Blad 8
4 De gemeentesecretaris sluit op basis van het ma
nagementcontract, als bedoeld in het eerste lid,
een managementcontract af met de directeuren van
de diensten en concernstaf en bewaakt de uitvoe
ring daarvan
5In dit managementcontract wordt in ieder geval
het volgende geregeld:
afspraken over de verdeling van taken en
bevoegdheden en de daaraan verbonden pres
taties of produkten;
de totstandkoming van een werkplan van de
dienst c.q. concernstaf, ter realisatie
van de gestelde doelen en te leveren dien
sten,
en in relatie daarmee:
a. het budget van de dienst c.q. concernstaf,
ten minste verdeeld naar het toegestane
personeelsbudget en het toegestane activi
teitenbudget
b. de richtlijnen waarbinnen het gemeentelijk
middelenbeleid door de diensten en con
cernstaf zal worden uitgevoerd;
c. de begrotings-, plannings en verantwoor
dingscyclus
wijze van informatieverstrekking.
6Indien tussen de gemeentesecretaris en een direc
teur geen overeenstemming wordt bereikt, stelt de
gemeentesecretaris het managementcontract eenzij
dig vast.
7De managementcontracten kunnen tussentijds worden
bijgesteld
Hoofdstuk 3
Werkwijze van de ambtelijke organisatie
Paragraaf 1: Gemeentesecretaris als ambtelijk coördinator
Artikel 16
Met inachtneming van het bepaalde in de hoofdstukken 1 en 2
bevordert de gemeentesecretaris een goede samenwerking en
samenhang tussen de diensten en concernstaf. De gemeentese
cretaris geeft, indien noodzakelijk, aanwijzingen aan di
recteuren om die samenwerking en samenhang te verzekeren.
Blad 9
Artikel 17
De gemeentesecretaris heeft het recht bij alle onderge
schikte ambtenaren, zowel individueel als per organisatori
sche eenheid, de inlichtingen in te winnen die voor een
goede vervulling van zijn taak nodig zijn.
Artikel 18
Voorzover hij zulks in aanvulling op hetgeen daaromtrent in
de volgende paragraaf is bepaald nodig acht, stelt de ge
meentesecretaris procedures vast voor de behandeling van
zaken die door het bestuur aan de ambtelijke organisatie
ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.
Paragraaf 2Procedures
Artikel 19
1Een bestuursopdracht is een door Burgemeester en
Wethouders vastgesteld document, waarin opdracht
wordt gegeven tot het onderzoeken en rapporteren
over een onderwerp van politiek-bestuurlijke be
tekenis, waarin richtinggevende uitspraken worden
gedaan over het met betrekking tot dat onderwerp
te voeren casu quo gewenste beleid.
2 Een bestuursopdracht wordt opgesteld in
gevallen, waarin sprake is van relatief
complexe, beleidsgevoelige en omvangrijke
zaak
zaken die een dienstoverstijgende aanpak
vragen
3. Nadat Burgemeester en Wethouders met de concept-
bestuursopdracht hebben ingestemd, wordt het con
cept ter instemming voorgelegd aan de functionele
raadsadviescommissie(s)
4 Vervolgens stellen Burgemeester en Wethouders de
bestuursopdracht vast.
Artikel 20
1Elke zaak wordt primair voorbereid en uitgevoerd
door de dienst of concernstaf tot wiens taakge
bied de desbetreffende zaak behoort, tenzij in
een bestuursopdracht anders wordt bepaald.
2. Indien een zaak zich over het taakgebied van meer
dan een dienst en concernstaf uitstrekt en ten
aanzien van die zaak geen toepassing is gegeven