Gemeente |e®UWcN3dfilln vervreemding van Milieu is facetbeleid en raakt als zodanig direct aan andere beleidsvelden zoals ruimtelijke ordening, verkeer en economie. Een ondernemer kan thans aan één loket terecht voor het verkrijgen van een geschikte lokatie, de gemeentelijke milieu- en de bouwvergunning. Al in een vroeg stadium kan deze over alle "ins en outs" van de milieuvergunning informatie krijgen, wat in het geval van een verzelf standigde eenheid vanwege o.a. de concurrentie met andere gemeenten moeilijker is. Ook het milieubeleid zelf wordt thans versterkt en aangevuld door de vergunnings/controle-component. Door het volledig scheiden van beleid met vergunningverlening en controle zal het milieubeleid, maar ook het ruimtelijk beleid etc. worden verzwakt. Voorgesteld wordt krachten van gemeenten, provincie en waterschap te bundelen in een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie. Wat hierbij het verschil is met de particuliere markt is onduidelijk, zeker gelet op het feit dat hooguit gedurende een overgangsperiode sprake zou kunnen zijn van gedwongen winkelnering. Dit laatste zet vraagtekens bij de levensvatbaarheid van een dergelijke dienst. Indien op voorhand hierover geen nadere garanties, naar zowel de op te richten dienst als de potentiële opdrachtgevers, kunnen worden geboden moet hier niet aan worden begonnen. Die garanties zouden bijvoorbeeld kunnen worden gegeven door deze dienst "unieke" produkten te laten leveren, waarvan het een daadwerkelijke meerwaarde zou opleveren om ze juist door die dienst in plaats van de particuliere markt te laten uitvoeren. De gemeente Leeuwarden heeft voor het goed kunnen uitoefenen van haar taken in den breedte (invulling van één gemeentelijk loket) een bepaalde basisbezetting opgenomen in haar eigen ambtelijk apparaat voor vergunningverlening en controle, akoestische taken e.d. nodig. Teneinde flexibel te kunnen opereren kan het interessant zijn om bovenop deze basisstructuur extra capaciteit in te zetten komende uit een centraal ondersteuningsapparaat. Voor het verrichten van complexe geluidsmetingen en berekeningen in het bijzonder is het interessant en wellicht noodzakelijk dit uit te besteden gelet op de investeringskosten van de hiervoor benodigde apparatuur. Ten aanzien van de uitspraken kunnen wij zonder meer instemmen met de uitwerking van de uitspraken 4.1, 4.2, 4.5, 4.6, 4.7. en 4.8. Uitspraak 4.3 gaat primair niet meer over bestuurlijke vernieuwing maar om een organisatorische invulling nadat is vastgesteld bij welke bestuurslaag, welke taak en verantwoordelijkheid zou moeten komen te liggen. Zoals hier eerder al is gesteld kan dit voor de gemeente Leeuwarden interessant zijn als aanvulling op haar eigen basisbezetting, tegen reële tarieven en met een flexibele inzet. Met inachtneming van de gemaakte kanttekeningen kunnen wij instemmen met deze uitspraak. Uitspraak 4.4 Handhaving en vergunningverlening maken integraal onderdeel uit van één cyclus. Handhaving behoort bij uitstek tot de verantwoordelijkheid van het rechtstreeks gekozen gemeentebestuur. Onderzoek naar de mogelijkheid dit onder te brengen in een aparte beheersstructuur is naar onze mening dan ook overbodig. 8. Conclusies. In de Notitie Tuskenspul worden belangrijke richtinggevende uitspraken over de bestuurlijke vernieuwing gedaan. Uit de reacties in deze nota blijkt dat wij, zij het hier en daar met de benodigde kanttekeningen, met alle richtinggevende uitspraken kunnen instemmen. Hoewel wij beseffen dat het nog niet om definitieve voorstellen gaat en dat veel punten nog nader uitgewerkt moeten worden, is wel de richting bepaald. De uitspraken betekenen naar onze mening voor het project bestuurlijke vernieuwing een grote en noodzakelijke stap in de goede richting. Wij stellen u dan ook voor om deze nota als reactie op de Notitie Tuskenspul vast te stellen en de Stuurgroep in een aanbiedingsbrief te berichten dat ingestemd wordt met de hoofdlijnen zoals die in de Notitie Tuskenspul worden uiteengezet. Reactienota "De Leeuwarder visie op de notitie Tuskenspul". 16 diverse onroerende zaken Bijlage nr. 60. Aan de Gemeenteraad. Wij hebben met diverse eigenaren/gegadigden overeenstemming bereikt aangaande de verwerving/vervreemding van de in navolgende staat vermelde onroerende zaken voor de eveneens in deze staat vermelde tegenprestaties. Ten aanzien van de bedingen waaronder deze verwervin gen/vervreemdingen kunnen plaatsvinden, verwijzen wij u kortheidshalve naar de voor u bij de stukken ter inzage gelegde ontwerp-besluiten. De desbetreffende onroerende zaken zijn op de ter inzage gelegde tekeningen nader aangegeven. De Commissie voor Stadsontwikkeling heeft u geadviseerd met de genoemde tegenprestaties in te stemmen. Wij geven u in overweging te besluiten overeenkomstig de ter inzage gelegde ontwerp-besluiten. Sjoch dizze stêd; sjoch wal der rünom barl - II aide spegelet him yn wat de takomst hal - Piter Terpstra 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 252