2. Overwegingen en uitgangspunten
2.1. Algemeen
In onze huidige samenleving hebben steeds meer bedrijven moeite om het hoge
tempo van de maatschappelijke ontwikkelingen bij te houden. Voor de overheid
geldt dit zelfs in versterkte mate. Kan een bedrijf zich richten op één of enkele
produkten, de overheid heeft te maken met een veelheid aan produkten en vraag
stukken, die meerdere beleidsterreinen omvatten. Bij de uitvoering van een nog
steeds toenemend aantal taken ziet de overheid zich bovendien geconfronteerd met
teruglopende middelen. Hiermee is de uitdaging waar overheidsmanagers voor
staan voldoende geschetst.
Om het hoofd te bieden aan deze ontwikkelingen voeren overheidsorganisaties
veelvuldig veranderingen door. Met enige zekerheid kan zelfs gesteld worden dat
de veranderingen binnen de overheid in de komende jaren in hevigheid zullen
toenemen. Een continue aanpassing aan veranderende omstandigheden zal het deel
zijn van de overheidsorganisaties.
2.2 Leeuwarden in verandering
2.2.1. Reorganisatie van 1990
De gemeente Leeuwarden zag zich in 1990 geplaatst voor een herbezinningsvraag-
stuk. In hetzelfde jaar nog werd een reorganisatie gestart, waarvan de centrale
doelstellingen waren:
- realiseren van een klantgerichte, flexibele en resultaat-gerichte organisatie;
- besturen op strategische doelen;
- benutten en optimaliseren van de capaciteiten van ambtenaren.
Binnen deze centrale doelstellingen werden de volgende uitgangspunten voor de
inrichting van de organisatie meegegeven:
- samenvoegen van de voorbereiding en uitvoering (de zogenaamde produkt-
integratie);
- omvorming van de secretarie tot een coördinerend, ondersteunend en toetsend
orgaan.
Deze uitgangspunten zouden moeten leiden tot:
- uitvoeringsorganisatie als een concern;
- sterke decentralisatie van taken naar de diensten;
- besturings- en coördinatietaken op centraal niveau.
3
Leeuwarden In Stelling - (Be)stunngsmodel