Blad 2 Gaandeweg bleek het nodig om - vooruitlopend op de effectu ering van de beoogde taakoverdracht - eerst een aantal maatregelen te nemen teneinde de facilitaire positie van de Stichting te versterken. Zo is er - met extra financiële steun van de gemeente - een andere accommodatie betrokken in het Nieuwstraatje, er is een computernetwerk aangeschaft en geïnstalleerd met het oog op een geautomatiseerde client-administratie en er zijn initiatieven ontwikkeld om de interne communicatie te verbeteren en de vacature van directeur te vervullen. In de eindrapportage van het management-bureau, dat voor u ter inzage is gelegd, is een organisatie- en financierings- opzet van de Stichting gepresenteerd, die wij realistisch achten. Er is een uitvoeringsapparaat gedacht op basis van de formule: uitvoering door vrijwilligers/coördinatie en ondersteuning door beroepskrachten/algehele leiding door een directeur/bestuur op afstand. Voor de formatie van de basisorganisatie is uitgegaan van 2 opvangcoördinatoren, 1 directeur (25 uur) en 1 administratief medewerker. In de gemeentelijke organisatie is er daarnaast nog formatieruim te beschikbaar voor de afhandeling van bij de gemeente blijvende taken. Bij de begrotingsopzet van WN voor 1995 is uitgegaan van de in de gemeentelijke beleidsnota gegeven prognoses omtrent te verwachten aantallen asielzoekers en vluchtelingen. Ook is rekening gehouden met andere kosten- dragers, zoals activiteiten ten behoeve van het Asielzoe kerscentrum en specifieke opvangprojectenIn de voorgeleg de opzet bedraagt het benodigde gemeentelijk subsidie voor de basisorganisatie ca.f 400.000,- per jaar. Gesteld kan worden dat met de voorgelegde opzet aan de gestelde voor waarden voor de beoogde basisorganisatie is voldaan. Nieuwe riiksregelgeving Bij de besluitvorming over de Nota Toekomst was bekend dat het Rijk nieuwe regelgeving voorbereidde ter vervanging van de bestaande ROA-regelingMet name ging het daarbij om een opvangregeling voor mensen met een voorwaardelijke vergun ning tot verblijf (WTV) In de nieuwe regeling zou een andere verdeling van verantwoordelijkheden tussen Rijk en gemeenten vorm krijgen, waarbij het Rijk voortaan centraal zou zorgen voor de asielzoekers (geen decentrale ROA-opvang meer in de gemeenten)De gemeenten zouden voortaan alleen nog verantwoordelijk zijn voor de huisvesting en opvang van vreemdelingen met een geldige verblijfstitel in Nederland (statushouders) Blad 3 Er werd van uitgegaan dat de nieuwe regeling op dezelfde leest geschoeid zou zijn als de huidige ROA-regeling en dat deze op het punt van de condities niet ongunstiger zou zijn voor de gemeente dan de huidige regeling. Inmiddels is een ontwerp van de nieuwe WTV-regeling gepu bliceerd en door de Tweede Kamer behandeld. Daaruit blijkt dat de huidige ROA-regeling van kracht blijft tot 1 juli 1995 en dat gemeenten daarna geleidelijk hun bestand aan ROA-woningen kunnen afbouwen en omzetten in WTV-capaci teit. Vanaf 1 juli geldt de "Wet gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf". Deze wettelijke regeling legt aan de gemeenten de plicht op om gedurende maximaal 3 jaar de huisvesting, opvang en ge leidelijke inburgering te verzorgen van mensen met een WTV. Het is de bedoeling dat gemeenten een kwartaal vante- voren worden geinformeerd over het aantal personen dat in dit verband moet worden gehuisvest. Spreiding over de ge meenten zal plaatsvinden naar rato van het inwonertal Minder en soberder Het Rijk gaat er in de nieuwe WTV-regeling van uit dat er als gevolg van de instroombeperkende maatregelen minder asielzoekers naar Nederland zullen komen. Daardoor zullen er ook minder verblijfsvergunningen worden afgegeven en minder mensen behoeven te worden gehuisvest dan thans het geval is Daarnaast is de WTV-regeling ten opzichte van de ROA-rege ling in financiële zin versoberd. De vergoedingen voor leefkosten en persoonlijke uitgaven zijn verlaagd. Dat geldt ook voor het zgn. koppengeld, waaruit de gemeentelij ke behandelingskosten worden betaald. Met name het bedrag dat per kind (onder 18 jaar) wordt ontvangen is aanzienlijk teruggebracht. De vergoeding voor inrichtingskosten van de woning is geheel vervallen. Als gevolg van deze rijksmaatregelen zullen de te ontvangen rijksvergoedingen voor de vluchtelingenopvang lager worden dan waarmee tot nu toe rekening werd gehouden. Daarmee ver mindert ook het budget waaruit de uitvoerings-organisatie moet worden bekostigd. Gelet op de destijds gestelde rand voorwaarde van budgettaire neutraliteit, is de vraag aan de orde welke gevolgen uit de nieuwe ontwikkelingen voort vloeien voor de door WN ingediende plannen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 295