3.1.3. College van burgemeester en wethouders Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het (integrale) besluitvormingsproces. Het college participeert daartoe actief ii het proces van beleidsontwikkeling (zie 3.1.2.), is verantwoordelijk voor het voor bereiden van de besluitvorming van de raad, draagt zorg voor de uitvoering van de door de raad genomen besluiten en informeert de raad periodiek over de vorde ringen van de uitvoering. Het college sluit op basis van de begroting jaarlijks namens de raad een manage mentcontract af met de gemeentesecretaris. De secretaris vertaalt dit contract naar managementcontracten per dienst. Tussentijdse bijstellingen van managementcon tracten kunnen overigens plaatsvinden (zie hoofdstuk 7). Het college bewaakt de uitvoering van het managementcontract dat het gesloten heeft met de gemeente secretaris. De portefeuillehouders geven namens het college richting aan de beleids ontwikkeling binnen hun portefeuille. 3.2. Proces Het (be)sturingsmodel onderscheidt twee componenten: - politiek-bestuurlijk systeem; - bedrijfssysteem. Het po!itiek-bestuurlijk systeem richt zich vooral op legitimering door middel van realisatie van beleidsvoornemens. De opdracht van dit systeem aan het bedrijfs systeem is tweeledig, te weten streven naar een verantwoorde prijs/prestatie verhouding en zorgdragen voor voldoende flexibiliteit in de organisatie, zodat veranderingen en koerswijzigingen eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden. In LIS is gekozen voor een zakelijke relatie tussen beide systemen, waarbij het pol itiek-bestuurl ijke systeem op enige afstand staat van het bedrijfssysteem. Het bestuurlijk-politieke systeem beperkt zich tot het bepalen van de strategische doelen (i.e. besturen op hoofdlijnen) en laat het bedrijfssysteem deze doelen realiseren. Een heldere scheiding van verantwoordelijkheden tussen de systemen wordt gerealiseerd door middel van management-contracten. Beide systemen zullen in de praktijk een meer directe invloed op elkaar willen hebben. Zo wil het pol itiek-bestuurl ijke systeem (en daarbinnen met name de gemeenteraad) een grotere invloed op het beleidsvoorbereidingsproces en ziet het college graag dat het betrokken wordt bij uitvoeringsbeslissingen. Daarnaast vragen het college en de raad om betere informatie uit het bedrijfssysteem om hun beleidsbepalende en toezichthoudende functie te kunnen waarmaken en ziet het bedrijfssysteem graag dat het pol itiek-bestuurl ijke systeem zich meer rekenschap geeft van haar adviezen. Om de scheiding van verantwoordelijkheden vorm te geven, is een tweetal uit gangspunten geformuleerd: - er zijn geen hiërarchische relaties tussen de organen van het pol itiek-bestuurlijk systeem enerzijds en van het bedrijfssysteem anderzijds, met uitzondering van de relatie tussen de gemeentesecretaris en de gemeenteraad. De relatie tussen beide systemen komt totstand middels managementcontracten; - het politiek-bestuurlijke systeem beschikt ten behoeve van inhoudelijke politie ke sturing over voldoende middelen. Dit wordt enerzijds gerealiseerd doordat het systeem voor zichzelf in het programma en in de daarmee samenhangende raming en begroting inhoudelijke en financiële ruimte creëert. Anderzijds stelt het bedrijfssysteem structureel ruimte beschikbaar om zodoende als serieuze partner voor het pol itiek-bestuurl ijk systeem op te kunnen treden. In de mana gementcontracten worden deze randvoorwaarden steeds zichtbaar gemaakt. De inhoud van de af te sluiten managementcontracten zal bepalen in hoeverre de doelstelling van scheiding van verantwoordelijkheden tussen beide systemen werkelijk gerealiseerd zal worden. Signalen Politiek Bestuurlijk Systeem Omgeving Informatie Instructies Signalen Bedrijfs Systeem Afbeelding 1 Leeuwarden ln Stelling - (Be)sturingsmodel 7 Leeuwarden In Stelling - (Be)stunngsmodel 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 144