3.1.3. College van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de kwaliteit
van het (integrale) besluitvormingsproces. Het college participeert daartoe actief ii
het proces van beleidsontwikkeling (zie 3.1.2.), is verantwoordelijk voor het voor
bereiden van de besluitvorming van de raad, draagt zorg voor de uitvoering van
de door de raad genomen besluiten en informeert de raad periodiek over de vorde
ringen van de uitvoering.
Het college sluit op basis van de begroting jaarlijks namens de raad een manage
mentcontract af met de gemeentesecretaris. De secretaris vertaalt dit contract naar
managementcontracten per dienst. Tussentijdse bijstellingen van managementcon
tracten kunnen overigens plaatsvinden (zie hoofdstuk 7). Het college bewaakt de
uitvoering van het managementcontract dat het gesloten heeft met de gemeente
secretaris.
De portefeuillehouders geven namens het college richting aan de beleids
ontwikkeling binnen hun portefeuille.
3.2. Proces
Het (be)sturingsmodel onderscheidt twee componenten:
- politiek-bestuurlijk systeem;
- bedrijfssysteem.
Het po!itiek-bestuurlijk systeem richt zich vooral op legitimering door middel van
realisatie van beleidsvoornemens. De opdracht van dit systeem aan het bedrijfs
systeem is tweeledig, te weten streven naar een verantwoorde prijs/prestatie
verhouding en zorgdragen voor voldoende flexibiliteit in de organisatie, zodat
veranderingen en koerswijzigingen eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden.
In LIS is gekozen voor een zakelijke relatie tussen beide systemen, waarbij het
pol itiek-bestuurl ijke systeem op enige afstand staat van het bedrijfssysteem. Het
bestuurlijk-politieke systeem beperkt zich tot het bepalen van de strategische
doelen (i.e. besturen op hoofdlijnen) en laat het bedrijfssysteem deze doelen
realiseren. Een heldere scheiding van verantwoordelijkheden tussen de systemen
wordt gerealiseerd door middel van management-contracten.
Beide systemen zullen in de praktijk een meer directe invloed op elkaar willen
hebben. Zo wil het pol itiek-bestuurl ijke systeem (en daarbinnen met name de
gemeenteraad) een grotere invloed op het beleidsvoorbereidingsproces en ziet het
college graag dat het betrokken wordt bij uitvoeringsbeslissingen. Daarnaast
vragen het college en de raad om betere informatie uit het bedrijfssysteem om hun
beleidsbepalende en toezichthoudende functie te kunnen waarmaken en ziet het
bedrijfssysteem graag dat het pol itiek-bestuurl ijke systeem zich meer rekenschap
geeft van haar adviezen.
Om de scheiding van verantwoordelijkheden vorm te geven, is een tweetal uit
gangspunten geformuleerd:
- er zijn geen hiërarchische relaties tussen de organen van het pol itiek-bestuurlijk
systeem enerzijds en van het bedrijfssysteem anderzijds, met uitzondering van
de relatie tussen de gemeentesecretaris en de gemeenteraad. De relatie tussen
beide systemen komt totstand middels managementcontracten;
- het politiek-bestuurlijke systeem beschikt ten behoeve van inhoudelijke politie
ke sturing over voldoende middelen. Dit wordt enerzijds gerealiseerd doordat
het systeem voor zichzelf in het programma en in de daarmee samenhangende
raming en begroting inhoudelijke en financiële ruimte creëert. Anderzijds stelt
het bedrijfssysteem structureel ruimte beschikbaar om zodoende als serieuze
partner voor het pol itiek-bestuurl ijk systeem op te kunnen treden. In de mana
gementcontracten worden deze randvoorwaarden steeds zichtbaar gemaakt.
De inhoud van de af te sluiten managementcontracten zal bepalen in hoeverre de
doelstelling van scheiding van verantwoordelijkheden tussen beide systemen
werkelijk gerealiseerd zal worden.
Signalen
Politiek
Bestuurlijk
Systeem
Omgeving
Informatie
Instructies
Signalen
Bedrijfs
Systeem
Afbeelding 1
Leeuwarden ln Stelling - (Be)sturingsmodel
7
Leeuwarden In Stelling - (Be)stunngsmodel
8