Blad 2 Testament mevrouw Zadel Wijlen mevrouw Zadel heeft na het overlijden van haar man een testament laten opmaken met betrekking tot de nalaten schap van haar vermogen. Na haar overlijden op 27 maart 1993 hebben wij via het notariskantoor Adema, Wierda, De Lange en Van Dijk op 31 maart 1993 bericht ontvangen over een aan de gemeente gedane erfenis met een globale vermo gensopstelling van haar nalatenschap. Uit het door haar opgemaakte testament blijkt, dat de gemeente Leeuwarden zou kunnen rekenen op een bedrag van rond f 312.000,- of zoveel meer of minder als bij de defi nitieve afwikkeling van de nalatenschap blijkt. U heeft deze erfenis aanvaard bij uw besluit van 17 mei 1993 (besluit nr. 8383). Inmiddels heeft het betrokken notariskantoor de erfenis afgewikkeld. In oktober en november 1994 heeft de gemeente twee bedragen ontvangen tot een totaal van iets meer dan f 347.000,-. Conform het testament van mevrouw Zadel dient dit bedrag aangewend te worden voor de "monumentenzorg in de ruimste zin des woords". Resumerende is er dus door wijlen de familie Zadel in totaal rond f 1.260.000,- aan de gemeente vermaakt. Na aftrek van de daaruit reeds gedane bestedingen resteert thans een bedrag van f 438.000,- f 347.000,- is rond f 785 000,- In het hierna volgende zullen wij u voorstellen doen op welke wijze wij denken deze gelden te kunnen besteden overeenkomstig de wens van de overledenen. In eerste instantie willen wij aangeven welke financiële verplichtingen de gemeente terzake heeft. Reserve onderhoud graven familie Zadel De onderhoudsplicht, die de gemeente bij overeenkomst op zich heeft genomen ten aanzien van de 10 graven, is op 27 maart 1993 (na het overlijden van mevrouw Zadel) ingegaan. Die plicht brengt een aantal werkzaamheden met zich mee. Sommige werkzaamheden, het reguliere onderhoud, dienen jaarlijks te gebeuren, andere tienjaarlijks. In de voor u ter inzage gelegde bijlage I is aangegeven om welke werk zaamheden het precies gaat. Ook is aangegeven, welke bedra gen daarmee gemoeid zijn. De conclusie is dat in dit kader jaarlijks f 8.600,- beschikbaar moet zijn en tienjaarlijks f 52.900,-. Wij wijzen er op, dat in dit geval het grafon derhoud meer omvat dan normaliter gebruikelijk is. Het onderhavige grafonderhoud is tot in detail omschreven door Blad 3 de heer Zadel in de met de gemeente gesloten overeenkomst. Tevens wijzen wij er op, dat de gemeente met het echtpaar Zadel is overeengekomen, dat er toezicht zal worden uitge oefend op de naleving van de overeenkomst. Dit toezicht is in handen gelegd van Gedeputeerde Staten. Aangezien de onderhoudsplicht berust op deze overeenkomst dienen de uit die plicht voortvloeiende kosten te worden bestreden uit de uit die overeenkomst/nalatenschap voortko mende baten. De onderhoudsplicht heeft de gemeente voor een lange reeks van jaren op zich genomen. Het verdient daarom aanbeveling zeker te stellen, dat de gemeente niet alleen voor nu en op korte termijn, maar ook op lange termijn aan de verplich tingen (financieel) kan voldoen. Wij achten het gewenst voor dit doel een reserve in te stellen. Wij hebben de contante waarde van de hiervoor genoemde verplichtingen, rekening houdende met een geprognotiseerde gemiddelde jaarlijkse inflatie van 3% en een rente van 8%, berekend op rond f 330.000,-. Wij stellen voor dit bedrag te onttrekken aan de bestaande 'Reserve legaat onderhoud graven' en onder te brengen in een nieuwe 'Reserve onderhoud graven Fam. Zadel', te ver antwoorden in de Begroting van de Dienst Stadsbeheer Na het instellen van de bovengenoemde 'Reserve onderhoud graven Fam. Zadel' resteert nog een reserve van (f 785.000,- minus f 330.000,-) rond f 455.000,-. Deze middelen dienen - zoals opgemerkt - te worden bestemd voor uitgaven aan momumentenzorg in de ruimste zin des woords. Alvorens in te gaan op de bestemming van deze middelen is het gewenst u inzicht te geven in de andere regelingen en fondsen terzake van boven- en ondergrondse monumenten. Subsidieregelingen monumentenzorg De gemeente kent thans vier financiële regelingen op dit gebied, te weten: Besluit Rijkssubsidiëring Restauratie Monumenten (B.R.R.M. Subsidieverordening stads- en dorpsvernieuwing, afd. 2.5: het restaureren van monumenten; Monumentenfonds Fonds Archeologie. 1. B.R.R.M. en Stadsvernieuwingsfonds Voor reguliere restauraties van onroerende goederen die op de rijksmonumentenlijst voorkomen en/of structuur- en architectonisch bepalend voor het beschermde stadsgezicht zijn, bestaan twee reguliere subsidieregelingen: het Be-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 186