Perspectiefnota 1996 - 1999 De verdere integratie van de Noord-Europese en Oost-Europese landen in de Europese Unie kan voor Noord-Nederland positieve effecten hebben. De economi sche relaties met deze landen kunnen intensiever worden. Binnen Nederland constateren wij belangrijke schaalvergrotingsprocessen en concen tratietendenzen bij de (semi)overheid. Dit openbaart zich met name bij de concentra tie van regionale diensten. Binnen de context van een veranderende economische orde zal Leeuwarden blijvend moeten in zetten op de verbetering van de fysieke bedrijfsomgeving, met name optimalisering van de infrastructuur, waaronder de elektronische snelweg, en kwali tatieve completering van het aanbod aan bedrijfslokaties. Daarmee worden de randvoorwaarden geschapen voor een verbreding van het economisch draagvlak. Leeuwarden dient in zijn regio als centrumgemeente en knooppunt de eerst aangewe zen vestigingsplaats te zijn voor (grootschalige) industriële ontwikkeling, versterking van de dienstverlenende sector en uitbouw van het nutri-business complex. Leeuwarden vervult op zowel sociaal als economisch gebied een trekkersrol. Vanuit deze achtergrond is Leeuwarden aangewezen als stedelijk knooppunt. De trekkersrol komt ondermeer tot uiting in het feit dat Leeuwarden een centrumfunctie vervult op het terrein van werkgelegenheid. Leeuwarden biedt meer dan 47.500 arbeidsplaatsen op ruim 87.000 inwoners. Bedreigingen Hoewel Leeuwarden een stad is die aan veel mensen werkgelegenheid biedt, vormen juist de ontwikkelingen op het terrein van de werkgelegenheid een bedreiging voor de stad. De dreiging komt van twee kanten. Leeuwarden heeft allereerst te maken met een achterblijvende groei van de werkgelegenheid en ten tweede met een groeiende werkloosheid. De achterblijvende werkgelegenheidsgroei is gekoppeld aan de ligging van Leeuwar den. Kenmerkend voor Leeuwarden is dat het in een economisch gezien relatief "zwakke" regio ligt, mede door de perifere ligging ten opzichte van de economische centra in Nederland en Europa. De perifere ligging heeft tot gevolg dat de aanslui ting op de economische en bedrijfsmatige ontwikkelingen elders, langzamer en indirekter verloopt. Daar komt bij dat Leeuwarden niet is opgenomen in het netwerk van hoofdtransportassen van weg, water en rail. Dit alles heeft zijn doorwerking naar de werkgelegenheidsontwikkeling. Ondanks de vele inspanningen die de afgelopen jaren zijn geleverd om de economische positie van Leeuwarden te versterken is de groei van de werkgelegenheid binnen de verschillende sectoren achtergebleven bij de provinciale en landelijke ontwikkeling. Sterker nog, het is niet alleen zo dat de groei van de werkgelegenheid achterblijft, maar ook dat de werkloosheid groter wordt. Momenteel is er sprake van een werkloosheid van bijna 24 Het aanbod van werkzoekenden is hoog en het aantal beschikbare banen is beperkt. Dit heeft tot gevolg dat een steeds grotere groep mensen langdurig buiten het arbeidsproces staat en hun kans om toe te treden tot de arbeidsmarkt steeds kleiner wordt. De toenemende (langdurige) werkloosheid in Leeuwarden betekent dat veel inwoners van de stad moeten rondkomen van een uitkering. De uitkeringsverstrekking legt een aanmerkelijk beslag op de financiële middelen van de gemeente; immers de verstrek- Kansen Al gemeen Leeuwarden 4 Perspectiefnota 1996 - 1999 king van uitkeringen komt voor 10% voor rekening van gemeente en de overige 90% wordt door het rijk betaald. De verwachting is dat het gemeentelijk aandeel groter zal worden. De grote langdurige werkloosheid in Leeuwarden maakt dat er veel mensen wonen met een laag inkomen. Daardoor wordt het draagvlak voor de instandhouding van de centrumfunctie en de voorzieningen van Leeuwarden beperkt. Voor het behoud en de versterking van de centrumpositie van Leeuwarden en voor de aanpak van de grote werkloosheidsproblematiek is het noodzakelijk dat de economische structuur van Leeuwarden en Friesland wordt versterkt. Op een drietal terreinen zijn er mogelijkheden om hieraan te werken. 1. vergroting van de werkgelegenheid 2. bestrijding van de werkloosheid 3. versterking van het productiemilieu In hoofdstuk 4, onderdeel 4.1., worden deze opties nader uitgewerkt. 2.2 Sociaal-culturele ontwikkelingen De sociaal-culturele ontwikkelingen hebben met zich meegebracht, dat de mens mondiger is geworden en steeds hogere kwaliteitseisen stelt. Dit uit zich onder meer in eisen die gesteld worden aan de kwaliteit van: - het woon- en leefmilieu - de openbare veiligheid - het bestuur en de gemeentelijke dienstverlening - het milieu en de - welzijnsvoorzieningen Deze ontwikkelingen vragen om een gepast antwoord. Samenhangend daarmee is er sprake van een toenemende individualisering en democratisering. Dit heeft gevolgen voor onder meer het woningbouwprogramma, de zorgvoorzieningen en de recreatieve voorzieningen. Op verschillende terreinen doet de overheid een stapje terug. Maatschappelijke voorkeuren en marktmechanismen worden sterker. Daarnaast zal de samenleving, ook in Leeuwarden, zich kenmerken door een toenemende multiculturele opbouw. De veranderende opbouw van de bevolking vraagt om extra maatregelen op het gebied van maatschappelijke integratie. Bestuurlijke vernieuwing staat de komende jaren nadrukkelijk in de belangstelling. Enkele trefwoorden daarbij zijn: doelmatigheid, overzichtelijkheid, korte afstand tussen burger en bestuur, democratische controleerbaarheid, efficiëntie en kostenbe wustzijn. Een punt van discussie is de gewenste schaal van beleids- en uitvoeringsta ken en bevoegdheden. 2.3 Demografische ontwikkelingen De bevolkingsopbouw is aan het veranderen. In de lijn van de landelijke trend, maar minder nadrukkelijk, zal ook de Leeuwarder bevolking gaan verouderen. Daarbij zal het aantal 0-19 jarigen de komende 15 tot 20 jaar maar zeer licht dalen. Het aantal 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 377