geheel moet een meerwaarde hebben voor de dienst/afdeling en omgekeerd. Deze synergie tussen de diensten/afdelingen moet op meerdere terreinen gerealiseerd worden, alleen financiële synergie is onvoldoende. Feitelijk moet gewerkt worden aan de synthese tussen de voordelen van zelfstandigheid en de synergie van totale organisatie. 5.4. Manager van de eenheid Binnen de gemeentelijke overheid staat de gemeentesecretaris aan het hoofd van de ambtelijke organisatie. Er bestaan verschillende opvattingen over de rollen van de secretaris. In dit besturingsmodel is gekozen voor de rol van de secretaris als topmanager. Vanuit de erkenning dat één persoon niet in staat kan zijn een com plexe organisatie te leiden, vullen directeuren op dienstniveau door middel van mandatering de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris in. De directeuren zullen zich daartoe moeten (willen) verplaatsen in de rol van de gemeentesecretaris, zonder dat feitelijk te (willen) zijn. Dit veronderstelt dat de directeur een dubbele loyaliteit heeft. Enerzijds met de dienst waarvoor hij/zij verantwoordelijk is, waarvoor hij/zij moet willen scoren. En anderzijds moet hij/zij verantwoordelijkheid willen dragen voor het geheel. De directeur dient een diepgaand besef te hebben van de voordelen van bij elkaar te horen, omdat syner gie tussen de dienst en het geheel uiteindelijk ook de bestaansgrond is van de eigen dienst. Hetzelfde maar dan compacter gezegd: "De manager van de dienst haalt wat hij/zij halen kan en brengt wat hij/zij brengen moet". Hij of zij moet het werkwoord van wederkerigheid kunnen vervoegen: van of-of denken, naar en-en denken. 20 5.5. De grens Er is een grens aan het toedelen van verantwoordelijkheden aan zelfstandige eenheden. Het gaat daarbij om vragen als decentraal of centraal en individueel of gezamenlijk. Bij het bepalen van deze grens zullen vaak financiële motieven van schaalgrootte-voordelen een belangrijk criterium zijn, evenals het samenbrengen van specifieke deskundigheid die alleen te behouden is door middel van samen werking (interne, maar ook gezamenlijke externe uitbesteding). In de huidige situatie kunnen twee centrale functies onderscheiden worden: - concernstaven ten behoeve van de gemeentesecretaris; - enkele algemene ondersteunende diensten. De gemeentesecretaris heeft een aantal centrale verantwoordelijkheden en om deze waar te kunnen maken laat de secretaris zich bijstaan door de directeuren van diensten en een groep deskundigen. Deskundigen op het gebied van middelenbe- heer (o.l.v. de directeur bedrijfsvoering) en op meer beleidsinhoudelijke terreinen (direct onder leiding van de gemeentesecretaris). Deze groep deskundigen onder steunt de secretaris alleen in de directe taken. Om redenen van schaalgrootte-voordelen en kennisbehoud zal een aantal onder steunende diensten gemeenschappelijk gebruikt worden. Zo is het gebruik van de facilitaire dienst voor iedereen verplicht. 21 Gemeentebestuui Beleids coördinatie College Gemeentesecretars Middelen V controlling Directieraad Dienst Dienst Dienst Dienst Afbeelding 10 Leeuwarden In Stelling - (Besturingsmodel Afbeelding 11 Leeuwarden In Stelling - (Be)sturingsmodel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 151