen, waarin op het beheer en de ontwikkeling van de dienst betrekking hebbende taken voor een bepaal de periode nader worden vastgesteld. Artikel 4 De gemeente-archivaris oefent, onverminderd de verantwoor delijkheid van de directeur van de dienst Algemene Zaken voor het dagelijks beheer van dit dienstonderdeel, in over eenstemming met het bepaalde in de Archiefwet rechtstreeks onder bevelen van Burgemeester en Wethouders het beheer uit over de naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats overge brachte archiefbescheiden en historisch-documentaire ver zamelingen evenals het toezicht op het beheer van archief bescheiden van de diensten en de eenheden als bedoeld in artikel 1 voorzover deze bescheiden niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats. Artikel 5 Indien bij afzonderlijke verordening een commissie op grond van de Gemeentewet wordt ingesteld, die belast is met het beheer van een dienst of een onderdeel daarvan, of indien een bijzondere organisatorische eenheid op grond van arti kel 1, lid 3, wordt ingesteld, mogen in die verordening of in dat besluit geen bepalingen voorkomen die de bevoegdhe den van de in deze verordening genoemde functionarissen aantasten Artikel 6 1. Indien besloten wordt tot het instellen van een bijzondere organisatorische eenheid, worden in dat besluit tevens bepalingen opgenomen ten aan zien van:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 131