Blad 10
aan artikel 1, lid 3, wijst de gemeentesecretaris
een dienst of de concernstaf aan die primair ver
antwoordelijk is voor de voorbereiding of de uit
voering alsmede voor de tijdsplanning en de bewa
king van de voortgang, en de daarbij behorende
middelen. Indien er sprake is van een afwijking
van een vastgesteld concernplan legt hij de be
treffende zaak voor aan Burgemeester en Wethou
ders
Artikel 21
1- Indien een zaak de hoofdtaak van een andere afde
ling binnen de dienst of concernstaf raakt,
vraagt de primair met de voorbereiding of uitvoe
ring belaste afdeling aanvullend advies aan de
andere afdeling.
2Een afdeling kan ook uit eigen beweging of op
aanwijzing van de directeur aanvullend advies
uitbrengen. Steeds wordt een geïntegreerd advies
uitgebracht waarin de argumenten voor mogelijke
beleidskeuzes worden opgenomen. De directeur kan
daartoe interne overlegorganen instellen, onder
zijn leiding of onder de leiding van een door hem
aan te wijzen ambtenaar.
3. Bij blijvend verschil van inzicht, worden de
verschillende meningen beargumenteerd in het ad
vies aan Burgemeester en Wethouders opgenomen.
Bij verschil van inzicht voegt de directeur zijn
standpunt uitdrukkelijk toe aan het advies aan
Burgemeester en Wethouders. Hij doet dit eveneens
indien geen verschil van inzicht tussen betrokken
eenheden bestaat, maar naar zijn oordeel zijn
verantwoordelijkheden op grond van artikel 14 van
deze verordening in het geding zijn.
Artikel 22
1- Indien een zaak het taakgebied van een andere
dienst of de concernstaf raakt, vraagt de primair
met de voorbereiding of uitvoering belaste dienst
aanvullend advies aan die dienst of de concern
staf
2- Een dienst of de concernstaf kan ook uit eigen
beweging aanvullend advies uitbrengen. De gemeen
tesecretaris wordt hiervan op de hoogte gesteld,
indien hierdoor eerder afgesproken planningen en
procedures zouden worden beïnvloed.
3- Het aanvullend advies wordt rechtstreeks uitge
bracht aan de dienst of de concernstaf, die met
Blad 11
de voorbereiding of uitvoering is belast.
4 De dienst of concernstaf, die aanvullend advies
uitbrengt, treedt zoveel mogelijk in overleg met
de met de voorbereiding of uitvoering van het
beleid belaste dienst of concernstaf, ten einde
te trachten tot geïntegreerde advisering te ko
men, waarin de argumenten voor mogelijke beleids
keuzes worden opgenomen.
5. Bij blijvend verschil van inzicht voegt de dienst
of concernstaf die primair met de voorbereiding
of uitvoering van het beleid is belast, de aan
vullende adviezen onverkort aan het advies, dat
uitgebracht wordt aan Burgemeester en Wethouders,
toe
Artikel 23
De directeuren wijzen ieder voor hun dienst of concernstaf
ambtenaren aan, die omtrent onderdelen van het beleid waar
voor de directeuren verantwoordelijkheid dragen,
rechtstreeks overleg voeren met het voor dat beleid primair
verantwoordelijk lid van het College van Burgemeester en
Wethouders. De directeur kan zelf ook aan het overleg deel
nemen. Deze ambtenaren ontvangen daartoe, binnen de gegeven
randvoorwaarden van de directeur, mandaat van de directeur.
Omtrent de inhoud van het overleg leggen zij verantwoording
af tegenover de directeur. De directeuren leggen hierover
verantwoording af aan de gemeentesecretaris op een door hem
vastgestelde wijze.
Paragraaf 3: De directieraad
Artikel 24
XTer bewaking van eenheid in de uitoefening van de
aan de ambtelijke organisatie opgedragen taken
voert de gemeentesecretaris regelmatig gezamen
lijk overleg met de directeuren. Dit overleg
wordt aangeduid met de benaming 'directieraad'.
2. De gemeentesecretaris is voorzitter van de direc
tieraad en draagt de eindverantwoordelijkheid
voor de beslissingen die in deze raad genomen
worden
3
In de directieraad hebben, naast de gemeentese
cretaris, de directeuren van de diensten en de