L j L J L j l J F P 1 AO Ondersteuningsgroep Beseft dient echter te worden dat er een spanningsveld bestaat tussen de resultaat verantwoordelijkheid van de diensten en de verplichting gebruik te maken van centrale (ondersteunende) diensten. De spanning neemt toe op het moment dat aangetoond wordt dat bepaalde centraal aangeboden diensten elders goedkoper verkregen kunnen worden: een creatief spanningsveld. 5.6. Contractmanagement Het uitgangspunt van contractmanagement is zakelijke relaties binnen de organisa tie. Contractmanagement kent een uitwerking op twee terreinen: - zakelijke afspraken over de verdeling van taken en bevoegdheden tussen de contracterende partijen (functiekarakteristieken); - managementcontracten die aangeven welke prestaties of produkten de partijen van elkaar verwachten. De dienst/afdeling committeert zich daarbij aan het realiseren van de overeengekomen doelen, de top tot het verschaffen van de middelen en de gewenste ondersteuning. 5.7. Managementstijl en -cultuur Het hier beschreven organisatieconcept vraagt om bepaalde stijl van managen met eigen normen, waarden en attitudes. Het concept gaat uit van het geven van meer verantwoordelijkheid aan medewerkers. Deze verandering vraagt om een nieuwe manier van denken en werken, die door de organisatie geleerd zal moeten worden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van oefeningen, waarin managers en medewer kers samen op zoek gaan naar gewenste normen, waarden en attitudes. Zaken waar het om kan gaan: - op de klant gericht zijn; - extern gericht zijn; - zakelijk en gedisciplineerd zijn; - ondernemen, risico's durven aangaan, initiatief nemen; - leren (fouten maken mag mits je er wat van leert en er over wilt praten); - teamwerkers worden, teams vormen binnen de eenheid, niet alles zelf willen doen; - leiders die verantwoordelijkheid nemen en accepteren; - eikaars sterke punten willen zien en elkaar daarop aanspreken; - minder regels, meer vertrouwen; - resultaatvergelijking; - wij-gevoel en informele omgang; - eikaars vangnet willen zijn. Met betrekking tot bet topmanagement en het gemeentebestuur wordt opgemerkt, dat deze moeten durven opvoeden tot zelfstandigheid. Voorkomen moet worden dat voorwaarden hiervoor halfslachtig worden ingevuld: "Men laat de kinderen wel op kamers wonen, maar ze moeten iedere avond thuis komen eten, want dat is toch zo goed voor ze". Het gaat om de wil om bevoegdheden over te dragen. Op dat moment kan ook het voordeel behaald worden dat de diensten/afdelingen operationele taken van de top overnemen zodat de top ruimte krijgt voor de concern-strategische taken. 5.8. Controlling en control In de voorgaande paragrafen is reeds gesteld dat de diensten een volledige en inte grale verantwoordelijkheid hebben voor hun eigen activiteiten (jachtgebied) en produkten en diensten. Een integrale verantwoordelijkheid voor alle aspecten (personeel, financiën, informatie, etc.) en voor de totale organisatie (één voor allen, allen voor één). Zowel controlling (toezicht op) als control (dagelijks be heer) behoren dus tot de verantwoordelijkheid van de dienst. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris toezicht te houden op de organisatie. Met nadruk wordt gewezen op het begrip 'toezicht houden', dat geen 'controle over' inhoudt. De gemeentesecretaris beschikt hiertoe over een middelenstaf, die bestaat uit een aantal (aspect-gebonden) controllers en aan hen toegevoegde ondersteuners. Deze staf staat onder leiding van de directeur bedrijfs voering. die de gemeentesecretaris bij afwezigheid vervangt. Leeuwarden hl Stelling - (Be)sturingsmodel 22 Afbeelding 12 Leeuwarden hi Stelling - (Be(sturingsmodel 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 152