ïZZiE d 5. Organisatieconcept uitvoering 1 5.0. Inleiding Vervolgens vindt terugkoppeling naar het strategische niveau plaats. Deze terug koppeling kan leiden tot een proces van onderhandelen. Uiteindelijk ontstaat een (tijdelijk) evenwicht. Het operationeel management werkt vanuit de sector/afde lingsplannen, wat in dit verband niet verder uitgewerkt wordt. 4.3. Verantwoordingscyclus De richting van de verantwoordingscyclus is omgekeerd aan die van de begrotings- en planningscyclus. M Op basis van meetproces op het operationele niveau worden met hoge frequentie analyses uitgevoerd van de beschikbare middelen en hun uitputting. Op dienstniveau zijn analyses van de performance afhankelijk van het afsluiten van bepaalde periodes (zowel beleidsmatig, kwalitatief als budgettair). Dit gebeurt met een lagere frequentie, dan op het operationele niveau. In de frequentie van het dienstniveau vindt consolidatie plaats op concernniveau. Het geheel kan leiden tot input voor de begrotings- en planningscyclus. 16 De hoofdlijnen van het organisatieconcept uitvoering zijn tevens vrije vertalingen van de doelstellingen van 1990. Het betreft: - decentralisatie van integrale verantwoordelijkheden; - optimale correlatie tussen politieke indeling, beleidsterreinen, etc.; - synergie door strategisch management; - klantgericht organisatie-ontwerp; - intern ondernemerschap door deregulering; - decentralisatie van operationele bevoegdheden; - integratie van strategische, tactische en operationele verantwoordelijkheden op het decentraal niveau: diensten/afdeling dragen integrale verantwoordelijkheid voor eigen taak- veld(en); diensten/afdeling zijn zo compleet mogelijk (beleid, uitvoering, middelenbe- heer); - synergie door tactisch management: algemene service-functies optimaal samenvoegen; bijzondere service-functies bij de 'ouder' laten; geen algemeen facilitaire functies in de lijn anders dan bovengenoemd; - concernstaf uitsluitend ter ondersteuning van de gemeentesecretaris; - geen vermenging van control, controlling en advisering; - lerende organisatie. 5.1. Decentraliseren van verantwoordelijkheid In afbeelding 9 worden de verschillende bestuurlijke en ambtelijke organen geplaatst in het drieluik van het strategisch, tactisch en operationeel niveau. Elk orgaan heeft een eigen integrale verantwoordelijkheid. 17 INITIËREN (Historisch) Perspectief Analyse Concern (Tussentijdse) Consolidatie (Histonsch) Perspectief Analyse Dienst (Tussentijdse) Afsluiting (Historisch) Perspectief (Tussentijdse) Budgetanalyse METEN Afbeelding 8 Leeuwarden In Stelling - (Be)sturingsmodel Bij het opstellen van dit hoofdstuk is dankbaar gebruik gemaakt van het onderzoeksrapport van Unit Management: het decentraliseren van ondernemerschap van J.G. Wissema, H.M. Messer en G.J. Wijers, alsmede van de daarin beschreven modellen. Leeuwarden In Stelling - (Be)stutingsmodel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 149