Blad 2
Bovengenoemde werkzaamheden zullen vanaf heden vervuld moe
ten worden door het secretariaat van de VRF, de gemeenten
en provincie
De leden en voorzitters van de nieuwe werkgroepen, ter on
dersteuning van het Dagelijks Bestuur zullen geleverd moe
ten worden door de VRF, de gemeenten en provincie.
Voor de gemeente Leeuwarden betekent het voorgaande, dat er
geen bezuiniging op zal treden in de apparaatskosten. In
dien er daadwerkelijk overdracht van taken plaatsvindt van
de gemeente naar de VRF, zoals bijvoorbeeld bevoegdheden op
het gebied van de stadsdienst Leeuwarden, zullen er midde
len vrijkomen. Naar verwachting zullen er de komende jaren
geen taken overgedragen worden van de gemeenten naar de
VRF.
De vormgeving van de decentralisatie van een gedeelte van
het verkeers- en vervoerbeleid (taken, bevoegdheden en mid
delen) buiten de BoN-gebieden is nog onderwerp van overleg.
IPO en VNG hebben de minister van Verkeer en Waterstaat op
7 november 1994 laten weten een concept-accoord te hebben
gesloten, dat door de respectievelijke achterbannen nog
moet worden bekrachtigd. In dit accoord is o.a. opgenomen,
dat de middelen voor kleine infrastructuur (kosten minder
dan f 25 min)door het Rijk, rechtstreeks naar gemeenten
en provincies worden gedecentraliseerd via Gemeente- en
ProvinciefondsVoor de niet BoN gebieden gaat het hier om
een bedrag van 90 110 min. Van deze storting uit het
Gemeentefonds aan de gemeente Leeuwarden kan te zijner tijd
eventueel de bijdrage aan de VRF betaald worden. Verder is
in het accoord o.a. aangegeven dat de taken, bevoegdheden
en middelen voor het stadsvervoer bij de BOV- en BOS-ge
meenten blijven. Het kabinet zal over deze materie begin
dit jaar een beleidsnotitie presenteren. In het overleg van
25 januari j.l., tussen de minister, het IPO en de VNG,
heeft de minister te kennen gegeven de middelen voor kleine
infrastructuur op korte termijn, waarschijnlijk met ingang
van 1 januari 1996, over te willen dragen aan de provincies
tot 1 januari 1998. In samenspraak met de gemeenten, via de
VRF, zullen de middelen dan uitgezet worden. Vanaf 1 janua
ri 1998 zullen deze middelen terecht komen bij de gemeenten
en provincies via Gemeente- en Provinciefonds.
Bovengenoemde ontwikkelingen zullen bepalend zijn voor het
uiteindelijke voortbestaan en de grootte van het secretari
aat van de VRF. In ieder geval zal de VRF blijven bestaan
tot 1 januari 1998.
Blad 3
Dit betekent dat ook voor de jaren 1996 en 1997 rekening
gehouden dient te worden met een jaarlijkse gemeentelijke
bijdrage van f 77.000,- aan de VRF.
De huidige taak van de VRF is het realiseren van een ge-
integreerd beleid ten aanzien van verkeer en vervoer, ter
verbetering van de bereikbaarheid, de leefbaarheid en ter
beperking van de groei van het autoverkeer. Met name de
gemeente Leeuwarden heeft voordeel bij een geïntegreerd
beleid omdat veel verkeer een herkomst of bestemming in
Leeuwarden heeft. In Leeuwarden liggen dan ook de belang
rijkste knelpunten. Een gezamenlijke aanpak van bijvoor
beeld de oorzaak hiervan is belangrijk omdat de gemeente
dat alleen niet lukt. De prioritering van infrastructuur
projecten die voor een bijdrage in aanmerking komen, for
meel nu nog een bevoegdheid van RWS, loopt nu via de VRF.
Door hierin als gemeente een actieve rol te spelen, kunnen
subsidies binnengehaald worden. In feite gaat de kost voor
de baat uit.
In de begrotingen 1994 en 1995 van de dienst Stadsontwikke
ling is niet voorzien in een bijdrage aan de VRF. Het boek
jaar 1994 is afgesloten. In de begroting 1995 komt slechts
gedeeltelijk ruimte vrij om deze niet geraamde kosten op te
vangen. Middelen die door activiteiten van de VRF vrij kun
nen komen, liggen met name op het gebied van onderzoek door
derden
In de begroting van de VRF is voor 1995 een bedrag opgeno
men van f 150.000,- voor inschakeling van externe bureaus
voor diverse deelstudies in de VRF. Dit betekent dat naar
verwachting een deel van de onderzoeken niet in opdracht
van de gemeente maar in opdracht van de VRF uitgevoerd zul
len worden.
Als onderdeel van de begroting 1995 van de dienst
Stadsontwikkeling (functie 810.0 categorie 6.2) is opgeno
men een post van f 10.000,- voor onderzoek VRF, f 10.000,-
voor onderzoek derden Stadsgewest Leeuwarden en f 10.000,-
voor onderzoek derden stedelijk knooppunt Leeuwarden. Ge
noemde middelen voor onderzoek kunnen naar verwachting voor
respectievelijk
f 10.000,-, f 5.000,- en f 5.000,- aangewend worden als
bijdrage aan de VRF. Evenzo kan f 8.000,- van de f 28.000,-
(verkeersonderzoek afdeling Ontwerp) van de begroting van
de DS&M (functie 210.2 categorie 6.2,) aangewend worden als
bijdrage aan de VRF.