Blad 2 2. HOOFDPUNTEN VAN HET INCENTIVE-BELEID 2.1. Achtergrond De reden voor de decentralisatie van beleids- en financiële verantwoordelijkheid voor dit onder deel van het uitstroombeleid is, dat de tot voor kort geldende vrijlatingsregeling te algemeen werkte Iedere uitkeringsgerechtigde kon, ongeacht de inspanning die hij of zij aan de dag legde om werk te verkrijgen of te behouden, een beroep doen op gedeeltelijke vrijlating van arbeidsin komsten. De regeling hield te weinig rekening met de zeer uiteenlopende situaties, waarin uitke- ringsafhankelijken verkeren. De dwingende centra le voorschriften boden geen ruimte tot differen tiatie en werkten daardoor te star en niet effec tief genoeg. 2.2. Algemene doelstelling en voorwaarden van het in centive -beleid Anders dan voorheen zal het doel van het incenti- ve-beleid vooral gericht moeten worden op het doeltreffend ondersteunen van het proces van toe leiding van de uitkeringsgerechtigde naar deelna me aan betaalde arbeid. Het incentive-beleid zal als gemeentelijk arbeidsmarktinstrument moeten worden gerealiseerd in samenhang met de lokale arbeidsmarkt en de overige arbeidsmarktinstrumen- ten Ook zal het beleid moeten aansluiten op de per soonlijke verantwoordelijkheid van de uitkerings gerechtigde voor de zelfstandige bestaansvoorzie ning Tenslotte is het van groot belang dat de financiële stimulans wordt verstrekt in de juiste vorm en aangepast aan de individuele omstandighe den en mogelijkheden van de uitkeringsgerechtig de Blad 3 2.3. Uitgangspunten In de notitie "Uitstroom-incentive-beleid" worden de volgende uitgangspunten geformuleerd: maatwerk, voor zoveel mogelijk; categoriale benadering, indien verant woord; inkomensbescherming voor oude gevallen; ontwikkelingsmodel. Maatwerk, voor zoveel mogelijk Het effectief toepassen van incentive-beleid vergt kennis van de arbeidsmarktpositie en de persoonlijke en sociale omstandigheden van de individuele uitkeringsgerechtigde De instrumenten van het incentive-beleid moeten vooral worden ingezet ten behoeve van de uitke ringsgerechtigde die op grotere afstand tot de arbeidsmarkt staat en/of belemmeringen ondervindt bij het vergroten van de arbeidsdeelname. Ook binnen die groep zijn relevante verschillen aan wezig. Gegeven de verscheidenheid van instrumen ten en de uiteenlopende arbeidsmarktpositie is de maatoplossing de meest doeltreffende vorm. Deze methode van individuele benadering is evenwel moeilijk te operationaliseren. Het vraagt een behoedzame aanpak, die al gaandeweg moet worden ontwikkeld Categoriale benadering, indien verantwoord Het bieden van maatwerk is arbeidsintensief en uit oogpunt van uitvoering minder goed beheers baar. Het is ook minder voorspelbaar. De optie van een categoriale benadering lijkt daarom aan trekkelijk. Zij is alleen verantwoord als op voorhand voldoende objectiveerbare factoren zijn aan te wijzen die arbeidsparticipatie belemmeren. In de notitie wordt deze benadering voorgestaan met betrekking tot de alleenstaande ouder met zorgverantwoordelijkheid voor kinderen jonger dan 12 jaar. Ook voor wat betreft de vergoeding van buitengewone verwervingskosten wordt een algemene regeling voorgesteld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 24