2. Overwegingen en uitgangspunten 2.1. Algemeen In onze huidige samenleving hebben steeds meer bedrijven moeite om het hoge tempo van de maatschappelijke ontwikkelingen bij te houden. Voor de overheid geldt dit zelfs in versterkte mate. Kan een bedrijf zich richten op één of enkele produkten, de overheid heeft te maken met een veelheid aan produkten en vraag stukken, die meerdere beleidsterreinen omvatten. Bij de uitvoering van een nog steeds toenemend aantal taken ziet de overheid zich bovendien geconfronteerd met teruglopende middelen. Hiermee is de uitdaging waar overheidsmanagers voor staan voldoende geschetst. Om het hoofd te bieden aan deze ontwikkelingen voeren overheidsorganisaties veelvuldig veranderingen door. Met enige zekerheid kan zelfs gesteld worden dat de veranderingen binnen de overheid in de komende jaren in hevigheid zullen toenemen. Een continue aanpassing aan veranderende omstandigheden zal het deel zijn van de overheidsorganisaties. 2.2 Leeuwarden in verandering 2.2.1. Reorganisatie van 1990 De gemeente Leeuwarden zag zich in 1990 geplaatst voor een herbezinningsvraag- stuk. In hetzelfde jaar nog werd een reorganisatie gestart, waarvan de centrale doelstellingen waren: - realiseren van een klantgerichte, flexibele en resultaat-gerichte organisatie; - besturen op strategische doelen; - benutten en optimaliseren van de capaciteiten van ambtenaren. Binnen deze centrale doelstellingen werden de volgende uitgangspunten voor de inrichting van de organisatie meegegeven: - samenvoegen van de voorbereiding en uitvoering (de zogenaamde produkt- integratie); - omvorming van de secretarie tot een coördinerend, ondersteunend en toetsend orgaan. Deze uitgangspunten zouden moeten leiden tot: - uitvoeringsorganisatie als een concern; - sterke decentralisatie van taken naar de diensten; - besturings- en coördinatietaken op centraal niveau. 3 Leeuwarden In Stelling - (Be)stunngsmodel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 141