Blad 10 aan artikel 1, lid 3, wijst de gemeentesecretaris een dienst of de concernstaf aan die primair ver antwoordelijk is voor de voorbereiding of de uit voering alsmede voor de tijdsplanning en de bewa king van de voortgang, en de daarbij behorende middelen. Indien er sprake is van een afwijking van een vastgesteld concernplan legt hij de be treffende zaak voor aan Burgemeester en Wethou ders Artikel 21 1- Indien een zaak de hoofdtaak van een andere afde ling binnen de dienst of concernstaf raakt, vraagt de primair met de voorbereiding of uitvoe ring belaste afdeling aanvullend advies aan de andere afdeling. 2Een afdeling kan ook uit eigen beweging of op aanwijzing van de directeur aanvullend advies uitbrengen. Steeds wordt een geïntegreerd advies uitgebracht waarin de argumenten voor mogelijke beleidskeuzes worden opgenomen. De directeur kan daartoe interne overlegorganen instellen, onder zijn leiding of onder de leiding van een door hem aan te wijzen ambtenaar. 3. Bij blijvend verschil van inzicht, worden de verschillende meningen beargumenteerd in het ad vies aan Burgemeester en Wethouders opgenomen. Bij verschil van inzicht voegt de directeur zijn standpunt uitdrukkelijk toe aan het advies aan Burgemeester en Wethouders. Hij doet dit eveneens indien geen verschil van inzicht tussen betrokken eenheden bestaat, maar naar zijn oordeel zijn verantwoordelijkheden op grond van artikel 14 van deze verordening in het geding zijn. Artikel 22 1- Indien een zaak het taakgebied van een andere dienst of de concernstaf raakt, vraagt de primair met de voorbereiding of uitvoering belaste dienst aanvullend advies aan die dienst of de concern staf 2- Een dienst of de concernstaf kan ook uit eigen beweging aanvullend advies uitbrengen. De gemeen tesecretaris wordt hiervan op de hoogte gesteld, indien hierdoor eerder afgesproken planningen en procedures zouden worden beïnvloed. 3- Het aanvullend advies wordt rechtstreeks uitge bracht aan de dienst of de concernstaf, die met Blad 11 de voorbereiding of uitvoering is belast. 4 De dienst of concernstaf, die aanvullend advies uitbrengt, treedt zoveel mogelijk in overleg met de met de voorbereiding of uitvoering van het beleid belaste dienst of concernstaf, ten einde te trachten tot geïntegreerde advisering te ko men, waarin de argumenten voor mogelijke beleids keuzes worden opgenomen. 5. Bij blijvend verschil van inzicht voegt de dienst of concernstaf die primair met de voorbereiding of uitvoering van het beleid is belast, de aan vullende adviezen onverkort aan het advies, dat uitgebracht wordt aan Burgemeester en Wethouders, toe Artikel 23 De directeuren wijzen ieder voor hun dienst of concernstaf ambtenaren aan, die omtrent onderdelen van het beleid waar voor de directeuren verantwoordelijkheid dragen, rechtstreeks overleg voeren met het voor dat beleid primair verantwoordelijk lid van het College van Burgemeester en Wethouders. De directeur kan zelf ook aan het overleg deel nemen. Deze ambtenaren ontvangen daartoe, binnen de gegeven randvoorwaarden van de directeur, mandaat van de directeur. Omtrent de inhoud van het overleg leggen zij verantwoording af tegenover de directeur. De directeuren leggen hierover verantwoording af aan de gemeentesecretaris op een door hem vastgestelde wijze. Paragraaf 3: De directieraad Artikel 24 XTer bewaking van eenheid in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie opgedragen taken voert de gemeentesecretaris regelmatig gezamen lijk overleg met de directeuren. Dit overleg wordt aangeduid met de benaming 'directieraad'. 2. De gemeentesecretaris is voorzitter van de direc tieraad en draagt de eindverantwoordelijkheid voor de beslissingen die in deze raad genomen worden 3 In de directieraad hebben, naast de gemeentese cretaris, de directeuren van de diensten en de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 135