Blad 2 Bovengenoemde werkzaamheden zullen vanaf heden vervuld moe ten worden door het secretariaat van de VRF, de gemeenten en provincie De leden en voorzitters van de nieuwe werkgroepen, ter on dersteuning van het Dagelijks Bestuur zullen geleverd moe ten worden door de VRF, de gemeenten en provincie. Voor de gemeente Leeuwarden betekent het voorgaande, dat er geen bezuiniging op zal treden in de apparaatskosten. In dien er daadwerkelijk overdracht van taken plaatsvindt van de gemeente naar de VRF, zoals bijvoorbeeld bevoegdheden op het gebied van de stadsdienst Leeuwarden, zullen er midde len vrijkomen. Naar verwachting zullen er de komende jaren geen taken overgedragen worden van de gemeenten naar de VRF. De vormgeving van de decentralisatie van een gedeelte van het verkeers- en vervoerbeleid (taken, bevoegdheden en mid delen) buiten de BoN-gebieden is nog onderwerp van overleg. IPO en VNG hebben de minister van Verkeer en Waterstaat op 7 november 1994 laten weten een concept-accoord te hebben gesloten, dat door de respectievelijke achterbannen nog moet worden bekrachtigd. In dit accoord is o.a. opgenomen, dat de middelen voor kleine infrastructuur (kosten minder dan f 25 min)door het Rijk, rechtstreeks naar gemeenten en provincies worden gedecentraliseerd via Gemeente- en ProvinciefondsVoor de niet BoN gebieden gaat het hier om een bedrag van 90 110 min. Van deze storting uit het Gemeentefonds aan de gemeente Leeuwarden kan te zijner tijd eventueel de bijdrage aan de VRF betaald worden. Verder is in het accoord o.a. aangegeven dat de taken, bevoegdheden en middelen voor het stadsvervoer bij de BOV- en BOS-ge meenten blijven. Het kabinet zal over deze materie begin dit jaar een beleidsnotitie presenteren. In het overleg van 25 januari j.l., tussen de minister, het IPO en de VNG, heeft de minister te kennen gegeven de middelen voor kleine infrastructuur op korte termijn, waarschijnlijk met ingang van 1 januari 1996, over te willen dragen aan de provincies tot 1 januari 1998. In samenspraak met de gemeenten, via de VRF, zullen de middelen dan uitgezet worden. Vanaf 1 janua ri 1998 zullen deze middelen terecht komen bij de gemeenten en provincies via Gemeente- en Provinciefonds. Bovengenoemde ontwikkelingen zullen bepalend zijn voor het uiteindelijke voortbestaan en de grootte van het secretari aat van de VRF. In ieder geval zal de VRF blijven bestaan tot 1 januari 1998. Blad 3 Dit betekent dat ook voor de jaren 1996 en 1997 rekening gehouden dient te worden met een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage van f 77.000,- aan de VRF. De huidige taak van de VRF is het realiseren van een ge- integreerd beleid ten aanzien van verkeer en vervoer, ter verbetering van de bereikbaarheid, de leefbaarheid en ter beperking van de groei van het autoverkeer. Met name de gemeente Leeuwarden heeft voordeel bij een geïntegreerd beleid omdat veel verkeer een herkomst of bestemming in Leeuwarden heeft. In Leeuwarden liggen dan ook de belang rijkste knelpunten. Een gezamenlijke aanpak van bijvoor beeld de oorzaak hiervan is belangrijk omdat de gemeente dat alleen niet lukt. De prioritering van infrastructuur projecten die voor een bijdrage in aanmerking komen, for meel nu nog een bevoegdheid van RWS, loopt nu via de VRF. Door hierin als gemeente een actieve rol te spelen, kunnen subsidies binnengehaald worden. In feite gaat de kost voor de baat uit. In de begrotingen 1994 en 1995 van de dienst Stadsontwikke ling is niet voorzien in een bijdrage aan de VRF. Het boek jaar 1994 is afgesloten. In de begroting 1995 komt slechts gedeeltelijk ruimte vrij om deze niet geraamde kosten op te vangen. Middelen die door activiteiten van de VRF vrij kun nen komen, liggen met name op het gebied van onderzoek door derden In de begroting van de VRF is voor 1995 een bedrag opgeno men van f 150.000,- voor inschakeling van externe bureaus voor diverse deelstudies in de VRF. Dit betekent dat naar verwachting een deel van de onderzoeken niet in opdracht van de gemeente maar in opdracht van de VRF uitgevoerd zul len worden. Als onderdeel van de begroting 1995 van de dienst Stadsontwikkeling (functie 810.0 categorie 6.2) is opgeno men een post van f 10.000,- voor onderzoek VRF, f 10.000,- voor onderzoek derden Stadsgewest Leeuwarden en f 10.000,- voor onderzoek derden stedelijk knooppunt Leeuwarden. Ge noemde middelen voor onderzoek kunnen naar verwachting voor respectievelijk f 10.000,-, f 5.000,- en f 5.000,- aangewend worden als bijdrage aan de VRF. Evenzo kan f 8.000,- van de f 28.000,- (verkeersonderzoek afdeling Ontwerp) van de begroting van de DS&M (functie 210.2 categorie 6.2,) aangewend worden als bijdrage aan de VRF.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 361