Tactti^ch Integrale verantwoordelijkheid betekent een zelfstandig antwoord geven op ener zijds de vraag welke klantengroepen met welke produkten/diensten en welke prioriteit bediend worden. En anderzijds de vraag op welke wijze een orgaan georganiseerd dient te zijn om dit waar te maken. Zowel nu als over drie tot vijf jaar, rekening houdend met de ontwikkelingen in het werkgebied. Met betrekking tot strategisch beleid houdt integrale verantwoordelijkheid in dat een dienst of afdeling verantwoordelijk is voor het: - uitvoeren van strategische analyses en het doen van voorstellen over de in de toekomst te volgen koers; deze keuzes dienen door het bestuur te worden goedgekeurd; - implementeren van beleid; - binnen bepaalde spelregels bijsturen van beleid als omstandigheden dit noodza kelijk maken; - inzet/uitputting van middelen (organisatie, personeel, financiën, instrumenten); Met andere woorden de dienst/afdeling verkent, stelt plannen op en na goedkeu ring door het bestuur voert zij deze plannen uit. De dienst/afdeling is resultaatver antwoordelijk (in het bedrijfsleven zou hier winstverantwoordelijk hebben ge staan). 5.2. "Klant"gestuurd organisatie-ontwerp Het besturingsmodel gaat ervan uit dat er tussen organen en/of personen steeds een éénduidige (klant)relatie bestaat, waardoor elke orgaan of iedere persoon maar één baas heeft. Het betreft éénduidige relaties tussen: - raad en college (het college is onderdeel van de raad en verzorgt namens de raad het dagelijkse bestuur); - college en gemeentesecretaris (het college als bestuursmanagementorgaan en de secretaris als manager van de ambtelijke organisatie); - gemeentesecretaris en directeuren; - directeuren en sector-managers - sector-manager en medewerker. Een ander belangrijke element in het organisatie-ontwerp zijn de vragen "wie is klant van wie" en "hoe wil de klant behandeld worden". Met betrekking tot de burger als klant wordt het volgende opgemerkt. In tegenstelling tot het bedrijfsle ven zijn er binnen de overheid niet veel onderzoeken gedaan naar de behoeften van de klant. Verwacht mag worden dat het voor de burger van belang is dat hij te maken krijgt met één ingang in de organisatie die voor hem de produkten of diensten levert naar aanleiding van de gestelde vraag. En niet dat de burger van het ene naar het andere loket gestuurd wordt of geconfronteerd wordt met tegen gestelde adviezen en oplossingen. Dit vraagt om korte en directe lijnen die leiden naar een concreet produkt of dienst. Bij de verdere uitwerking van het besturingsmodel in de komende maanden zullen veelvuldig de vragen aan de orde komen "wie is klant van wie" en "hoe wil de klant behandeld worden". 5.3. Het jachtgebied (een gemeenschappelijk activiteitengebied) Een dienst of afdeling behoort een eigen activiteitengebied (jachtgebied) te heb ben. De activiteiten binnen de dienst/afdeling dienen daartoe logisch met elkaar samen te hangen. Dit wordt bereikt door de activiteiten van de gehele organisatie in beeld te brengen en ze vervolgens op logische wijze te ordenen. Binnen het jachtgebied is de dienst/afdeling verantwoordelijk voor een totaal-produkt, waarop de dienst/afdeling ook afgerekend kan worden. Alleen dan is optimaal functione ren mogelijk. Van belang is dat de medewerkers binnen een dienst/afdeling of onderverdeling daarbinnen een team vormen met een instelling van "we gaan er tegenaan". Hoe groter de teamspirit, hoe groter de veranderingsbereidheid en daarmee de flexibi liteit. Ondanks de ruimte voor "zelfstandigheid" blijft de dienst/afdeling een integrerend onderdeel van de totale organisatie. Integrerend in de zin dat de dienst/afdeling er zelfbelang bij heeft dat hij onderdeel uitmaakt van dat grotere geheel. Dit grotere Gemeentebestuu Beleids coördinatie College Gemeentesecret Middelen controlling Dienst Dienst Dienst Dienst Operationeel Niveau Strategisch Niveau Afbeelding 9 Leeuwarden in Stelling - (Be)sturingsmodel 18 Leeuwarden in Stelling - (Be Sturingsmodel 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 150