Blad 8 4 De gemeentesecretaris sluit op basis van het ma nagementcontract, als bedoeld in het eerste lid, een managementcontract af met de directeuren van de diensten en concernstaf en bewaakt de uitvoe ring daarvan 5In dit managementcontract wordt in ieder geval het volgende geregeld: afspraken over de verdeling van taken en bevoegdheden en de daaraan verbonden pres taties of produkten; de totstandkoming van een werkplan van de dienst c.q. concernstaf, ter realisatie van de gestelde doelen en te leveren dien sten, en in relatie daarmee: a. het budget van de dienst c.q. concernstaf, ten minste verdeeld naar het toegestane personeelsbudget en het toegestane activi teitenbudget b. de richtlijnen waarbinnen het gemeentelijk middelenbeleid door de diensten en con cernstaf zal worden uitgevoerd; c. de begrotings-, plannings en verantwoor dingscyclus wijze van informatieverstrekking. 6Indien tussen de gemeentesecretaris en een direc teur geen overeenstemming wordt bereikt, stelt de gemeentesecretaris het managementcontract eenzij dig vast. 7De managementcontracten kunnen tussentijds worden bijgesteld Hoofdstuk 3 Werkwijze van de ambtelijke organisatie Paragraaf 1: Gemeentesecretaris als ambtelijk coördinator Artikel 16 Met inachtneming van het bepaalde in de hoofdstukken 1 en 2 bevordert de gemeentesecretaris een goede samenwerking en samenhang tussen de diensten en concernstaf. De gemeentese cretaris geeft, indien noodzakelijk, aanwijzingen aan di recteuren om die samenwerking en samenhang te verzekeren. Blad 9 Artikel 17 De gemeentesecretaris heeft het recht bij alle onderge schikte ambtenaren, zowel individueel als per organisatori sche eenheid, de inlichtingen in te winnen die voor een goede vervulling van zijn taak nodig zijn. Artikel 18 Voorzover hij zulks in aanvulling op hetgeen daaromtrent in de volgende paragraaf is bepaald nodig acht, stelt de ge meentesecretaris procedures vast voor de behandeling van zaken die door het bestuur aan de ambtelijke organisatie ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen. Paragraaf 2Procedures Artikel 19 1Een bestuursopdracht is een door Burgemeester en Wethouders vastgesteld document, waarin opdracht wordt gegeven tot het onderzoeken en rapporteren over een onderwerp van politiek-bestuurlijke be tekenis, waarin richtinggevende uitspraken worden gedaan over het met betrekking tot dat onderwerp te voeren casu quo gewenste beleid. 2 Een bestuursopdracht wordt opgesteld in gevallen, waarin sprake is van relatief complexe, beleidsgevoelige en omvangrijke zaak zaken die een dienstoverstijgende aanpak vragen 3. Nadat Burgemeester en Wethouders met de concept- bestuursopdracht hebben ingestemd, wordt het con cept ter instemming voorgelegd aan de functionele raadsadviescommissie(s) 4 Vervolgens stellen Burgemeester en Wethouders de bestuursopdracht vast. Artikel 20 1Elke zaak wordt primair voorbereid en uitgevoerd door de dienst of concernstaf tot wiens taakge bied de desbetreffende zaak behoort, tenzij in een bestuursopdracht anders wordt bepaald. 2. Indien een zaak zich over het taakgebied van meer dan een dienst en concernstaf uitstrekt en ten aanzien van die zaak geen toepassing is gegeven

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 134