Blad 6 De regeling, die is vastgelegd in de bijlage, is gelijk aan de regeling die wij als tijdelijk be leid hebben vastgesteld. Categoriale regeling alleenstaande ouders De uitkeringsgerechtigde dient de eigen verant woordelijkheid voor de bestaansvoorziening zelf waar te maken door het verrichten van betaalde arbeid, tenzij medische of sociale redenen ar beidsdeelname belemmeren. In de bijstandspraktijk is de zorg voor jonge kinderen veelal reden om de alleenstaande ouder zonder nadere overweging te ontheffen van de ar- beidsverplichtingDe algemeen gebruikelijke grens - ook die in Leeuwarden - ligt nu nog bij de zorg voor kinderen jonger dan 12 jaar. Deze vrijstelling van arbeidsvoorwaarden brengt met zich mee, dat het motiveren en activeren naar economische zelfstandigheid pas in een relatief laat stadium aandacht krijgt. Inmiddels kan de arbeidsmarktpositie verslechterd zijn. Het is van groot belang dat de alleenstaande ouder zo vroeg mogelijk contacten met de arbeidsmarkt legt en behoudt, ondanks de in de gezinssituatie gelegen belemmeringen. Achterstanden worden daarmee voor komen. Het nemen van "niet-verplichte" initiatie ven wordt ontmoedigd door volledige aftrek van arbeidsinkomsten op de uitkering. De regeling voorziet in het verstrekken van een premie wegens werkaanvaarding, omdat de combinatie van zorgver antwoordelijkheid voor jonge kinderen en arbeids deelname meestal een objectieve belemmering is voor arbeidsparticipatie. Ook dient de ouder zich vaak extra inspanningen te getroosten. De premie wordt vastgesteld op de wijze zoals de vroegere vrijlatingsfaciliteit was geformuleerd. De maximale premie is f 266,67 per maand. De duur van de periodieke premie is beperkt tot 12 maan den met de mogelijkheid van verlenging of van herhaalde toepassing in bijzondere situaties. Voor alleenstaande ouders met zorg voor kinderen jonger dan 5 jaar geldt de beperking van de ter mijn niet. Blad 7 Na afloop van de termijn wordt, als de arbeid wordt voortgezet, een slotpremie toegekend na 6 maanden Het beleid is vastgelegd in een richtlijn. De toepassing daarvan werkt terug tot 1 oktober 1994. Daarmee wordt voorkomen dat een aantal al leenstaande ouders in het laatste kwartaal van 1994 noch gebruik kunnen maken van het overgangs recht, noch van het nieuwe beleid. Individueel maatwerk In de nota Uitstroom-incentive-beleid wordt voor gesteld het maatwerk al werkende vorm en inhoud te geven, door aan TBL en Sociale Zaken een bud get ter beschikking te stellen. Beide instellin gen wordt gevraagd een plan van uitvoering voor te leggen, waarin zij in globale termen beschrij ven welke klanten en welke activiteiten van klan ten in het bijzonder in aanmerking komen voor individuele premie. Zoals bekend worden thans de activiteiten van de Stichting Trajectbemiddeling Leeuwarden geëvalu eerd. De uitkomst van deze evaluatie en op basis daarvan te nemen beslissing over het al dan niet voortzetten van het project zullen uiteraard mede bepalend zijn voor het gefaseerd ter beschikking stellen van het budget. Als de activiteiten na 1 juli 1995 niet worden voortgezet, ontstaat een situatie, die een nieuwe beoordeling vraagt. Aan de uitvoering van het plan zullen uiteraard vooraf algemene randvoorwaarden met betrekking tot de hoogte, de vorm, verantwoording en evalua tie worden gesteld. Vooral het laatste is van belang voor de beoordeling van de doeltreffend heid en meerwaarde van de maatoplossing 4. FINANCIEEL KADER In de nota Uitstroom-incentive-beleid worden de uit gaven voor 1995 als volgt geraamd: - overgangsregeling f 863.000,-- bijstand buitengewone verwervings kosten f 202.000,-- premies werkaanvaarding alleenstaande ouders f 124.000,-- - budget individueel maatwerk f 300000- - Transporteren f 1.489.000,--

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 26