Gemeente |e®UWcN3dfilln vervreemding van
Milieu is facetbeleid en raakt als zodanig direct aan andere beleidsvelden zoals ruimtelijke ordening,
verkeer en economie. Een ondernemer kan thans aan één loket terecht voor het verkrijgen van een
geschikte lokatie, de gemeentelijke milieu- en de bouwvergunning. Al in een vroeg stadium kan deze
over alle "ins en outs" van de milieuvergunning informatie krijgen, wat in het geval van een verzelf
standigde eenheid vanwege o.a. de concurrentie met andere gemeenten moeilijker is.
Ook het milieubeleid zelf wordt thans versterkt en aangevuld door de vergunnings/controle-component.
Door het volledig scheiden van beleid met vergunningverlening en controle zal het milieubeleid, maar
ook het ruimtelijk beleid etc. worden verzwakt.
Voorgesteld wordt krachten van gemeenten, provincie en waterschap te bundelen in een gezamenlijke
uitvoeringsorganisatie. Wat hierbij het verschil is met de particuliere markt is onduidelijk, zeker gelet
op het feit dat hooguit gedurende een overgangsperiode sprake zou kunnen zijn van gedwongen
winkelnering. Dit laatste zet vraagtekens bij de levensvatbaarheid van een dergelijke dienst. Indien op
voorhand hierover geen nadere garanties, naar zowel de op te richten dienst als de potentiële
opdrachtgevers, kunnen worden geboden moet hier niet aan worden begonnen. Die garanties zouden
bijvoorbeeld kunnen worden gegeven door deze dienst "unieke" produkten te laten leveren, waarvan
het een daadwerkelijke meerwaarde zou opleveren om ze juist door die dienst in plaats van de
particuliere markt te laten uitvoeren.
De gemeente Leeuwarden heeft voor het goed kunnen uitoefenen van haar taken in den breedte
(invulling van één gemeentelijk loket) een bepaalde basisbezetting opgenomen in haar eigen ambtelijk
apparaat voor vergunningverlening en controle, akoestische taken e.d. nodig. Teneinde flexibel te
kunnen opereren kan het interessant zijn om bovenop deze basisstructuur extra capaciteit in te zetten
komende uit een centraal ondersteuningsapparaat. Voor het verrichten van complexe geluidsmetingen
en berekeningen in het bijzonder is het interessant en wellicht noodzakelijk dit uit te besteden gelet op
de investeringskosten van de hiervoor benodigde apparatuur.
Ten aanzien van de uitspraken kunnen wij zonder meer instemmen met de uitwerking van de
uitspraken 4.1, 4.2, 4.5, 4.6, 4.7. en 4.8.
Uitspraak 4.3 gaat primair niet meer over bestuurlijke vernieuwing maar om een organisatorische
invulling nadat is vastgesteld bij welke bestuurslaag, welke taak en verantwoordelijkheid zou moeten
komen te liggen. Zoals hier eerder al is gesteld kan dit voor de gemeente Leeuwarden interessant zijn
als aanvulling op haar eigen basisbezetting, tegen reële tarieven en met een flexibele inzet. Met
inachtneming van de gemaakte kanttekeningen kunnen wij instemmen met deze uitspraak.
Uitspraak 4.4 Handhaving en vergunningverlening maken integraal onderdeel uit van één cyclus.
Handhaving behoort bij uitstek tot de verantwoordelijkheid van het rechtstreeks gekozen
gemeentebestuur. Onderzoek naar de mogelijkheid dit onder te brengen in een aparte beheersstructuur
is naar onze mening dan ook overbodig.
8. Conclusies.
In de Notitie Tuskenspul worden belangrijke richtinggevende uitspraken over de bestuurlijke
vernieuwing gedaan. Uit de reacties in deze nota blijkt dat wij, zij het hier en daar met de benodigde
kanttekeningen, met alle richtinggevende uitspraken kunnen instemmen. Hoewel wij beseffen dat het
nog niet om definitieve voorstellen gaat en dat veel punten nog nader uitgewerkt moeten worden, is wel
de richting bepaald. De uitspraken betekenen naar onze mening voor het project bestuurlijke
vernieuwing een grote en noodzakelijke stap in de goede richting. Wij stellen u dan ook voor om deze
nota als reactie op de Notitie Tuskenspul vast te stellen en de Stuurgroep in een aanbiedingsbrief te
berichten dat ingestemd wordt met de hoofdlijnen zoals die in de Notitie Tuskenspul worden
uiteengezet.
Reactienota "De Leeuwarder visie op de notitie Tuskenspul".
16
diverse onroerende zaken
Bijlage nr. 60.
Aan de Gemeenteraad.
Wij hebben met diverse eigenaren/gegadigden overeenstemming
bereikt aangaande de verwerving/vervreemding van de in
navolgende staat vermelde onroerende zaken voor de eveneens
in deze staat vermelde tegenprestaties.
Ten aanzien van de bedingen waaronder deze verwervin
gen/vervreemdingen kunnen plaatsvinden, verwijzen wij u
kortheidshalve naar de voor u bij de stukken ter inzage
gelegde ontwerp-besluiten.
De desbetreffende onroerende zaken zijn op de ter inzage
gelegde tekeningen nader aangegeven.
De Commissie voor Stadsontwikkeling heeft u geadviseerd met
de genoemde tegenprestaties in te stemmen.
Wij geven u in overweging te besluiten overeenkomstig de
ter inzage gelegde ontwerp-besluiten.
Sjoch dizze stêd; sjoch wal der rünom barl - II aide spegelet him yn wat de takomst hal - Piter Terpstra
13